Gereedschap
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
05-12-2010 17:47 #630786
door V300 register
Gereedschap is gemaakt door V300 register
Beste mensen, ik heb de indruk dat je speciaal gereedschap nodig hebt om de moeren (voet) van de carburateur (Weber 32 DIR 104) te bereiken en goed vast te zetten (op mijn 340 DL 1985).
Ik heb steek, ring, dop- en zelfs kromme steeksleutels, maar niets lijkt echt fijn te passen. Ik kom er of niet overheen of tussen vanwege te weinig ruimte.
Staand aan de bestuurderskant met het gezicht naar de carburateur heb ik grote moeite de twee dan zichtbare moeren te bereiken. Het is me tot nu toe met veel moeite gelukt :flame:, maar de moeren werden zienderogen slechter omdat ik af en toe uitschoot. Met name de linker kan ik niet (mooi horizontaal) bereiken zonder het kleppendeksel te verwijderen, maar ook de ander is zeer moeilijk re bereiken en slechts een heel klein stukje per keer te draaien.
Dit moet toch makkelijker en beter kunnen :confused:. Hoe doen jullie dat?
Ik heb steek, ring, dop- en zelfs kromme steeksleutels, maar niets lijkt echt fijn te passen. Ik kom er of niet overheen of tussen vanwege te weinig ruimte.
Staand aan de bestuurderskant met het gezicht naar de carburateur heb ik grote moeite de twee dan zichtbare moeren te bereiken. Het is me tot nu toe met veel moeite gelukt :flame:, maar de moeren werden zienderogen slechter omdat ik af en toe uitschoot. Met name de linker kan ik niet (mooi horizontaal) bereiken zonder het kleppendeksel te verwijderen, maar ook de ander is zeer moeilijk re bereiken en slechts een heel klein stukje per keer te draaien.
Dit moet toch makkelijker en beter kunnen :confused:. Hoe doen jullie dat?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
05-12-2010 19:25 #856777
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Gereedschap
Oliedop eraf scheelt al een hoop.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
05-12-2010 19:51 #856784
door V300 register
Klopt Niels, maar dan nog kan ik er niet mooi en horizontaal bij (en schiet ik er dus af en toe vanaf).
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-12-2010 19:58 #856787
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Gereedschap
voor de moer aan de radiateurzijde volstaat de oliedop verwijderen
verder altijd met een ringsleutel, dan heb je een veilige slag (steeksleutel die vastloopt verneukt je moer)
steek-ring sleutel werkt nog beter, omdat bij deze de steel niet tov de sleutel verspringt maar hier alleen in een hoek op staat, de hoogte bij een conventionele ringsleutel van bijv Gedore of Hazet zit vaak in de weg.
voor de achterste moer haal ik vaak het pneumatische choke membraam huis even weg, 2 schroefjes losdraaien en je kan er veel beter bij.
verder altijd met een ringsleutel, dan heb je een veilige slag (steeksleutel die vastloopt verneukt je moer)
steek-ring sleutel werkt nog beter, omdat bij deze de steel niet tov de sleutel verspringt maar hier alleen in een hoek op staat, de hoogte bij een conventionele ringsleutel van bijv Gedore of Hazet zit vaak in de weg.
voor de achterste moer haal ik vaak het pneumatische choke membraam huis even weg, 2 schroefjes losdraaien en je kan er veel beter bij.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
06-12-2010 18:55 #856876
door V300 register
Wanneer ik de oliedop verwijder kan ik er nog steeds niet horizontaal bij en kom ik steeds tegen de opstaande randen van de vulopening aan. Wanneer ik hem schuiner houdt schiet ik er vaak af/ Gebruik jij een 'gewone' steek/ring, Anjo?
Die tip van het pneumatisch chokemembraan verwijderen zal ik eens uitproberen. Kun je dat rustig een paar keer verwideren? Loop je geen kans dat je dan het afdichtingsrubber uitwoont?
Die tip van het pneumatisch chokemembraan verwijderen zal ik eens uitproberen. Kun je dat rustig een paar keer verwideren? Loop je geen kans dat je dan het afdichtingsrubber uitwoont?
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-12-2010 18:58 #856877
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Gereedschap
mijn steek-ring sleutels zijn van Hazet, het ring gedeelte zit dan onder een hoek tov de steel zodat je netjes over de olievuldop heen gaat zonder de moer zelf te verbouwen.
vooral bij kortere steek-ring sleutels zit het ring gedeelte nog steeds vlak op de steel, dan kom je idd nog steeds tegen de vulhals aan
die afdichting van het membraamhuis is een simpel o-ringetje, als je hem naderhand weer vochtig monteerd (bij voorkeur zuurvrije vaseline) is er niets aan de hand
vooral bij kortere steek-ring sleutels zit het ring gedeelte nog steeds vlak op de steel, dan kom je idd nog steeds tegen de vulhals aan
die afdichting van het membraamhuis is een simpel o-ringetje, als je hem naderhand weer vochtig monteerd (bij voorkeur zuurvrije vaseline) is er niets aan de hand
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-12-2010 21:47 #856925
door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Gereedschap
Goed gereedschap is het halve werk
, dat sleutelt echt veel makkelijker. Het kost (flink) wat, maar dan heb je ook echt iets waar je je auto mee kunt onderhouden en repareren in plaats van dat je je knokkels en bouten/moeren sloopt.

- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
12-12-2010 21:55 #857436
door V300 register
Welk gereedschap gebruik je officieel om de vulplug van het differentieel en de aftapplug van de motor los te draaien? Ik lees hier en daar dat dat met een ratel 3/8 kan zonder dop erop, maar ik ben bang de ratel te mollen. Welk gereedschap past er goed op?
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
12-12-2010 21:59 #857438
door V300 register
Je kunt ook een wringijzer gebruiken met dezelfde maat (3/
Je moet iig zo'n vierkante aansluiting hebben van die maat

- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
12-12-2010 22:13 #857443
door V300 register
Maar wat gebruik je er officieel voor:S?
Moderators: Mark Smeets