B14.3e --> B14.4e

  • Tim Schoutrop
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-07-2010 12:32 #630373 door Tim Schoutrop
B14.3e --> B14.4e is gemaakt door Tim Schoutrop
Ik rijd nu al een tijdje met een b14.3e op gas. Tot nu toe probleemloos.
Laatst alle onstekingsdelen vervangen + bougies. Mijn uitlaatspruitstuk is als bij zovelen 14.3e gescheurd. De auto loopt tot aan ongeveer 2000 toeren niet echt goed. Stationair staat ie ook te schudden. (ik vermoed dat het gescheurde uitlaatspruitstuk hier wel mee te maken heeft) Is het mogelijk om een 14.4e uitlaatspruitstuk/voorpijp te monteren + carb. Of is het handiger om direct de hele motor te wisselen. Ook vind ik dat de auto de laatste tijd meer tijd nodig heeft om aan te slaan en dat de startmotor sneller rond gaat. (misschien een compressie/lek test doen)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-07-2010 12:50 #837484 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic B14.3e --> B14.4e
Ik heb zojuist ook een scheur ontdekt, is het anders mogelijk om het te repareren?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-07-2010 12:52 #837485 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic B14.3e --> B14.4e
dat is bij een b14.3 altijd een tijdelijke oplossing

kijk maar eens naar je uitlaat, die hangt tot achter de middendemper gewoon aan het spruitstuk te bungelen..

ik zou op zoek gaan naar een Weber 32 dir carb + renix van dezelfde B14.4E motor en daar B14.4E spruitstukken en downpipe bij gebruiken. let er dan ook op dat je het extra steuntje bij de startmotor monteerd.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-07-2010 12:59 #837488 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic B14.3e --> B14.4e
Lijkt me heel sterk dat een gescheurd uitlaatspruitstuk een motor zo slecht laat lopen. Ik denk eerder aan de carburateur of ontsteking......

Zo'n gescheurd spruitstuk is heel moeilijk te repareren. Beter is het om hem te vervangen. Dit is overigens vrij simpel (zolang 't spruitstuk maar afgekoeld is ;)).

Om de boel te vervangen is het wel zo makkelijk dat je de downpipe van het spruitstuk losmaakt

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-07-2010 16:15 #837497 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic B14.3e --> B14.4e
Als je het juiste gereedschap en materiaal niet heb is het moeilijk. Het is wel mogelijk, scheur inslijpen tot een V groef, rood gloeiend stoken en houden en dan lassen elektrode of TIG in een aantal lagen dan gecontroleerd afkoelen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-07-2010 16:28 #837502 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic B14.3e --> B14.4e
als je een solex spruitstuk voor een weber spruitstuk gaat vervangen, moet je niet alleen de voorpijp losmaken.. je hebt een hele andere voorpijp nodig!

(1 pijp met trompetklem vs dubbele pijp met flens)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Tim Schoutrop
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-07-2010 15:09 #837564 door Tim Schoutrop
Beantwoord door Tim Schoutrop in topic B14.3e --> B14.4e
Vandaag een compressie test gedaan samen met een collega.
Helaas bleek dat 1 cilinder niet meer helemaal meedeed:hmmz:. Het was cilinder 3 vanaf de distributiezijde. Dat wordt binnenkort een andere motor er in bouwen. De bewuste cilinder had bijna helemaal geen compressie meer, nadat we wat olie op de zuiger hadden gedaan kwam de compressie meter toch nog een beetje van de plaats, waarschijnlijk zuigerveren slecht/versleten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Tim Schoutrop
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-07-2010 17:18 #837659 door Tim Schoutrop
Beantwoord door Tim Schoutrop in topic B14.3e --> B14.4e
Vandaag bij erik een andere motor opgehaald. Dus binnenkort ondergaat mijn groene volvo een harttransplantatie, dan kan hij er weer wat jaartjes tegen :yesyes:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Tim Schoutrop
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-08-2010 12:33 #841701 door Tim Schoutrop
Beantwoord door Tim Schoutrop in topic B14.3e --> B14.4e
Ondertussen zit er een andere motor in (van Erik)en wel een B14.4e. Wel met het enkele carburateurtje.
Hij loopt weer zoals het hoort. Nu kunnen we weer wat kilometers vooruit.:yeah:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-08-2010 15:53 #841706 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic B14.3e --> B14.4e
ok?, super.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD