V345 - '81 - 14.3 - Dit verzin je niet; ontsteking/oliepomp tandwiel kapot . .
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
29-06-2010 10:57 #630358
door V300 register
V345 - '81 - 14.3 - Dit verzin je niet; ontsteking/oliepomp tandwiel kapot . . is gemaakt door V300 register
Heeft even geduurd maar was jullie echt nog niet vergeten.
Ben er uiteindelijk achter waarom mijn "nieuwe" 345 niet wil blijven lopen. Het tandwiel welke onder de ontsteking op het wormwiel aangrijpt is 2 tanden kwijt. Na de complete ontsteking opnieuw erin gezet te hebben en alles 3x gecontroleerd te hebben bleef de 14.3 alleen op hoge toeren lopen of niet, of wel, of niet. kortom geen peil op te trekken.
Toen ik voor de zoveelste keer de verdelerkap eraf had en samen met dochterlief (9) aan het kijken was mocht ze de sleutel ook een keer omdraaien en bleef de rotor stokstijf staan. Rare gewaarwording. Ontstekingshuis eraf getrokken, tandwiel eruit en voila.
Tandwiel moet er wel met geweld in geramd zijn denk ik zo.:cry3:
Vraag: Wie heeft er zo een tandwieltje liggen?
Volgens mij moet dit nieuwe tandwiel er gewoon ingeschoven/gedraaid kunnen worden of vergis ik mij? Hoe zit het met het op tijd zetten of gebeurt dit alleen met het ontstekingshuis?
Uw gewaardeerde mening wordt uitermate op prijs gesteld....
Ben er uiteindelijk achter waarom mijn "nieuwe" 345 niet wil blijven lopen. Het tandwiel welke onder de ontsteking op het wormwiel aangrijpt is 2 tanden kwijt. Na de complete ontsteking opnieuw erin gezet te hebben en alles 3x gecontroleerd te hebben bleef de 14.3 alleen op hoge toeren lopen of niet, of wel, of niet. kortom geen peil op te trekken.
Toen ik voor de zoveelste keer de verdelerkap eraf had en samen met dochterlief (9) aan het kijken was mocht ze de sleutel ook een keer omdraaien en bleef de rotor stokstijf staan. Rare gewaarwording. Ontstekingshuis eraf getrokken, tandwiel eruit en voila.
Tandwiel moet er wel met geweld in geramd zijn denk ik zo.:cry3:
Vraag: Wie heeft er zo een tandwieltje liggen?
Volgens mij moet dit nieuwe tandwiel er gewoon ingeschoven/gedraaid kunnen worden of vergis ik mij? Hoe zit het met het op tijd zetten of gebeurt dit alleen met het ontstekingshuis?
Uw gewaardeerde mening wordt uitermate op prijs gesteld....

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
29-06-2010 11:04 #836984
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic V345 - '81 - 14.3 - Dit verzin je niet; ontsteking/oliepomp tandwiel kapot . .
die tandwielen gaan wel vaker kapot. reparatie heeft volgens mij niet zoveel zin als je niet ook de oliepomp open maakt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
29-06-2010 11:09 #836985
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic V345 - '81 - 14.3 - Dit verzin je niet; ontsteking/oliepomp tandwiel kapot . .
Hmm, dat heb ik in het vorige topic zeker twee keer voorgesteld hier naar te kijken....
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
29-06-2010 11:23 #836986
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic V345 - '81 - 14.3 - Dit verzin je niet; ontsteking/oliepomp tandwiel kapot . .
showroom topic:
forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=6057
probleemtopic bij vorige eigenaar:
forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=5979
In dat laatste topic staat inderdaad de -herhaaldelijke- suggestie van J-L ivm dit tandwieltje/asje.
maar ik vind het wel raar dat ie het af en toe wel deed, en dan weer niet. Die aandrijving komt vanaf de nokkenas, en dat is ?f gewoon goed, ?f er ligt en tand af en dan komt er geen enkele vonk meer.
forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=6057
probleemtopic bij vorige eigenaar:
forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=5979
In dat laatste topic staat inderdaad de -herhaaldelijke- suggestie van J-L ivm dit tandwieltje/asje.
maar ik vind het wel raar dat ie het af en toe wel deed, en dan weer niet. Die aandrijving komt vanaf de nokkenas, en dat is ?f gewoon goed, ?f er ligt en tand af en dan komt er geen enkele vonk meer.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
29-06-2010 11:26 #836987
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic V345 - '81 - 14.3 - Dit verzin je niet; ontsteking/oliepomp tandwiel kapot . .
Bij mijn ex 340 lpg draaide het asje nog maar af en toe. Ik heb nog twee van die defecte asjes in m'n gereedschapskoffer liggen. Anjo heeft ze afgelopen weekend nog ff bekeken....
Wat zou dat toch zijn met de B14? Speling bij de oliepomp? En zouden ze bij dat Franse automerk beginnend met de letter R daar vergelijkbare problemen mee hebben?
Wat zou dat toch zijn met de B14? Speling bij de oliepomp? En zouden ze bij dat Franse automerk beginnend met de letter R daar vergelijkbare problemen mee hebben?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
29-06-2010 18:41 #837011
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic V345 - '81 - 14.3 - Dit verzin je niet; ontsteking/oliepomp tandwiel kapot . .
Eerlijk gezegd had ik het wel gelezen maar de rotor draaide wel rond, mits op toeren. Heb daaraan de draairichting :crazy2: en ontstekingsvolgorde gecontroleerd en in orde gemaakt.
Groot was dan ook de verbazing dat de keer daarop de rotor stil stond tijdens het starten.
Zoals gezegd mist het tandwiel 2 tanden en bij toerentallen haalt hij het net schijnbaar.
Blijven mijn vragen nog over. Als dit een bekend probleem is bestaat er dan al een werkvolgorde voor? Helpt mij weer wat tijd te besparen.:f
Wel ondertussen een middenconsole meterhouder gescoord, met nog een tellertje erin. Moet er uiteindelijk ook nog inkomen. Zit er zwaar over te denken van de 345 mijn DailyDriver te maken, zeker als het befaamde rekening rijden er komt, gaat de Transit extreem weinig km's maken.
Hoe de auto dan aangepast gaat worden weet ik nog niet precies maar de ideeen beginnen op te borrelen. LPG, LMV, BigAudio, recaro's etc. Veel komt uit eigen voorraad en kost dus niets. Misschien zelfs een zwaardere motor erin maar wel met vario, heb ik nog niet veel over gevonden op het forum. :+
Maar goed eerst rijden dan verder denken.....
Groot was dan ook de verbazing dat de keer daarop de rotor stil stond tijdens het starten.
Zoals gezegd mist het tandwiel 2 tanden en bij toerentallen haalt hij het net schijnbaar.
Blijven mijn vragen nog over. Als dit een bekend probleem is bestaat er dan al een werkvolgorde voor? Helpt mij weer wat tijd te besparen.:f
Wel ondertussen een middenconsole meterhouder gescoord, met nog een tellertje erin. Moet er uiteindelijk ook nog inkomen. Zit er zwaar over te denken van de 345 mijn DailyDriver te maken, zeker als het befaamde rekening rijden er komt, gaat de Transit extreem weinig km's maken.
Hoe de auto dan aangepast gaat worden weet ik nog niet precies maar de ideeen beginnen op te borrelen. LPG, LMV, BigAudio, recaro's etc. Veel komt uit eigen voorraad en kost dus niets. Misschien zelfs een zwaardere motor erin maar wel met vario, heb ik nog niet veel over gevonden op het forum. :+
Maar goed eerst rijden dan verder denken.....
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-06-2010 23:01 #837032
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic V345 - '81 - 14.3 - Dit verzin je niet; ontsteking/oliepomp tandwiel kapot . .
net ff bij een B14 het een en ander uit elkaar gekloot, de afgebroken tandjes kunnen niet direct in de oliepomp terecht komen, dat scheelt al weer. brokstukken komen altijd in het retourcircuit terug naar het carter.
meest logische/snelste weg is en blijft een andere B14, zelfs als je daar je huidige spruitstukken/waterpomp etc op schroeft.
wat je wel kunt doen is de carterpan eronderuit schroeven, dat gaat met het blok in de auto (wel even het stuurhuis van het subframe halen, stuurstangen kunnen gewoon vast blijven zitten) het beste kun je gelijk de motor stutten (in dit geval aan de onderkant van de dynamo zo dicht mogelijk bij de steunen) en de stabilisatorstang + voorste motorsteunbalk verwijderen, dat zit bij de oudere types nogal in de weg..
vind je op de bodem van het carter de complete tandjes; dan ben je een grote geluksvogel. anders moet minimaal de nokkenas eruit en dan met een magneet proberen of je de brokstukjes te pakken krijgt. nokkenas eruit halen met de motor ingebouwd is eigenlijk geen doen, zeker niet in een 343/345.
en niet te vergeten een nieuw wormwieltje met alle tandjes er nog op, die moet ook zowieso uit een andere B14 komen:)
meest logische/snelste weg is en blijft een andere B14, zelfs als je daar je huidige spruitstukken/waterpomp etc op schroeft.
wat je wel kunt doen is de carterpan eronderuit schroeven, dat gaat met het blok in de auto (wel even het stuurhuis van het subframe halen, stuurstangen kunnen gewoon vast blijven zitten) het beste kun je gelijk de motor stutten (in dit geval aan de onderkant van de dynamo zo dicht mogelijk bij de steunen) en de stabilisatorstang + voorste motorsteunbalk verwijderen, dat zit bij de oudere types nogal in de weg..
vind je op de bodem van het carter de complete tandjes; dan ben je een grote geluksvogel. anders moet minimaal de nokkenas eruit en dan met een magneet proberen of je de brokstukjes te pakken krijgt. nokkenas eruit halen met de motor ingebouwd is eigenlijk geen doen, zeker niet in een 343/345.
en niet te vergeten een nieuw wormwieltje met alle tandjes er nog op, die moet ook zowieso uit een andere B14 komen:)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
29-06-2010 23:48 #837037
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic V345 - '81 - 14.3 - Dit verzin je niet; ontsteking/oliepomp tandwiel kapot . .
Thanx, eerst dus even checken waar de tandjes gebleven zijn. Dan op zoek naar een donorblok of gelijjk maar een swap doen. Wel het leukst. Ga er even een paar nachtjes over slapen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-06-2010 23:59 #837039
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic V345 - '81 - 14.3 - Dit verzin je niet; ontsteking/oliepomp tandwiel kapot . .
ik zou persoonlijk kijken naar een B14.4E + pakkingset, dat is een dagje spullen overschroeven en dan hoeft er ook gelijk geen loodtoevoeging meer in de brandstof. voor je met ingebouwde motor het carter eronderuit hebt zou de motor al naast de auto kunnen liggen 
voor de grap zou je jouw waterpomp, dynamo en krukaspoelie daar op kunnen schroeven en de rest gewoon laten zitten, spruitstukken van de .4 gebruiken, carb van de .4, renix van de .4 inbouwen (stelt vrij weinig voor) afhankelijk van of je een downpipe van een .4 handbak erbij krijgt zou je die nog nieuw kunnen bestellen bij een automaterialenzaak. het spruitstuk van de B14.4 sluit totaal niet mooi op aan op de b14.2 downpipe

voor de grap zou je jouw waterpomp, dynamo en krukaspoelie daar op kunnen schroeven en de rest gewoon laten zitten, spruitstukken van de .4 gebruiken, carb van de .4, renix van de .4 inbouwen (stelt vrij weinig voor) afhankelijk van of je een downpipe van een .4 handbak erbij krijgt zou je die nog nieuw kunnen bestellen bij een automaterialenzaak. het spruitstuk van de B14.4 sluit totaal niet mooi op aan op de b14.2 downpipe
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
30-06-2010 08:25 #837043
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic V345 - '81 - 14.3 - Dit verzin je niet; ontsteking/oliepomp tandwiel kapot . .
Een nieuw wormwiel houdt het waarschijnlijk niet lang uit. Er zal wel ergens speling zitten. Misschien toch de oliepomp vervangen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets