Carb leeg na week stilstand
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
07-02-2010 09:05 #629927
door V300 register
Carb leeg na week stilstand is gemaakt door V300 register
Als we Lijntje na een week stilstand weer gebruiken moeten we best wel lang starten om, naar het schijnt, de benzine weer van de tank naar de carburateur te krijgen. (Zodra ze even gelopen heeft start de dame zonder enig morren) Nu zijn die accu's niet dusdanig ruim dat dat vaak kan, maar echt bijladen van de meestal korte ritjes zal ie niet echt doen gok ik zo.
In welke hoek moet ik zoeken? Is de Carburateur aan een revisie toe omdat ie op de pakkingen lekt (de benzine lijkt te verdampen), zit er iets niet goed vast,... (Handig om te weten voor de carburateur dag komende zaterdag)
In welke hoek moet ik zoeken? Is de Carburateur aan een revisie toe omdat ie op de pakkingen lekt (de benzine lijkt te verdampen), zit er iets niet goed vast,... (Handig om te weten voor de carburateur dag komende zaterdag)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
07-02-2010 12:31 #816678
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Carb leeg na week stilstand
Begin maar eens met de slangen rond de tank en in de motorruimte te vervangen, dikke kans dat dat nog de originele en dus hopeloos verouderde slangen zijn.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
07-02-2010 12:37 #816679
door V300 register
Ik heb destijds bij mijn vario alle stoffen benzineslangen vervangen. Resultaat was ineens een veel gunstiger verbuik.
- Mark Smeets
- Moderator
-
Minder
Meer
07-02-2010 12:56 #816682
door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Carb leeg na week stilstand
Is dat niet normaal bij lange stilstand dat de benzine terug de tank inloopt etc? En in de zomer dat er ook wat benzine verdampt bij lange stilstand, zodat je langer moet starten?
Zojuist de 240 na een half jaar gestart (ook met carb) en dat duurde uitteraard ook wat langer, maar liep daarna ook zonder te morren
Zojuist de 240 na een half jaar gestart (ook met carb) en dat duurde uitteraard ook wat langer, maar liep daarna ook zonder te morren

- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
07-02-2010 19:46 #816707
door V300 register
Tja, na een half jaar verwacht ik het, na een week niet.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
07-02-2010 22:49 #816750
door V300 register
als je naar de constructie van de carburateur kijkt zie je dat het niet mogelijk is dat de benzine zomaar weg lekt tijdens stilstand.
aan de andere kant, is een week lang genoeg om met de huidige brandstoffen een behoorlijke verdamping teweeg te brengen.
het voornaamste probleem bij "slecht starten na week stilstand" is waarschijnlijk dat de zuig- en perskleppen van de benzinepomp niet meer goed afsluiten, danwel dat de leidingen tussen pomp en tank niet goed dicht meer zijn.
het eerste wat je dus moet doen is die slangetjes vervangen, daarna de benzinepomp open maken, reinigen en de afdichting van de klepjes controleren. als dit lekt, benzinepomp gewoon vervangen.
aan de andere kant, is een week lang genoeg om met de huidige brandstoffen een behoorlijke verdamping teweeg te brengen.
het voornaamste probleem bij "slecht starten na week stilstand" is waarschijnlijk dat de zuig- en perskleppen van de benzinepomp niet meer goed afsluiten, danwel dat de leidingen tussen pomp en tank niet goed dicht meer zijn.
het eerste wat je dus moet doen is die slangetjes vervangen, daarna de benzinepomp open maken, reinigen en de afdichting van de klepjes controleren. als dit lekt, benzinepomp gewoon vervangen.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
08-02-2010 08:43 #816764
door V300 register
Jan, die van mij heeft hetzelfde. Normaal rij ik eigenlijk iedere dag, maar toevallig stond hij dit weekend vanaf vrijdag stil. Starten duurde vanochtend zo'n 5 seconden, in plaats van ??n omwenteling normaal. Ik verdenk inderdaad de pakkingen van de brandstofpomp of de brandstofleidingen; de schroeven van de pomp heb ik al eens aangetrokken.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
08-02-2010 10:57 #816778
door V300 register
het zijn in ieder geval niet de pakkingen van de brandstofpomp die ik bedoel.
dat heeft namelijk alleen tot gevolg dat er tussen pomp en motorblok wat olielekkage optreedt.
de afdichting die slecht starten tot gevolg heeft zit intern in de pomp, de membraanpomp heeft 2 klepjes, die beide goed moeten afsluiten voor de werking van de pomp.
m.a.w. de bouten van de pomp hebben met slecht starten niets te maken.
dat heeft namelijk alleen tot gevolg dat er tussen pomp en motorblok wat olielekkage optreedt.
de afdichting die slecht starten tot gevolg heeft zit intern in de pomp, de membraanpomp heeft 2 klepjes, die beide goed moeten afsluiten voor de werking van de pomp.
m.a.w. de bouten van de pomp hebben met slecht starten niets te maken.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
08-02-2010 16:16 #816802
door V300 register
Heb je natuurlijk gelijk in Wouter! Dan zal de pomp toch eens open moeten, maar eerst ga ik slangen vervangen. Grote kans dat die bij de tank al 25 jr oud zijn...:wtf:
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
08-02-2010 21:25 #816846
door V300 register
Dan zal ik bij Lijntje ook eens gaan neuzen, Streepje had overigens het zelfde euvel en die heeft compleet nieuwe leidingen gekregen van de tank naar het blok.
Moderators: Mark Smeets