Ontkoppelklep kapot?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-01-2010 19:53 #629850 door V300 register
Ontkoppelklep kapot? is gemaakt door V300 register
Beste vrienden,

Ik ben aan het stoeien met de auto van mijn moeder.
Het probleem was dat deze niet netjes stationair liep en niet mooi opschakelde.
Stationair loop is opgelost door deze opnieuw af te stellen; opschakelen gaat nu ook weer goed, dankzij het CVT diagnose schema bleek uiteindelijk het tachorelais de oorzaak.

Er blijft nu nog ??n probleem over: ik heb het idee dat het ontkoppelen niet goed gaat; bij iets te hoge toerentallen schakelen gaat gepaard met tandengeknars, en als je tijdens het rijden de ontkoppelknop op de keuzehandel indrukt maakt dit geen verschil; terwijl ik bij mijn eigen Blue-Line merk dat de auto dan ontkoppelt; m.a.w. de snelheid neemt af en het toerental neemt toe.

Na enig speurwerk op het forum heb ik vanavond het electrisch circuit tot aan de ontkoppelklep gecontroleerd; in P en in N 12 volt spanning; in D en in R niet, maar wel als je de ontkoppelknop indrukt. (Dit komt overeen met de Blue-Line die ik als referentie heb gebruikt).

De vraag is: en nu? wat is de functie van de ontkoppelklep, hoe kan ik deze controleren en als dit het ook niet is; wat zou het dan nog kunnen zijn?

Ik wacht jullie antwoord met spanning af..

Groeten, Rob

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-01-2010 20:07 #811852 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Ontkoppelklep kapot?
Elektrisch klopt alles 100% wat je zegt. dat is dus zeker in orde.

Als er spanning op staat, moet de aansluiting richting de balg op het koppelingshuis gaan zuigen. Als die dat niet doet is de klep kapot, en moet er een andere op. Soortgelijk verhaal als de EMVK, maar deze kleppen gaan gelukkig minder vaak stuk.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-01-2010 21:18 #811966 door V300 register
Ok, ik heb de ontkoppelklep gecontroleerd, met een draaiende motor (iets versneld stationair) voel ik op de uitgang van de klep een lichte vacu?m. Met licht bedoel ik dat mijn vinger tegen deze uitgang wordt aangezogen, maar dit gebeurd niet met grote kracht.

Omdat ik met referentie auto heb uitgeleend (moeders moet ook kunnen rijden) kan ik nu niet beoordelen of dat dit voldoende is of niet; dus wil ik graag de mening hierover van een van de deskundigen binnen de club.

Een graag even mee brainstormen; als dit wel voldoende is, wat kan er dan nog mis zijn en hoe controleer ik dat.

Ik moet zeggen vario gaat steeds meer op mijn oude electrodoos van vroeger lijken, alleen jammer dat ik de auto niet in de woonkamer kan zetten.....

Gr. Rob

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-01-2010 21:47 #811971 door V300 register
nee dat zuigen moet zeer duidelijk zijn. zonder slang erop zou de motor afslaan.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-01-2010 21:59 #811977 door V300 register
OK in dat geval lijkt het erop dat deze klep dus kapot is.

In dat geval: wie heeft er voor mij een andere ontkoppelklep en wil deze a.s. zondag meebrengen naar de nieuwjaarbijeenkomst?

Ik zou je eeuwig dankbaar zijn.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-01-2010 22:10 #811982 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Ontkoppelklep kapot?
lijkt erop dat hij intern niet meer gangbaar is, vervangen is idd de enige remedie.

je kunt nog even controleren of er wel vacuum naar de klep toe gevoerd wordt, door de andere slang los te trekken bij lopende motor, als het goed is valt de motor dan idd direct uit.

ik heb overigens als het goed is nog zo'n klep liggen, neem hem wel mee voor je zondag:y:

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC