Ehhh... HOE start ik 'm?... (daar gaat m'n waardigheid)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-09-2009 14:30 #629525 door V300 register
Ik voel me een ontzettende n00b dat ik dit moet vragen, maar aangezien ik geen boekjes heb doe ik het toch maar.

Vorige week kochten we een 340GL (handbak, zie verhaal hier ) maar zonder instructieboekje. We vragen ons sindsdien af wat de correcte manier is om het ding te starten aangezien het altijd wel lukt maar niet heel soepel gaat.

Onze vorige 340 kregen we altijd met het nodige doorzetwerk aan de slag, maar dat was dan ook een onwaarschijnlijke raggelbak die verschillende wrede eigenaren en ruim twe?enhalve ton achter zich had. Deze heeft maar 75000 op de klok en is in zijn leven met een waarlijk fundamentalistische ijver onderhouden, dus blijkbaar doen we iets verkeerd. Iemand een tip?

Verder overigens zalige wagen, enige andere probleem is trillingen rond 120kph (die dan weer minder worden richting 130 raar genoeg). Wielbalansje?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-09-2009 15:22 #800435 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Ehhh... HOE start ik 'm?... (daar gaat m'n waardigheid)
1 keer gas intrappen, choke, starten, choke terugdrukken tot ie soepel loopt. nb. als er iets aan de afstelling schort werkt het bij elke auto weer anders.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-09-2009 15:22 #800436 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Ehhh... HOE start ik 'm?... (daar gaat m'n waardigheid)
Heb je de choke helemaal open staan? Zo ja, de sleutel omdraaien zou ik zeggen.. Als de motor warm is de choke weer dicht, anders verzuip je hem (spreekt uit ervaring)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-09-2009 15:38 #800437 door V300 register
Wat ik altijd deed bij mijn 1400. Warm of koud weer... Choke helemaal uit. Geen gas geven en starten. Dan luisteren of hij te "hard" loopt, in dit geval choke ietsje terug duwen. Tijdens het rijden steeds ietsje terug duwen, op een gegeven moment hoor je of hij mooi loopt en de choke dus iets terug kan. Bij warme start: sleutel omdraaien en een tippie gas geven op het moment dat hij net aanslaat. Door de choke te lang uitgetrokken te hebben verzuip je hem niet alleen maar kan de carburateur ook nog een krom trekken... (tenminste als ik me niet vergis)

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-09-2009 19:53 #800469 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Ehhh... HOE start ik 'm?... (daar gaat m'n waardigheid)
Met dit weer zou ik de choke niet helemaal uit trekken (dan komt 'ie "te kort" in de winter).

Choke uit (3/4), starten, eventueel een teentje gas en dan moet 'ie lopen.
Als je met 20 graden en heerlijk droog weer gas moet geven tijdens het starten gebruik je ?f te weinig choke ?f de auto heeft onderhoud nodig.

In de winter heb ik me helemaal lens getrapt op het gaspedaal om de auto aan te laten slaan en dat was dus 100% achterstallig onderhoud.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-09-2009 20:05 #800472 door V300 register
Maar als je hem met dit weer of in de zomer dus start met de choke helemaal uit en hem direct weer terug duwt tot het punt dat hij mooi loopt is dat toch geen enkel probleem?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-09-2009 20:15 #800473 door V300 register
Het instructieboekje zegt dan ook: bij koude start, zomer of winter, de choke volledig uittrekken. De carburateur heeft een mechanisme dat de chokeklep zelf weer een stukje openzet na de start, dus de aanwijzingen van vroegah (driekwart choke, of 'door een weerstand trekken') zijn niet meer noodzakelijk. Starten van een warme motor vereist geen choke, dat is simpelweg een klein beetje gasgeven om de motor te helpen aanslaan.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-09-2009 20:45 #800474 door V300 register

Niels;121151 schreef : Het instructieboekje zegt dan ook: bij koude start, zomer of winter, de choke volledig uittrekken. De carburateur heeft een mechanisme dat de chokeklep zelf weer een stukje openzet na de start, dus de aanwijzingen van vroegah (driekwart choke, of 'door een weerstand trekken') zijn niet meer noodzakelijk. Starten van een warme motor vereist geen choke, dat is simpelweg een klein beetje gasgeven om de motor te helpen aanslaan.

Dat heb ik het dus toch goed onthouden ;)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-09-2009 12:47 #800497 door V300 register
Mensen, dank. Keurig instructie gevolgd (wel vantevoren even gaspedaal een lel gegeven) en het ging vlekkeloos.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC