aandrijflijn problemen
- V300 register
- Verbannen
-
140 DL, '88, CVT
even het probleem-complex:
tijdens het rijden maakt de auto gierende geluiden (aanhoudend), ik zou me kunnen voorstellen dat het de riemen zijn (sleets?)
wanneer ik uitrol naar een verkeerslicht zakt het giergeluid af (logisch, langzamer rijden), maar houdt pas echt op wanneer de aandrijflijn ontkoppelt (dus op het moment van stilstaan)
daarnaast merk ik tijdens het optrekken dat ie boven de 60 km/u af en toe schokt, alsof de riemen slippen en een moment daarna weer pakken.
zou dat kunnen betekenen dat de riemen te los staan?
verder is er tussen de 70 en 80 een sterke resonantie, alsof er een afdekplaat onder de bodem meetrilt.
boven de 80 is die resonantie weer weg, onder de 70 (ca) idem.
het resonantieprobleem is elke keer wanneer ik van 70 > 80 of van 80 < 70 ga.
(niet je van het, omdat dat wil zeggen dat ik boven vmax (rijkswegen) moet om van het lawaai af te komen, misschien een beetje flitspaalkietelend...?)
en
ik krijg het gevoel dat ik de auto nauwelijks boven de 90 km/u kan krijgen (maar was nog niet op de autostrada, zodat ik het nog niet heb getest).
nb. ik heb nog niet onder de auto gekeken

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
roestjager;120526 schreef : nb. ik heb nog niet onder de auto gekeken
goh.. jah.. misschien moet je dat ??rst even doen :no_comment:
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
dat kan aan jou liggen.antiekeradio;120559 schreef : ik begrijp het nut van dit topic niet,
we hebben niet allemaal een brug/put/set oprijbokken paraat staan.als je zelfs dat nog niet gedaan hebt, namelijk..

- V300 register
- Verbannen
-
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Zet je voet tegen de eindpijp (dus afsluiten) en waarschijnlijk hoor je 'm dan elders z'n gas uitspuwen.
Mijn 343'tjes en 345'jes hebben altijd gegierd bij het afremmen (al dan niet op de motor) vanaf zo'n 60 km/h.
Ligt m.i. aan differentieel.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
verwacht je dan dat we hier allemaal een glazen bol hebben staan om te kijken hoe het er onder je auto uitziet?roestjager;120569 schreef : dat kan aan jou liggen.
- V300 register
- Verbannen
-
als je mijn vraag goed leest zie je nergens dat ik verwacht dat iemand van het forum 'ziet' hoe het er onder de auto waar de vraag over gaat uit ziet.AvdAkker;120583 schreef : verwacht je dan dat we hier allemaal een glazen bol hebben staan om te kijken hoe het er onder je auto uitziet?
statements als 'te slappe riemen kunnen dit fenomeen niet veroorzaken' of 'er zit een afdekplaat over de cvt die mogelijk niet goed vastgeschroefd is' zijn 'klant'vriendelijker en helpen een vraagsteller (mij in dit geval) eerder dan de korzelige/bitse antwoorden die mijn -netjes geformuleerde vragen- oproepen.
ik dacht eerlijk gezegd dat het hier een forum voor volvo300 vrienden/knutselaars was, maar de benaderingswijze van sommige prominenten vind ik niet 'je van het' - 'correct me when i'm wrong'.
(alleen vriendelijk zijn tegen leden vindt ik 'not (to be) done')
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
roestjager;120615 schreef : als je mijn vraag goed leest zie je nergens dat ik verwacht dat iemand van het forum 'ziet' hoe het er onder de auto waar de vraag over gaat uit ziet.
statements als 'te slappe riemen kunnen dit fenomeen niet veroorzaken' of 'er zit een afdekplaat over de cvt die mogelijk niet goed vastgeschroefd is' zijn 'klant'vriendelijker en helpen een vraagsteller (mij in dit geval) eerder dan de korzelige/bitse antwoorden die mijn -netjes geformuleerde vragen- oproepen.
nouja, ook wij worden wel eens moe van al dat getyp (ik in ieder geval wel af en toe:D), zeker als er al meerdere soortgelijke verhalen lang en breed zijn uitgelegd op het forum.
als je eenmaal onder de auto ligt, je bekijkt de riemen en je meet de schijfafstand dan heb je al uitgesloten of het aan de riemen of schijfafstand ligt ja of nee, dan blijft mogelijk een onbalans in de vario over of misschien kom je nog wat anders tegen onder de auto.
maar de enige manier om achter dit probleem te komen is toch echt om gewoon onder de auto te gaan kijken, evt bij twijfel wat fototjes hier plaatsen en meer valt er niet te doen via internet...
er staat ook wel een heel erg bijdehante laatste zin in je startpost, wat zulke reacties dus wel uitlokt :+roestjager;120615 schreef : ik dacht eerlijk gezegd dat het hier een forum voor volvo300 vrienden/knutselaars was, maar de benaderingswijze van sommige prominenten vind ik niet 'je van het' - 'correct me when i'm wrong'.
(alleen vriendelijk zijn tegen leden vindt ik 'not (to be) done')