bijna gehaald......
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
21-08-2009 01:43 #629401
door V300 register
bijna gehaald...... is gemaakt door V300 register
Net terug van een fijne vakantie in Engeland. Voor het weer en het eten hoef je er niet naar toe, maar wat een mooi land is dat....
Met de volvo 340 in 3 weken ruim 2000 km gedraaid. Hij liep werkelijk waar als een zonnetje, maar dat was natuurlijk te mooi om waar te zijn:cry:
Vanaf de belgische grens leek de temperatuur iets op te lopen. Bleef allemaal ruim binnen de veilige zone dus ik besloot door te rijden (wil tenslotte eindelijk weer in mijn eigen bed slapen). Bij Helvoirt, plm 25 km voor de thuishaven, moest ik tanken. Bij het opnieuw starten begon het akelige rode temperatuurlampje te knipperen. Wegenwacht erbij gehaald die in eerste instantie snel het probleem gevonden leek te hebben: de rubberslang die over het motorblok naar de verwarming loopt bleek een gaatje te hebben, aangetast door olie. De temperatuur bleef echter hoog, en bij nader onderzoek bleek het koelsysteem dus vergeven nte zijn van de oliedrab waardoor uiteindelijk de waterpomp de geest heeft gegeven. Uiteindelijk zijn we met een auto-ambulance thuis gekomen. Even relativeren: het had ook allemaal de eerste dag of in Engeland kunnen gebeuren. Even de-relativeren: de wegenwacht denkt dat koppakking al naar zijn grootje is...
Hoe dan ook, wel fijne vakantie gehadyeehaa!
Met de volvo 340 in 3 weken ruim 2000 km gedraaid. Hij liep werkelijk waar als een zonnetje, maar dat was natuurlijk te mooi om waar te zijn:cry:
Vanaf de belgische grens leek de temperatuur iets op te lopen. Bleef allemaal ruim binnen de veilige zone dus ik besloot door te rijden (wil tenslotte eindelijk weer in mijn eigen bed slapen). Bij Helvoirt, plm 25 km voor de thuishaven, moest ik tanken. Bij het opnieuw starten begon het akelige rode temperatuurlampje te knipperen. Wegenwacht erbij gehaald die in eerste instantie snel het probleem gevonden leek te hebben: de rubberslang die over het motorblok naar de verwarming loopt bleek een gaatje te hebben, aangetast door olie. De temperatuur bleef echter hoog, en bij nader onderzoek bleek het koelsysteem dus vergeven nte zijn van de oliedrab waardoor uiteindelijk de waterpomp de geest heeft gegeven. Uiteindelijk zijn we met een auto-ambulance thuis gekomen. Even relativeren: het had ook allemaal de eerste dag of in Engeland kunnen gebeuren. Even de-relativeren: de wegenwacht denkt dat koppakking al naar zijn grootje is...
Hoe dan ook, wel fijne vakantie gehadyeehaa!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
21-08-2009 08:20 #794539
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic bijna gehaald......
Klinkt als een geluk bij een ongeluk! Een motor vervangen is geen probleem voor de meesten hier. In minder dan 4 uur schijnt te kunnen. Maar hoe krijg je zoiets voor elkaar? Controleer je regelmatig slangen en vloeistoffen?
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
21-08-2009 08:28 #794540
door V300 register
Kan er zoveel olie door een klein lek in de koelslang sijpelen? Lekke koppakking klinkt helemaal niet zo heel onwaarschijnlijk (als oorzaak, niet als gevolg) toch?
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
21-08-2009 09:14 #794548
door V300 register
soms komen dingen tegelijk. lijkt me dat de koelslang nog heel lang had kunnen druppelen zonder dat je het gemerkt had... ?ls de koppakking heel gebleven was.
in principe zijn het eenvoudige motoren om aan te werken, als je de werkplaats instructies erbij houdt (er staat in veel verschillende boeken precies hoe het moet) is het geen onmogelijke klus.
kopje wel even laten vlakken, bij B14 gaan die praktisch altijd buiten tolerantie krom als ze een keer warm geweest zijn.
in principe zijn het eenvoudige motoren om aan te werken, als je de werkplaats instructies erbij houdt (er staat in veel verschillende boeken precies hoe het moet) is het geen onmogelijke klus.
kopje wel even laten vlakken, bij B14 gaan die praktisch altijd buiten tolerantie krom als ze een keer warm geweest zijn.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
21-08-2009 09:58 #794551
door V300 register
Dat is wat de wegenwacht mij destijds ook vertelde: uitstekende motoren, maar de kop kan er niet tegen als ie een keer te heet is geweest.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-08-2009 10:21 #794552
door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic bijna gehaald......
Reparatie zit op een 250 a 300 euro (incl. kopvlakken)
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
21-08-2009 11:46 #794557
door V300 register
Als je alleen het vlakken laat doen kun je voor plm. 40 euro, plus de kosten van een "decoke gasket kit" klaar zijn.
(tip; ebay UK, had de mijne voor onder de 10 pond op de mat liggen)
maar; als ik het voor iemand anders zou moeten doen zou ik ook 300 vragen.
(tip; ebay UK, had de mijne voor onder de 10 pond op de mat liggen)
maar; als ik het voor iemand anders zou moeten doen zou ik ook 300 vragen.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
21-08-2009 19:50 #794620
door V300 register
Ja das een duur geintje kop laten vlakken extra dikke koppaking (dacht ook minimaal 60 euro) plus 4a 5 uur werk keer 60 euro bij een garage dan ben je tegen de 500 kwijt.... Let op een hele goedkope garage!
Athans als je naar een garage gaat he... Ik zag hier al betere tarieven staan!
Gelijk heb je wouter. Dan vraag je tegen de 20 euri,s per uur, das een normaal tarief. (15 vind ik het meest net) Repepareer jij dan Wouter voor andere wist ik niet.
Athans als je naar een garage gaat he... Ik zag hier al betere tarieven staan!
Gelijk heb je wouter. Dan vraag je tegen de 20 euri,s per uur, das een normaal tarief. (15 vind ik het meest net) Repepareer jij dan Wouter voor andere wist ik niet.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
21-08-2009 20:01 #794621
door V300 register
Je hebt volgens mij wel een momentsleutel nodig. Een neef van mij had een kadet en deed het ook zelf. Alleen die draaide ze maar wat aan. Resultaat binnen 1 uur lag de koppaking er weer uit en kon die zelfs op zoek naar een nieuwe kop.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
21-08-2009 21:24 #794632
door V300 register
zou moeten doen zei ik dus ook
gelukkig heb ik betaald werk waar je geen zwarte klauwen van krijgt, en dus niet de noodzaak om bij te beunen. Daarom doe ik ook alleen klussen die ik leuk vind voor familie enzo.
wat je schrijft over koppakking:
- normaal gezien hoeft er maar 0,1 tot 0,2 mm afgeschaafd te worden. dat heeft g??n verstorende invloed op de compressie, dus kun je een standaard koppakking gebruiken. zie ebay UK.
- kop vlakken zonder fratsen zoals inschuren van kleppen etc etc, kan best voor 40 euro
- momentsleutel is wel een punt, die moet je ergens in de aanbieding kopen of zien te lenen.

wat je schrijft over koppakking:
- normaal gezien hoeft er maar 0,1 tot 0,2 mm afgeschaafd te worden. dat heeft g??n verstorende invloed op de compressie, dus kun je een standaard koppakking gebruiken. zie ebay UK.
- kop vlakken zonder fratsen zoals inschuren van kleppen etc etc, kan best voor 40 euro
- momentsleutel is wel een punt, die moet je ergens in de aanbieding kopen of zien te lenen.
Moderators: Mark Smeets