Rare geluiden bij afremmen enzo

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-07-2009 23:49 #629303 door V300 register
Rare geluiden bij afremmen enzo is gemaakt door V300 register
Vandaag reed ik met de 340 en bij afremmen op de motor hoorde ik een soort ratelend geluid. Naar mijn idee kwam het van de achterzijde van de auto vandaan. Als ik een beetje gas gaf en hij dus niet meer op de motor remde was het geluid direct weg.

Vervolgens de auto aan de kant gezet, toen hoorde ik nog weer een ander geluid. Bij ontkoppelen (indrukken pookknop, in N en in P) een slepend geluid bij het koppelingshuis vandaan. Als ik de auto in D of R deed dan was het geluid direct weer weg.

Wie heeft een idee?? Hoop er zondag nog mee op vakantie naar frankrijk te kunnen, maar zie het alweer somber in :(

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-07-2009 07:57 #788582 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Rare geluiden bij afremmen enzo
Het slepend geluid is onschuldig, dat is het druklager van de koppeling wat betekent dat het vacuum aldaar nog werkt :)
Het ratelend geluid kan speling op de splines zijn van de aluminium tussenas. Even invetten met dik vet en het geluid is weg. Kijk ook even of alle (inbus)boutjes van de homokineetassen nog vast zitten.
Fijne vakantie!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-08-2009 12:29 #792035 door V300 register
Zo, intussen weer terug van een lekkere vakantie. De volvo heeft het gehaald, maar hij is er niet beter van geworden. Voordat ik op vakantie ging de splines nog gevet en de boutjes gecontroleerd (welke vast zaten), dit loste het geluid nog niet op trouwens.

Maar tijdens met rijden op een bergweggetje kwam er in de bochten naar links een bonk van achter onder de auto, met de bocht werd het geluid erger en meer gebonk. Wij verdenken het differentieel, dus hebben we de terugreis maar gestart. Op de snelweg geen last gehad uiteraard, eenmaal thuis aangekomen nog even wat bochten gedraaid met luid gebonk. Denk dat het differentieel vastgelopen is of iets dergelijks. Dus van de week maar even de brug op...

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-08-2009 12:36 #792038 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Rare geluiden bij afremmen enzo
controleer ook of de kriksteunen niet toevallig tegen de bladveren aan het rijen zijn.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-08-2009 12:38 #792039 door V300 register
Weet je zeker dat dat rammelen niet gewoon lichtelijke backfire is? ofwel brandstof mengsel dat ontploft in de uitlaat? Zeker bij een automaat is dat vaak goed hoorbaar. De modellen met fuel cutoff hebben er iets minder last van vermoed ik...

AvdAkker;114877 schreef : controleer ook of de kriksteunen niet toevallig tegen de bladveren aan het rijen zijn.

+ de homokineten (hoewel je dat wss rechtsom ook had moeten horen)
+ de wiellagers
+ of het wiel goed vast zit (dat zal wel, als je net terug bent uit frankrijk:+)
+ of de variokap niet tegen de aandrijfas aanloopt (dat zou dan waarschijnlijk aan de rechter kant zijn)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-08-2009 18:59 #794985 door V300 register
Vandaag eindelijk de secundaire onder de wagen vandaan gehaald. Het leek wel een sperdifferentieel wat af en toe los kwam tijdens het rijden.

Dus het hele zaakje uitelkaar en kwam daar een grote ravage tegen, heel het differentieel naar zn grootje. Flink in elkaar gelopen alle tanden eraf, de sattelietwielen lagen met asje en al los erin.

Nu opzoek naar een verse...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-08-2009 19:05 #794987 door V300 register
weet iemand toevallig of het binnenwerk van een differentieel van een 340 met een handbak hetzelfde is als dat van een variomatic. Op mn werk staat er nog zo een dan zou ik het kunnen overzetten, kost het lekker niks :yesyes:

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-08-2009 21:33 #794995 door Anjo van den Akker
nee; is niet hetzelfde.

secundaire cvt kost ook maar een paar tientjes dus de schade valt wel mee.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-08-2009 21:36 #794997 door V300 register
Je kan natuurlijk ook gelijk de hele boel dichtbakken, leuk als je van dwarsgaan houdt :)

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-08-2009 21:50 #795002 door Anjo van den Akker
ik denk niet dat dat nog nut heeft voor de rest van het secundaire;

als je de tanden in het diff molt en er net lang genoeg mee doorrijd (goh, het lijkt wel alsof ik uit ervaring spreek:D:D) gaan de verrotte tandjes vanzelf de andere tandwielen in de bak aantasten (tandjes losbreken) waardoor je nog niets aan je vers vastgelaste diff hebt:)

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC