Pruttelend en afslaan

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-07-2009 17:27 #629220 door V300 register
Pruttelend en afslaan is gemaakt door V300 register
Twee dagen na de 'mooie dag' forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=5059 heb ik sinds vanochtend plotseling een probleem. Toen ik mijn dorp uit reed ging alles nog vloeiend maar toen ik in de buurt van mijn werk kwam en ik afremde liep de motor ineens heel onregelmatig.

Bij langzaam rijden (pak 'm beet onder de 50) is het met name te merken. Als ik de choke half open trek is ie iets stabieler. Ook als ik de carburateur of de mond van het luchtfilterhuis afdek is hij wat stabieler (en meer toeren). Als ik die klep die uitlaatgassen naar de inlaat brengt afkoppel en dan m'n hand op de opening leg gaat het toerental omhoog en slaat hij vervolgens af. Bij het in N zetten slaat hij ook vaak af.

Ik moest denken aan valse lucht, echter ben ik met een bus haarlak zo'n beetje door het hele motorruim geweest en het doet niks. Ook heb ik de slangen onder de wagen min of meer uitgesloten door de twee slangen bovenop het t-stuk op de EMVK door te verbinden (en dus de emvk afgekoppeld van vacuum). Ook de bovenste plaat van de carb zit goed vast.

De nieuwe bougies heb ik tegen beter weten in allen losgedraait en teruggezet. Was niets aan te zien.

Hoewel het toeval kan zijn valt het op dat dit kort na het vervangen van de ontsteking en luchtfilter gebeurt. De verdelerkap en rotor zijn ook nieuw, kunnen die de oorzaak zijn? Lijkt mij persoonlijk sterk.

Mij viel tevens op dat er nogal wat verbrandingsgassen uit het kleppendeksel kwamen nadat ik die slang naar het luchtfilterhuis had losgemaakt. Zal wel de hoogste tijd zijn om kleppen te stellen, het verklaart mischien ook mijn olieverbruik. De koelvloeistof begint nog niet troebel te worden, dus ik heb nog geen vrees voor een lekke koppakking.

Iemand suggesties waar ik morgen mee aan de slag kan? Ik heb er nu knap de balen van, hij liep gisteren zo mooi.

bvd, Harm

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-07-2009 17:40 #786532 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Pruttelend en afslaan
toch gare slangen, vermoed ik.

de EGR kun je niet met een slang lostrekken en dichthouden, dus daar heb je iets anders vast gehad.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-07-2009 17:54 #786533 door V300 register
Ik had het over dat ding aan het filter huis waar zo'n dikke geribbelde slang aan zit. Maar goed, dat was toch een nutteloze oefening.

Anyways, ik was al bang om dat te horen, ik heb er hier al naar rondgezocht maar ik kom er niet achter waar ik vervangers voor de vacuumslangen kan kopen. Die lange doorzichtige is vast wel aan te komen, maar al die dikke rubberen verbindingsstukken dan? Ik zou het in een keer wel allemaal willen vervangen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-07-2009 23:56 #786611 door V300 register
dat kun je toch zo kopen? vacuumslang, binnendiameter 4, 5 en 10 mm?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-07-2009 11:25 #786741 door V300 register
Waar dan?

Bij Brezan smeren ze mij brandstofslang aan.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-07-2009 12:19 #786745 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Pruttelend en afslaan
Ken je Roozeboom in Doetinchem? Iets zegt me dat je daar wel bekend bent, zij hebben waarschijnlijk nog wel vacuumslangen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-07-2009 13:22 #786752 door V300 register
Of in een aquariumzaak, misschien Sachtleven in Doetinchem? Kan je een complete vario zelf in elkaar knutselen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-07-2009 23:48 #786842 door V300 register
mjah, benzineslang is niet OK maar daar was je al achter.

vacuumslang is dikwandige rubberslang zonder wapening

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-07-2009 13:43 #786880 door V300 register
OK, bedankt voor de adviezen heren. Ik zal die twee adressen eens proberen. Van Rozeboom wist ik het bestaan niet, goed om te weten want het is makkelijker bereikbaar dan Brezan.

Het pruttelen e.d. heeft zich spontaan opgelost (?!), maar zal vast wel weer terugkomen. Vandaag heb ik de kleppen gesteld, was niet moeilijk alleen verwarrend omdat je er anders voorstaat dan hoe het in het boek is getekend. (Vliegwiel rechts i.p.v. links) De volgende keer zet ik eerst een schema in elkaar.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-07-2009 11:28 #786990 door V300 register
Wel de krukas met de klok mee draaien, dan is de volgorde van klekjes open precies zoals in de vraagbaak beschreven.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC