Cardanas, voor en achterkant verschillend?
- Ted Bogers
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-05-2009 13:29 #629024
door Ted Bogers
Cardanas, voor en achterkant verschillend? is gemaakt door Ted Bogers
Ik werd op mijn vakantieadres vanochtend door zoonlief gebeld, hij was op de auto van een vriend die voor hem reed geknald. Schade schijnt wel mee te vallen alleen bleek na hard remmen en de botsing de cardanas los geschoten te zijn aan de kant van de primair. Dit is dezelfde as die ik er een tijdje geleden met vrij veel moeite tussen heb gekregen.
Ik vraag mij nu af of er verschil zit in de 2 kanten van de cardanas.
Ik vermoed van niet maar wil toch graag uitsluitsel.
Groeten en vast bedankt
Ted Bogers
Dordrecht
Ik vraag mij nu af of er verschil zit in de 2 kanten van de cardanas.
Ik vermoed van niet maar wil toch graag uitsluitsel.
Groeten en vast bedankt
Ted Bogers
Dordrecht
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
23-05-2009 16:51 #778453
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Cardanas, voor en achterkant verschillend?
Voor 99% weet ik zeker dat beide kanten identiek zijn.
Zorg er wel voor dat je wat vet aan de splines doet voordat je de cardanas erop schuift. Scheelt een hele hoop!
Daarnaast kun je jezelf helpen door onder de voorkant van de motor een krik te zetten. Hierdoor kantelt het blok in z'n rubbers en krijg je de cardanas gemakkelijker op en af het koppelingshuis. Wanneer je de cardanas over de bak wil schuiven haal je de krik eronderuit.
Piece of cake; in 10 minuutjes te doen :yesyes:
Zorg er wel voor dat je wat vet aan de splines doet voordat je de cardanas erop schuift. Scheelt een hele hoop!
Daarnaast kun je jezelf helpen door onder de voorkant van de motor een krik te zetten. Hierdoor kantelt het blok in z'n rubbers en krijg je de cardanas gemakkelijker op en af het koppelingshuis. Wanneer je de cardanas over de bak wil schuiven haal je de krik eronderuit.
Piece of cake; in 10 minuutjes te doen :yesyes:
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-05-2009 22:51 #778496
door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Cardanas, voor en achterkant verschillend?
De veer moet aan de achterzijde zitten. Idd. helpt vet wel veel.
Als ie terug is kan ie misschien langs Landhorst rijden. Ik heb me toch een berg trompetbalken die achter de bumper zitten. O, ja en ook een berg bumpers.
Als ie terug is kan ie misschien langs Landhorst rijden. Ik heb me toch een berg trompetbalken die achter de bumper zitten. O, ja en ook een berg bumpers.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
24-05-2009 00:43 #778502
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Cardanas, voor en achterkant verschillend?
doe de vette kant maar richting motor.
die assen (vooral de vertanding) vindt het niet leuk om ineens de andere kant op te draaien
die assen (vooral de vertanding) vindt het niet leuk om ineens de andere kant op te draaien
- Ted Bogers
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-05-2009 12:05 #779029
door Ted Bogers
Beantwoord door Ted Bogers in topic Cardanas, voor en achterkant verschillend?
Vette kant richting motor is mischien te laat omdat ik hem voor montage te goed heb schoongemaakt en het verschil niet meer zie.
Trompetbalken, bumpers en cardanassen heb ik zelf nog liggen als het goed is. Ik ben zelf nog steeds op vakantie, dus ik heb de juiste schade nog niet op kunnen nemen.
Als ik nog iets nodig heb weet ik je wel te vinden Eric.
Wat ik mij nog steeds afvraag is waarom hij na een botsing van de achterste
as is afgekomen, juist omdat hier de veer op zit die hem juist naar voren moet drukken ?
Op een of andere manier moet hij dan toch te ver over de voorste as schuiven. Het kan natuurlijk ook zijn dat het motorblok door de schok naar voren is geschoven, hoewel de ophanging volgens mijn zoon nog in orde lijkt.
In het weekend de boel maar eens bekijken. Voorlopig iedereen weer bedankt
Groeten
Trompetbalken, bumpers en cardanassen heb ik zelf nog liggen als het goed is. Ik ben zelf nog steeds op vakantie, dus ik heb de juiste schade nog niet op kunnen nemen.
Als ik nog iets nodig heb weet ik je wel te vinden Eric.
Wat ik mij nog steeds afvraag is waarom hij na een botsing van de achterste
as is afgekomen, juist omdat hier de veer op zit die hem juist naar voren moet drukken ?
Op een of andere manier moet hij dan toch te ver over de voorste as schuiven. Het kan natuurlijk ook zijn dat het motorblok door de schok naar voren is geschoven, hoewel de ophanging volgens mijn zoon nog in orde lijkt.
In het weekend de boel maar eens bekijken. Voorlopig iedereen weer bedankt
Groeten
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
27-05-2009 12:19 #779030
door V300 register
Jij ook al een ongeval gehad met je auto? Het is er blijkbaar het moment voor, want ik heb net hetzelfde voor gehad!
Mijn as is gelukkig blijven zitten al kreeg ik na de schok de auto maar moeizaam gestart. Hij loopt echt wel weer goed nu (alleen zit er ergens een vacuumlek dat ik niet kan vinden waardoor het toerental bij het schakelen van de vario altijd terugvalt...)
Mijn as is gelukkig blijven zitten al kreeg ik na de schok de auto maar moeizaam gestart. Hij loopt echt wel weer goed nu (alleen zit er ergens een vacuumlek dat ik niet kan vinden waardoor het toerental bij het schakelen van de vario altijd terugvalt...)
- Ted Bogers
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-06-2009 15:47 #779626
door Ted Bogers
Beantwoord door Ted Bogers in topic Cardanas, voor en achterkant verschillend?
Inmiddels cardanas redelijk soepel teruggekregen. Moet alleen de rubberophanging van de motor nog vernieuwen, die vertrouw ik niet helemaal.
Uiteindelijk 2 koplampensets, 2 trompetjes en een andere bumper nodig gehad.
Gelukkig had ik nog onderdelen genoeg op voorraad.
Auto ziet er weer puik uit en hij moet ook in orde zijn want over 5 weken ga ik er mee naar het uiterste Noorden van Schotland.
Groeten en Karsten ook sterkte met het schadeherstel
Ted Bogers
Uiteindelijk 2 koplampensets, 2 trompetjes en een andere bumper nodig gehad.
Gelukkig had ik nog onderdelen genoeg op voorraad.
Auto ziet er weer puik uit en hij moet ook in orde zijn want over 5 weken ga ik er mee naar het uiterste Noorden van Schotland.
Groeten en Karsten ook sterkte met het schadeherstel
Ted Bogers
Moderators: Mark Smeets