Katalysator plaatsen / fuel cutoff
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
06-05-2009 10:02 #628969
door V300 register
Katalysator plaatsen / fuel cutoff is gemaakt door V300 register
Hoi allen,
met het verstrijken van de tijd en nog 8 maanden belasting te gaan
krijgen de plannen om LPG te gaan inbouwen langzaam vorm. En om het milieu n?g meer tegemoet te komen wil ik graag een uitlaat met katalysator plaatsen.
Wie weet of dit mogelijk is? Is er ruimte voor?
Alvast dank!
met het verstrijken van de tijd en nog 8 maanden belasting te gaan

Wie weet of dit mogelijk is? Is er ruimte voor?
Alvast dank!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
06-05-2009 10:28 #776511
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Katalysator plaatsen / fuel cutoff
je moet daar een andere voorpijp voor hebben en de katalysator zelf.
ook moet je de ontsteking afhankelijk van de uitvoering 3 of 6 graden later zetten (dmv massa aansluitingen op de 'loze' stekker te maken)
De katalysator heb ik toevallig momenteel een goede gebruikte in de aanbieding; zie advertenties. voorpijp heb ik niet.
ook moet je de ontsteking afhankelijk van de uitvoering 3 of 6 graden later zetten (dmv massa aansluitingen op de 'loze' stekker te maken)
De katalysator heb ik toevallig momenteel een goede gebruikte in de aanbieding; zie advertenties. voorpijp heb ik niet.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
07-05-2009 10:20 #776648
door V300 register
Geldt dat met die ontsteking ook voor de 14.4e met Renix?
En hoe moet ik dat uitvoeren? Heeft iemand het eerder gedaan of foto's gemaakt?
En hoe moet ik dat uitvoeren? Heeft iemand het eerder gedaan of foto's gemaakt?
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
07-05-2009 11:07 #776650
door V300 register
jazeker, juist daarvoor. Bij puntjes is het nog simpeler immers.
Er zitten 3 stekkers aan je renix unit; 1 met 2 draden in het midden, en 2 met elk 3 draden. ??n van die 3-draads aansluitingen is niet in gebruik bij een B14.4e (als er wel een stekker in zit, is dat vaak een afdop)
De draad het dichtst bij de 2-draads aansluiting moet je zowieso aan massa leggen. De middelste draad ook, maar alleen als je een CVT/automaat uitvoering hebt.
voor zuinigheid en milieuvriendelijkheid kun je ook nog een 'fuel cutoff' inbouwen, zover die er nog niet in zit. Dat ga ik niet helemaal voor je uitleggen, want dat staat vrij goed gedocumenteerd in schema's en werkplaatsboeken (die staan digitaal in het ledenmenu)
Er zitten 3 stekkers aan je renix unit; 1 met 2 draden in het midden, en 2 met elk 3 draden. ??n van die 3-draads aansluitingen is niet in gebruik bij een B14.4e (als er wel een stekker in zit, is dat vaak een afdop)
De draad het dichtst bij de 2-draads aansluiting moet je zowieso aan massa leggen. De middelste draad ook, maar alleen als je een CVT/automaat uitvoering hebt.
voor zuinigheid en milieuvriendelijkheid kun je ook nog een 'fuel cutoff' inbouwen, zover die er nog niet in zit. Dat ga ik niet helemaal voor je uitleggen, want dat staat vrij goed gedocumenteerd in schema's en werkplaatsboeken (die staan digitaal in het ledenmenu)
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
07-05-2009 11:48 #776654
door V300 register
Zou die fuelcutoff ook werken bij lpg?
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
07-05-2009 11:59 #776656
door V300 register
Bedankt Wouter, daar kan ik wat mee! Die fuel cut-off vind ik ook interessant, maar dan ben ik eerst benieuwd naar het antwoord op de vraag van Tuc-tuc. Uh, Luc-luc.

- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
07-05-2009 12:17 #776658
door V300 register
Buub huub barbatruuc: fuel cutoff sluit de brandstoftoevoer volledig af bij afremmen op de motor. Ik weet niet of dat ook effect heeft op de lpg toevoer. Misschien heeft Dirk Sangers hier op het forum een fuel cutoff op z'n 340. Die heeft ook lpg.
Waarom wacht je eigenlijk met lpg-inbouw?
Waarom wacht je eigenlijk met lpg-inbouw?
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
07-05-2009 12:42 #776660
door V300 register
Ik moet nu nog belasting betalen en gebruik de 340 als auto erbij (derde auto:woops:). Omdat ik er nu niet zoveel mee rijd zouden de kosten door LPG alleen maar omhoog gaan. Maar ik ben toch wel erg verknocht aan de 340, dus ik ga langzaam wat verbeteringen doorvoeren en wat groot onderhoud plegen. En dus LPG inbouwen, dan kan ik rond de jaarwisseling mijn Alfa (:woops:) de deur uit doen en dan wordt de 340 weer de belangrijkste auto. Met een opgave van ongeveer 35.000 km per jaar, dus hij heeft nog wat te doen...
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
21-09-2009 10:48 #799876
door V300 register
Zo, even een jumpstart.
Kan iemand mij vertellen of het inderdaad mogelijk is om fuel cut-off in te bouwen in een 85er B14.4E? Ik heb bij een nieuwere versie van '91, waar de kast wel in zat, namelijk gezien dat de kabelboom verschilt. Er ligt bij mij geen stekker klaar voor het aansluiten van de cut-offkast, zeg maar...
Wat moet ik aanleggen/doortrekken en aansluiten om het systeem werkend te krijgen?
En...werkt het ook bij LPG?
Kan iemand mij vertellen of het inderdaad mogelijk is om fuel cut-off in te bouwen in een 85er B14.4E? Ik heb bij een nieuwere versie van '91, waar de kast wel in zat, namelijk gezien dat de kabelboom verschilt. Er ligt bij mij geen stekker klaar voor het aansluiten van de cut-offkast, zeg maar...
Wat moet ik aanleggen/doortrekken en aansluiten om het systeem werkend te krijgen?
En...werkt het ook bij LPG?
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
21-09-2009 10:58 #799879
door V300 register
Fuel cutoff is een apart onderwerp t.o.v. deze thread, maar omdat het je eigen topic is zal ik niet gaan verplaatsen, etc.
Het is natuurlijk mogelijk om eea aan te sluiten zoals bij de types die het wel hebben, mits je een carburateur met 'gas los contact' hebt.
hoe eea moet zitten kun je op de draadboom-schema's prima zien.
voor het benzine verhaal is het dus duidelijk.
mbt LPG;
Je zou de aansluiting voor de elektrische stationairsproeier kunnen gebruiken om de LPG afsluiter voor de verdamper aan te sturen, maar volgens mij gaat dat problemen geven omdat het mengsel niet onmiddelijk wegvalt/opkomt. Je krijgt dus problemen met de vertraging tussen LPG aan/uit en de mengselverhouding in de inlaat. Ik schat dat dit gaat leiden tot heftige backfires. Eventueel kun je een afsluiter in de gasslang voor het mengstuk zetten, maar dan moet je wel een heel speciaal type hebben met een grote doorlaat en een snelle open/dicht schakeltijd.
ik vrees dat de te behalen winst qua LPG verbruik g??n reden is om zoveel moeite te doen
Het is natuurlijk mogelijk om eea aan te sluiten zoals bij de types die het wel hebben, mits je een carburateur met 'gas los contact' hebt.
hoe eea moet zitten kun je op de draadboom-schema's prima zien.
voor het benzine verhaal is het dus duidelijk.
mbt LPG;
Je zou de aansluiting voor de elektrische stationairsproeier kunnen gebruiken om de LPG afsluiter voor de verdamper aan te sturen, maar volgens mij gaat dat problemen geven omdat het mengsel niet onmiddelijk wegvalt/opkomt. Je krijgt dus problemen met de vertraging tussen LPG aan/uit en de mengselverhouding in de inlaat. Ik schat dat dit gaat leiden tot heftige backfires. Eventueel kun je een afsluiter in de gasslang voor het mengstuk zetten, maar dan moet je wel een heel speciaal type hebben met een grote doorlaat en een snelle open/dicht schakeltijd.
ik vrees dat de te behalen winst qua LPG verbruik g??n reden is om zoveel moeite te doen

Moderators: Mark Smeets