Meten is weten -> CO waarden
- V300 register
- Verbannen
-
Ik heb helaas niet zo'n meter maar dat is natuurlijk geen excuus.
Wie kan me vertellen waar zo'n 'huis-tuin-en keuken' co meters te koop zijn?
Wat mag een goede co meter kosten?
Welke CO waarden moet ik aanhouden bij het afstellen van mijn motor.
Tevens de vraag hoe ik mijn stationair toerental kan afstellen bij het helaas niet aanwezig zijn van een toerenteller in mijn karige winner 340.... :no_comment:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Een CO-meter kost veel, bij de garage hangen ze de 340 aan het infuus en heb je direct uitslag.
Het CO was bij mijn 343 (B14.2E) iets van 3%, was al wel aan de ruime kant. Een beetje op gevoel afstellen: als 'ie niet lekker loopt op 1,5% moet je hem gewoon wat meer geven.
- V300 register
- Verbannen
-
Kortom, die CO is van belang voor de keuring en verder niet! Daarna schroef je hem gewoon weer op tot je blokje verder loopt!
Heb trouwens ook de 14.4 E versie
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Dendorssers;99401 schreef : Kortom, die CO is van belang voor de keuring en verder niet! Daarna schroef je hem gewoon weer op tot je blokje verder loopt!
ben ik het niet mee eens, ik stel motoren op mijn gehoor en gevoel perfect af, en dan n?g is er zodra je een echte co meting doet wat te verbeteren mbt lambda en co waarden. dit is dan niet veel maar wel wat, en dat zul je in de prestatiekromme en in het verbruik direct terugzien. gehoor/gevoel kan NIET tegen digitale apparatuur op.
ik mag bij een lokale garage inmiddels gratiz de apparatuur bedienen, omdat ik weet hoe het werkt en verder mezelf wel help, als ik ervoor moest betalen kostte het me hooguit 5 euro, en je hebt er toch wel een hoop plezier van..
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Kortom: hou het CO zo laag mogelijk.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
t? laag maakt zo'n arm mengsel dat je de uitlaatkleppen kan laten verbranden!
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-

- V300 register
- Verbannen
-
Door een klein lekje in de uitlaat etc, kan de CO meter zelfs een vertekend beeld geven zodat de auto op het gevoel beter afgesteld wordt dan met de meter.
De enige wagens waarbij het op gevoel afstellen niet zo goed gaat, zijn de 1700's. In de buurt van het ideale punt komt dat allemaal zo nauw dat je snel de neiging zult hebben om hem veel te rijk af te stellen.
- V300 register
- Verbannen
-
Waarschijnlijk komt de ontzettend hoge CO doordat er geen pulsair meer op zit. Injectie houdt daar geen rekening mee en daardoor krijg je slechte waardes. Hij loopt wel perfect verder.
- V300 register
- Verbannen
-
Als dit verschil maakt, zou je daarna het CO moeten kunnen instellen met de instelling achter het rubberstopje op de LMM.
Zonder pulsair (indien aanwezig, tijdelijk afgedopt dus) moet die op 2% gezet worden. In jouw geval met verwijderde pulsair blijft het daar bij.
bij auto's met pulsair sluit je die daarna terug aan, en dan gaat het CO percentage naar regio 0,3-0,5