Meten is weten -> CO waarden

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-04-2009 23:22 #628864 door V300 register
Meten is weten -> CO waarden is gemaakt door V300 register
De laatste dagen is mij al een paar keer gevraagd naar mijn CO waarden van mijn v340 '83, b14.3e
Ik heb helaas niet zo'n meter maar dat is natuurlijk geen excuus.
Wie kan me vertellen waar zo'n 'huis-tuin-en keuken' co meters te koop zijn?
Wat mag een goede co meter kosten?
Welke CO waarden moet ik aanhouden bij het afstellen van mijn motor.
Tevens de vraag hoe ik mijn stationair toerental kan afstellen bij het helaas niet aanwezig zijn van een toerenteller in mijn karige winner 340.... :no_comment:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-04-2009 23:24 #769800 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Meten is weten -> CO waarden
Mijn tip: ga gewoon even langs de garage.

Een CO-meter kost veel, bij de garage hangen ze de 340 aan het infuus en heb je direct uitslag.

Het CO was bij mijn 343 (B14.2E) iets van 3%, was al wel aan de ruime kant. Een beetje op gevoel afstellen: als 'ie niet lekker loopt op 1,5% moet je hem gewoon wat meer geven.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-04-2009 23:41 #769814 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Meten is weten -> CO waarden
Normaal zeggen ze 2% om echt goed te laten lopen, dan loopt hij het zuinigst. Op het gehoor laten afstellen, dat laat ik ook altijd doen, bij een lokale oude renauld-dealer! Die man is prachtig om aan die auto te zien werken! Lampje pakken, schroevendraaier, oortje naar het blok, paar slagjes en dat ding loopt elke keer opnieuw PERFECT.

Kortom, die CO is van belang voor de keuring en verder niet! Daarna schroef je hem gewoon weer op tot je blokje verder loopt!

Heb trouwens ook de 14.4 E versie

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-04-2009 02:08 #769825 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Meten is weten -> CO waarden

Dendorssers;99401 schreef : Kortom, die CO is van belang voor de keuring en verder niet! Daarna schroef je hem gewoon weer op tot je blokje verder loopt!


ben ik het niet mee eens, ik stel motoren op mijn gehoor en gevoel perfect af, en dan n?g is er zodra je een echte co meting doet wat te verbeteren mbt lambda en co waarden. dit is dan niet veel maar wel wat, en dat zul je in de prestatiekromme en in het verbruik direct terugzien. gehoor/gevoel kan NIET tegen digitale apparatuur op.

ik mag bij een lokale garage inmiddels gratiz de apparatuur bedienen, omdat ik weet hoe het werkt en verder mezelf wel help, als ik ervoor moest betalen kostte het me hooguit 5 euro, en je hebt er toch wel een hoop plezier van..

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-04-2009 11:13 #769847 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Meten is weten -> CO waarden
De 343 DLS (tweeliter) heeft na 1000 km met een CO van 4,5% zwarte bougies en een verbruik van 1:10 bij rustig rijden.

Kortom: hou het CO zo laag mogelijk.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-04-2009 11:53 #769860 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Meten is weten -> CO waarden
nee, hou het co op bepaalde waarden

t? laag maakt zo'n arm mengsel dat je de uitlaatkleppen kan laten verbranden!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-04-2009 12:44 #769881 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Meten is weten -> CO waarden
Maar dan loopt de auto dus ook niet lekker, zoals ik eerder al zei ;)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-04-2009 16:20 #769917 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Meten is weten -> CO waarden
Als alles aan de motor 100% in orde is, geeft het op gevoel afstellen precies hetzelfde resultaat als aan de CO meter.

Door een klein lekje in de uitlaat etc, kan de CO meter zelfs een vertekend beeld geven zodat de auto op het gevoel beter afgesteld wordt dan met de meter.

De enige wagens waarbij het op gevoel afstellen niet zo goed gaat, zijn de 1700's. In de buurt van het ideale punt komt dat allemaal zo nauw dat je snel de neiging zult hebben om hem veel te rijk af te stellen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-04-2009 18:23 #769945 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Meten is weten -> CO waarden
Ik krijg de CO op mijn injectie niet afgesteld. Bij een Volvo-expert heb ik hem aan de CO meter gehad en elke stelmogelijkheid (niet veel) geprobeerd. Hij komt altijd RUIM boven de CO-eis. Enige manier om dat omlaag te krijgen is een vacuumlek maken, door een vacuumslang er los aan te hangen. Dat doe ik op de APK dus ook gewoon.
Waarschijnlijk komt de ontzettend hoge CO doordat er geen pulsair meer op zit. Injectie houdt daar geen rekening mee en daardoor krijg je slechte waardes. Hij loopt wel perfect verder.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-04-2009 19:06 #769948 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Meten is weten -> CO waarden
heb je de koudstartsproeier al afgesloten gehad? (benzine aansluiting eraf en afdoppen)

Als dit verschil maakt, zou je daarna het CO moeten kunnen instellen met de instelling achter het rubberstopje op de LMM.
Zonder pulsair (indien aanwezig, tijdelijk afgedopt dus) moet die op 2% gezet worden. In jouw geval met verwijderde pulsair blijft het daar bij.

bij auto's met pulsair sluit je die daarna terug aan, en dan gaat het CO percentage naar regio 0,3-0,5

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD