backfire gehad, kap op carb onvindbaar
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
08-04-2009 09:46 #628844
door V300 register
backfire gehad, kap op carb onvindbaar is gemaakt door V300 register
Ik zal me even voorstellen: Ik ben margreet, rijd sinds 2 jaar een 343 uit 77 op gas en ben ook lid sindsdien vd volvoclub. Nu heb ik pas een backfire in mijn carb gehad, heb wel een andere carb kunnen vinden maar de kap op de carb naar de luchtfilter toe is onvindbaar. Nu heb ik ergens gehoord dat sommige renault motoren dezelfde carb hebben en vroeg me af of iemand hier daar meer van weet. Het gaat om een buisvormige luchtfilter die naast de carb ligt, dus niet zo'n ufo die erop zit. Ik hoop dat iemand me wat meer daar over kan vertellen, of mss zelf nog zo'n kap heeft liggen. En als dat niet lukt of er de mogelijkheid is om er een andere carb op te zetten die wel zo'n ufo luchtfilter heeft. Alvast bedankt voor de eventuele reacties. ebn bereikbaar op 0633585672 of Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
08-04-2009 10:37 #769164
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic backfire gehad, kap op carb onvindbaar
zo'n kap moet nog te vinden zijn.
dat moet wel een flinke knal geweest zijn!?
het ligt als je op gas rijdt trouwens zelden aan de carburateur, dat er iets niet goed gaat. Backfire komt eerder door slechte menging van het gas, of een wat minder frisse ontsteking (je hebt nog een contactpunt ontsteking dus dat is zeker een aandachtspunt)
heeft de gasinstallatie een officieel mengstuk, of zit het maar ergens met een dikke slang tussen gefriemeld?
dat moet wel een flinke knal geweest zijn!?
het ligt als je op gas rijdt trouwens zelden aan de carburateur, dat er iets niet goed gaat. Backfire komt eerder door slechte menging van het gas, of een wat minder frisse ontsteking (je hebt nog een contactpunt ontsteking dus dat is zeker een aandachtspunt)
heeft de gasinstallatie een officieel mengstuk, of zit het maar ergens met een dikke slang tussen gefriemeld?
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
08-04-2009 11:28 #769172
door V300 register
Je ziet de aansluiting van de gastoevoer aan de bovenkant van de carburateur zitten, dus daar zal wel het mengstuk zitten. Aan de slangklemmen te zien recent ingebouwd. Ben wel benieuwd waar. Ontsteking goed houden, ook de kabels mogen niet ouder zijn dan twee jaar. Dat is vaak de oorzaak van backfire.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
08-04-2009 11:57 #769177
door V300 register
oja, op de foto zie ik nu ook iets van de LPG installatie 
ik zie alleen geen mengstuk op de carburateur!
het ziet er naar uit dat die 90 graden bocht (koperen ding) alleen vast zit in de kap. als er een mengstuk op zou zitten, zou ik een stuk aluminium verwachten wat je onder de kap uit ziet steken.

ik zie alleen geen mengstuk op de carburateur!
het ziet er naar uit dat die 90 graden bocht (koperen ding) alleen vast zit in de kap. als er een mengstuk op zou zitten, zou ik een stuk aluminium verwachten wat je onder de kap uit ziet steken.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
08-04-2009 12:24 #769183
door V300 register
keb alle volvo sloperijen afgebeld, ook volvo dealer, gewone sloperijen in de buurt, tot nu toe niks te vinden. De foto is van de auto van mijn huisgenoot, voeg hier een foto vd mijne bij en zag dat daar die kopere bocht een stuk lager zit gemonteerd. Vermoed zelf dat t probleem veroorzaakt is door de ontsteking, had er nl met nwe bougies, contactpuntjes, verdeelkap en rotor en nw luchtfilter in geplaatst, maar had niet de ontsteking afgesteld. Maar goed, eerst die kap maar weer te pakken zien te krijgen en dan maar es laten kijken naar de afstelling, ben helaas niet technisch genoeg om t zelf te doen. Weet dus ook niet of er een mengstuk inzit, hoe kan ik dat zien?? En weet jullie mss hoe dat zit met die carb met dat luchtfilter er bovenop, is dat alleen bij specifieke motorblokken?
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
08-04-2009 12:47 #769188
door V300 register
dit bedoel ik dus met een constructie van slangen die ergens op gefriemeld zijn.... dat kan al een belangrijk onderdeel van het probleem zijn, zo!
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
08-04-2009 13:22 #769193
door V300 register
Volgens de anwb die mij heeft geprobeerd te weer aan de gang te krijgen, is t bij dit oudere model de enige mogelijkheid om lpg te instaleren, maar zoals ik al zei, ik ben een leek op dit gebied, dus afhankelijk wat mensen me zoal influisteren. Je had het ook over een mengstuk, is die achteraf nog te monteren?? En wat doet dat precies, ik begreep van die anwber dat de carb op gas eigenlijk weinig doet, neemt dat mengstuk de functie over oid? Ik heb de auto gekocht met lpg installatie en weet dus ook niet waar dat gebeurt is, is dat mengstuk zelf makkelijk in te bouwen?
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
08-04-2009 13:33 #769194
door V300 register
Dat is een universeel mengstuk voor de weber tweetraps carburateur. Luchtfilter is bij jouw model alleen anders als de pannenkoek. Ik denk dat er wel mensen binnen de club zijn die jou verder kunnen helpen.
Kan je een foto maken hoe de slang van de lpg-toevoer bij jouw carburateur zit?
Vervang nou ook de bougiekabels als je niet weet hoe oud die zijn.
Kan je een foto maken hoe de slang van de lpg-toevoer bij jouw carburateur zit?
Vervang nou ook de bougiekabels als je niet weet hoe oud die zijn.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
08-04-2009 13:35 #769196
door V300 register
301085800 Mix Volvo 343 dubbel Weber ? 58.90
bron: Vogels Autogas Systemen.
dat zo'n hobby-bob slang de enige manier is, is dus niet waar.
Een andere optie zou kunnen zijn om in het rubber flexibel "harmonica" gedeelte een rond mengstuk te zetten. (te koop als mengstuk voor injectie, diameter 50 mm?)
eventueel dan wel de aansluitpunten iets inkorten zodat de rubber 'harmonica' wel geplaatst kan blijven, en de carterontluchting moet ook op een andere manier aangesloten worden dan.
Ik neem aan dat er haast bij is, anders had ik misschien nog wat kunnen betekenen. Ik geloof alleszins dat ik nog ergens zon ding (verbindingsstuk) moet hebben liggen, maar de komende week g??n tijd om ernaar op zoek te gaan voor je.
bron: Vogels Autogas Systemen.
dat zo'n hobby-bob slang de enige manier is, is dus niet waar.
Een andere optie zou kunnen zijn om in het rubber flexibel "harmonica" gedeelte een rond mengstuk te zetten. (te koop als mengstuk voor injectie, diameter 50 mm?)
eventueel dan wel de aansluitpunten iets inkorten zodat de rubber 'harmonica' wel geplaatst kan blijven, en de carterontluchting moet ook op een andere manier aangesloten worden dan.
Ik neem aan dat er haast bij is, anders had ik misschien nog wat kunnen betekenen. Ik geloof alleszins dat ik nog ergens zon ding (verbindingsstuk) moet hebben liggen, maar de komende week g??n tijd om ernaar op zoek te gaan voor je.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-04-2009 14:30 #769209
door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic backfire gehad, kap op carb onvindbaar
Ik heb ergens ook nog zo'n gasmengstuk voor een 1.4 met Weber liggen.
Ik verwacht niet dat ik ooit nog een 1.4 ga rijden, dus voor een eind minder als die 58,90 euro ben je dan de eigenaresse van een officieel, "backfire beperkend" gasmengstuk.
Ik verwacht niet dat ik ooit nog een 1.4 ga rijden, dus voor een eind minder als die 58,90 euro ben je dan de eigenaresse van een officieel, "backfire beperkend" gasmengstuk.

Moderators: Mark Smeets