Koppeling doet vreemd

• Ted Bogers
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-03-2009 20:57 #628799 door Ted Bogers
Koppeling doet vreemd is gemaakt door Ted Bogers
De koppeling van een van mijn 340's doet vreemd.
Toen ik deze wagen verleden jaar kocht bleek het schakelaartje in de schakelpook kapot te zijn waardoor het vacuumontkoppelingssysteem niet werkte en dit waarschijnlijk al heel lang niet deed.
Op zich niet zo'n probleem omdat je met lage toeren toch wel van stand kan veranderen. Om bij hogere toeren toch te kunnen schakelen heb ik toen een nieuwe schakelunit geplaatst.
Inmiddels werkt het ontkoppelen dus wel.
Ik merk nu echter dat de koppeling bij rustig rijden en daarna accelereren niet direct aanpakt en eerst meer toeren moet maken om de kracht van de motor over te brengen op de aandrijving.
Ik heb ook wel het idee dat hij dit niet altijd doet.
Mijn volvo schakelt erg goed op en rijd dus rustig met lage toeren bij ongeveer 50 km.

De afstand tussen koppelingsplaat en vliegwiel is in orde en er zit nog een vulplaatje van 0,5 in de koppeling.
Vanuit stilstand reageert hij ook direct dus ik heb niet het idee dat de plaat op zich geheel versleten is.
Ik vraag me af of de drukarm voor het ontkoppelen soms af en toe blijft hangen omdat hij waarschijnlijk heel lang niet gebruikt is.
  • Is het mogelijk om via de het gat van de drukarm het een en ander te smeren?
  • Weet iemand hoe deze ontkoppeling op de drukgroep werkt? Ik heb het idee dat met de arm 3 verende vingers op de drukgroep worden ingedrukt. Wat er daarna gebeurt begrijp ik niet helemaal. Ik vermoed dat er in de stand van de gewichten iets veranderd waardoor de koppeling bij hogere toeren pas aangrijpt?
Graag weer tips en commentaar,

Voorbaat dank

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-03-2009 21:10 #767444 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Koppeling doet vreemd
de 3 armpjes hebben een scharnierpunt in het midden, en aan het andere uiteinde trekken ze de metalen plaat van de drukgroep naar achter.

Deze blijft dus dan gefixeerd staan in zijn uiterste 'ontkoppelde' stand.
Dit houdt de balg/hendel vol tot ongeveer 2000 toeren, en dan 'wint' de centrifugaalkracht het, en dan komt de koppeling alsnog in.

Om te testen of er wat blijft hangen, kun je de bak in D zetten, en dan heel lichtjes gasgeven tot ongeveer 1500 rpm.
als je de knop op de pook nog niet indrukt, moet de koppeling zachtjes aangrijpen (kruipen). Druk je de knop in, moet ie stoppen met kruipen, laat hem los en hij begint 'meteen' weer met kruipen.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-03-2009 21:11 #767445 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Koppeling doet vreemd
de omschrijving wijst inderdaad richting een element van de ontkoppeling dat zijn werk niet goed doet.

en het af en toe aspect kan op de microswitch wijzen die zich onder de pookknop bevind.

om dat te controleren kun je een multimeter parralel aansluiten op de gele en rode draad van de ontkoppelaar, voltmeting selecteren en vervolgens de pook in D zetten, dan contact aanzetten er mag nu geen spanning op de unit staan, pookknop indrukken, ergens rond de 12 volt moet je nu meten, en pookknop los is weer geen spanning.

er is ook idd een mogelijkheid om 1 gedeelte van het mechanisme te smeren vanuit dat gat, dat is van de ontkoppelbalg aan het koppelingshuis tot aan de achterkant van het druklager. de onderdelen achter het druklager zou ik niet zo snel smeren, omdat vuilophoping in dat vet op den duur de werking van de koppeling kan verstoren (omdat je de ontkoppelfunctie slechts gebruikt bij het verstellen van de pook kan er na bijv 300km rijden behoorlijk wat stof zich ophopen in het vet)

de ontkoppeling op de drukgroep zorgt ervoor dat de drukgroep zich verplaatst t.o.v. het vliegwiel, en de luchtspleet zo ongeveer 1,5/2mm groter maakt, de centrifugaalgewichten hebben dus meer "toeren" nodig om weer aan te kunnen grijpen

• Ted Bogers
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-03-2009 13:35 #767562 door Ted Bogers
Beantwoord door Ted Bogers in topic Koppeling doet vreemd
De ontkoppelaar werkt zoals wouter beschrijft.
Het probleem is echter dat hij bij 30 a 50 km per uur rijden met behoorlijk lage toeren een hoop herrie maakt bij gas geven. Net of de kracht van motor niet op aandrijving terecht komt waardoor hij teveel toeren moet maken om de verbinding wel te maken.
Omdat afstand en vulplaatje nog voldoende is heb ik toch het vermoeden dat de er iets aan de drukgroep mankeert of dat de drukarm niet goed over de as glijdt.
Ik ga in ieder geval proberen of met licht smeren iets te bereiken valt en anders heb ik nog onderdelen liggen om de hele koppeling te vernieuwen.
Laat mettertijd wel horen hoe of wat,

Groeten en bedankt

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-03-2009 13:37 #767563 door V300 register
lijkt me inderdaad dat de koppeling toch wel ver weg is.

heb je er alleen nog plaatjes van 0,5 tussen zitten?
hoeveel is de luchtspleet nu dan? (tusen vliegwiel en plaat)

• Ted Bogers
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-03-2009 16:23 #767572 door Ted Bogers
Ik ben net weer bezig geweest.
Er zaten nog 2 plaatjes van 0,5 mm in , de luchtspleet was ongeveer 0,60 mm.
Inmiddels 1 plaatje a 0,5 mm eruit gehaald , de luchtspleet nu op 0,10 a 0,15
Nu doet het vreemde zich voor dat de auto niet echt opkruipt maar dat in de N stand de aandrijfas meedraait en hij dit in de P stand niet doet.
Schakelen naar voor en achteruit lukt niet zonder poetsen.
Misschien plaatjes terugzetten? Maar ik vind het zo vreemd dat hij het in de P niet doet en in de N wel. In de N stand trekt hij ook het membraam naar binnen (ontkoppelen) zonder de knop in te drukken, de membraam heeft hierbij dezelfde stand als in P. echter in P draait de as niet mee en in N wel?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-03-2009 17:42 #767581 door V300 register
de koppeling sleept iets, nu.

in de P wordt de ingaande as geblokkeerd.

in de P en de N wordt beide de ontkoppelaar geactiveerd (zelfde als D en R met knopje ingeduwd)

• Ted Bogers
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-03-2009 18:38 #767596 door Ted Bogers
Oke weer iets duidelijker, ik heb toch maar weer de 2 plaatjes van 0,5 mm erin gezet.
Want op deze manier kom ik niet van zijn plaats. Ik heb ook geen dunnere plaatjes dan 0,5 mm.
Toch binnenkort de koppelingsplaat verwisselen.

Bedankt zover

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-03-2009 22:00 #767642 door V300 register
ja, daar ligt het nu dus niet aan.

je rijdt toch niet met je hand op de pook he?

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-04-2009 11:57 #767933 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Koppeling doet vreemd
Bij gebrek aan iets op de rechterstoel is de hand op de pook een goed alternatief.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC