Vacuum + loop van de wagen

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-03-2009 22:41 #628752 door V300 register
Vacuum + loop van de wagen is gemaakt door V300 register
Zoals de mensen die het verhaal van streepje volgen misschien al weten, ik heb een fout in het vacuum circuit van de wagen opgelost. Het aparte is nu echter wel dat de wagen, nu het vacuum correct is, loopt als een dweil.

De wagen is van een verse motor voorzien en bij het inbouwen zijn de 'vacuum retour' van de emvk en de slang voor de economy meter verkeerdom aangesloten, daar de wagen dan het beste liep. De vacuumretour slang zat dus op het vacuum systeem ipv het luchtfilter. Hierdoor was het vacuum systeem dus hermetisch gesloten. (gok ik, zo'n retour zit er niet voor niets) De wagen stond wat rijk afgesteld, maar reed verder prima. Ook stationair was er niets op aan te merken. Ok, schakelen ging slecht (vooral naar de R was tandenpoetsen) en remmen deed ie niet echt. (geen bekrachtiging) Het tandenpoetsen was overigens per direct aanwezig als je de rem intrapte en dan de variopook verzette.

Nu alles goed is aangesloten remt de wagen weer zoals ik van een volvo verwacht, kan je ook netjes de juiste vario versnelling kiezen en de economy meter doet het ook weer. Echter loopt de wagen als een dweil, te laag stationair en nog steeds te rijk.

Dit heb ik met een vriend besproken en hij vermoed een vacuum lek, welke door het ontbreken van een werkende retour werd opgevangen. Gezien de wissel van de 2 slangen (vacuum retour op vacuum in en economy op luchtfilter) en het feit dat het systeem geheel op hol loeg als je en schakelde en op de rem stapte, zou ik of de balg van de koppeling of de rembekrachtiger verdenken.

Denk ik correct of mis ik iets? Als ik correct denk, hoe test ik dan welke van de 2 de boosdoener is?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-03-2009 23:01 #763262 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Vacuum + loop van de wagen
je zal waarschijnlijk met de spruitstukken na trekken, moeren van de carburateurvoet natrekken al wat qua stationairloop oplossen,

het "ontkoppelsysteem" (balg + solenoid) kun je simpel uitsluiten door de hele vario vacuum aanstuurlijn af te doppen; het eerste t-stukje + stukje slang aan carburateur verwijderen en de leiding naar de carterontluchting daar direct op aan te sluiten

daarnaast zou het alsnog liggen aan een te rijke afstelling, dus een tripje naar de garage voor afstellen aan een co meter kan ook geen kwaad:)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-03-2009 00:44 #763279 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vacuum + loop van de wagen
is de carburateur al opnieuw afgesteld na het wijzigen van het vacuumsysteem???

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-03-2009 10:21 #763294 door V300 register
Alles natrekken, zeker de carb voet, is een goede. Streep heeft al 300 km gereden na de ombouw, dus speling zou wel weer kunnen gok ik zo. Afstellen van de carb is inderdaad nog niet gebeurd na het corrigeren van de slangen.

Is vast ook iets dat ik meeneem zodra de nieuwe dynamo erop gaat en de thermostaat wordt vervangen. (ik moet toch nog even uitzoeken hoe dat afstellen moet)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-03-2009 10:45 #763297 door V300 register
Lees alles over afstellen en controles HIER

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-03-2009 11:04 #763299 door V300 register
als de moeren niet "los" zitten, moet je ze niet tegen beter weten in NOG vaster draaien. Vast is vast en als het dan nog lekt moet je gewoon de pakkingen vervangen. te vast gaat de carburateur van kapot.

(dit is helemaal erg bij de 1.7; die carburateurs kun je maar n?t half handvast zetten -max 20 Nm- of je trekt de carburateurvoet al krom)

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-03-2009 15:12 #763330 door Anjo van den Akker
nee, het vlotterdeksel, omdat de verdikking op die bouten te kort is oefent dat al kracht uit op het vlotterdeksel, voordat de verdikking op de bout de voet zelf aanraakt, klein opvulbusje of 3 ringetjes en dan kun je de carb normaal vastzetten.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-03-2009 16:53 #763359 door V300 register
helaas, dat is niet de bedoeling.

de kop van de bout hoort met schuimrubber ringen op het bovendeksel lichtjes te klemmen. Dit is meer tegen het trillen dan voor de echte bevestiging.

De onderkant (met de verdikking) moet met een verende ring op de carburateurvoet klemmen. Dit is de echte bevestiging van de carburateur, en deze ringen mogen dus maar zover platgeduwd worden dat het aanhaalmoment van de bout 20 Nm is. (= ongeveer halverwege)

Als de bout in het verleden met grof geweld is vastgedraaid, is de veerkracht van die ringen eigenlijk al weg, en loopt de bout klem tegen het deksel. je kunt dan een extra ring er tussen doen onderaan, maar die veert ook niet en dan is de bevestiging dus nooit zoals het bedoeld is.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-03-2009 17:34 #763371 door Anjo van den Akker
schotelveerring

ik heb ze eigenlijk nog nooit gezien met intacte schotelveerringen, ik was ook al in de veronderstelling dat het een "doodgewoon" sluitringetjes was, een schotelveerring heeft ook nog een taps verloopje wat je dan terug zou moeten vinden, ookal is hij platgedrukt en ook dat zie je al niet

maar dan nog is de lengte volgens mij niet juist, zelfs met schotelringetje en op aanhaalmoment wordt dat stukje schuimrubber al compleet fijngedrukt...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-03-2009 11:53 #763539 door V300 register
Ik ga morgen eerst eens kijken of het rubberen blok + de pakkingen er wel tussen zitten. Na het sjoppen op de sloop begin ik wel te twijfelen. Die zat er op het blok van streepje volgens mij ook niet tussen, zo lastig als de moeren van de voet los wilde. (en ik heb het rubber op het inlaatspruitstuk verwijders, daar die op het blok van streepje ook niet zat...)

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC