3 probleempunten volvo 340 1.4 5-bak

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-03-2009 21:06 #628751 door V300 register
3 probleempunten volvo 340 1.4 5-bak is gemaakt door V300 register
Hallo,

Een tijdje geleden was ik hier ook op het forum, maar na een korte dwaling naar een opel corsa weer terug met een nieuwe volvo 340 1.4 5 bak uit 1990.

Auto rijdt prima op twee punten na:

1. Bij continue snelheid merk ik dat de auto/motor een beetje schokt. Bij meer gas loopt hij vervolgens prima zonder inhouden. Iemand een idee waar dit aan kan liggen?

2. Bij een beetje ruw kort op het gas drukken merk ik dat er een beetje een klakkend geluid onder de auto zit. Alsof er spling zit in de aandrijflijn. Iemand een idee wat in deze gevallen speerpunten zijn om naar te kijken?

3. De auto schakeld lastig naar zijn tweede versnelling. Als de auto stil staat met motor uit en koppeling ingedrukt, dan lijk alles wel soepel te lopen. Is dit een bekend probleem bij de 5-bak, is dit slijtage aan de bak zelf, of eventueel een bekend probleem in de aansturing van de pook op de bak onder de auto?

Hopelijk zijn er mensen die hier iets meer informatie over kunnen geven en mogelijk uit ervaring de vinger op de mogelijk verschillende plekken kunnen leggen. :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-03-2009 21:22 #763237 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic 3 probleempunten volvo 340 1.4 5-bak
1 bij welke snelheid en versnelling is dat of is het snelheidsonafhankelijk?
2 is dat versnellingsafhankelijk of altijd aanwezig bij kort flink gas geven?
3 bekend verhaal omdat de 2e versnelling het vaakste gebruikt wordt, zijn heel veel auto's die daar last van hebben. het probleem is iets ingesleten synchromeshes. dit gezien het in 1 versnelling plaatsvind en niet in alle dus dit heeft niets te maken met het mechanisme van de pook zelf.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-03-2009 21:22 #763238 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 3 probleempunten volvo 340 1.4 5-bak
Punt 1 en 2: te rijk afgesteld, denk ik
Punt 3: stelplaatje onder de rubberhoes van de pook afstellen.
Dan moet je de leren hoes rond de pook verwijderen, daarna de
rubberen manchet en dan zie je dat plaatje zitten met 2 inbusboutjes.
Even de boutjes lossen (niet helemaal eruit draaien), plaatje afstellen
en weer aandraaien.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-03-2009 21:37 #763243 door V300 register
Het een beetje 'hobbelig gedrag van de motor' merk je vooral in de lage toeren als je bijvoorbeeld 70 in zijn 5 gaat rijden en daarna niet mer versneld.

Het kan dus zo zijn dat met het stelplaatje de twee weer iets beter gericht kan worden? Is het niet zo dan dat het stelplaatje er alleen is voor de pook en de achteruit?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-03-2009 21:37 #763244 door V300 register
Punt 1 vind ik interessant, want iets vergelijkbaars heb ik ook bij mijn 'binnenslaper'.

Ik ga binnenkort de kleppen stellen, ik heb zo'n vermoeden dat het (bij mij) daaraan ligt. Het is bij mij niet schokken, maar meer hele lichte schommelingen tijdens constante snelheden, ook stationair voel ik het, dus kan ook een klein vacuumprobleempje zijn. Ontsteking, ook de moeite om te checken.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-03-2009 10:37 #763683 door V300 register
Vrijdag avond even over de auto gebogen. Carburateurpakking lijkt in orde. Bij het spuiten met remmenreiniger op de aansluiting spruitstuk / cilinderkop sloeg de motor bijna af ;). Daar is het een en ander dus goed lek. Verklaard mogelijk ook de eerder genoemde schommelende motor bij lage toeren. Ook is de motor niet helemaal stil te krijgen bij stationair draaien. Heb nu dus een nieuwe pakking besteld en ga deze volgend weekend monteren. Laat wel weten of dit het probleem verder heeft opgelost. Mogelijk dat het verbruik hierdoor ook nog iets omlaag gaat.

T.a.v. punt 3 moet ik zeggen dat na een week rijden de 2e versnelling veel beter pakt. Mogelijk heeft de auto bij de vorige eigenaar te lang stil gestaan. Ga nog even het oliepijl controleren maar voorlopig vind ik het goed zo :)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-03-2009 19:30 #767609 door V300 register
Afgelopen weekend heb ik de in-/uitlaatspruitstukpakking vervangen omdat eerder bij het spuiten van een beetje remmenreiniger de motorloop erg werd beinvloed. Een zeer bekend valse luchtprobleem dus. Nu heb ik echter met de nieuwe pakking nog steeds valse lucht langs de aansluiting. Hierbij de vraag of mensen al eerder met dit bijltje hebben gehakt. Vlakken jullie het spruitstuk altijd standaard, of had ik naast de pakking ook vloeibarepakking moeten gebruiken? Graag hoor ik jullie ervaringen hiermee!

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-03-2009 19:35 #767611 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic 3 probleempunten volvo 340 1.4 5-bak
Beste Daan. In dat geval gebruik ik kwalitatief hoogwaardige vloeibare pakking. Vooral aan de spruitstukzijde. Het hoeft niet dik te zijn, maar wel voldoende afsluitende en vullende werking.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-03-2009 19:53 #767623 door V300 register
Dan gaan we straks nog een keer de pakking losgooien en aan beide zijden voorzien van gesloten ringen vloeibare pakking!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-03-2009 22:02 #767643 door V300 register
spruitstukpakkingen zijn eenmalig, en moeten niet gebruikt worden met vloeibare pakking.

Wel moet je voor het monteren beide kanten goed schoon krabben / schuren zodat de gekleefde restjes van de oude pakking weg is.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC