Tandenknarsen

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-03-2009 14:49 #628727 door V300 register
Tandenknarsen is gemaakt door V300 register
hoi hoi mede volvo lovers,

ik heb sinds 4 jaar een volvo 340 gl special van juli 1990 :worship:, maar de laatste paar weken doet ie aan knarsentanden als ik van zijn 1 naar 2 of van 3 naar zijn 2 schakel. :mad:

soms komt ie er met veel moeite in, of hij gaat normaal naar zijn 2.
Wat is hier aan de hand? is het de koppeling die vervangen moet worden en is dit het nog wel waard? of is het iets anders?
ik heb er echt totaal geen verstand van, dus kom aub niet met van die moeilijke woorden......

groeten Koshi

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-03-2009 15:20 #762549 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Tandenknarsen
Koppeling kan. Maar check ff het vloeistof nivo in zowel bak als differentieel. Ook zou de schakelstank wat ruimte gekregen kunnen hebben. Dit moet dan verder afgesteld worden. Natuurlijk is het goed om een koppelingsplaattest te doen.

Welkom op dit forum.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-03-2009 16:17 #762555 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Tandenknarsen
koppelingsplaattest?

was da? en hoe doe ik da?

tijdens de APK in november hebben ze alle vloeistoffen vervangen. dus ik denk dat het vloeistof nivo wel goed zit.

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-03-2009 16:40 #762559 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Tandenknarsen
Zet de auto tijdens stilstand ontkoppeld in de drie. Laat de koppeling opkomen en geeft iets gas. Slaat ie af; koppelingsplaat doet het nog. Slipt ie; koppelingsplaat versleten.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-03-2009 17:07 #762564 door V300 register
als ik die dan laat vervangen bij de garage, gaat dat veel kosten?

Ik ben niet zo handig om dit zelf te vervangen denk ik.

ik zal het testen zodra ik mijn auto ga gebruiken.

moet dit gebeuren in warme toestant of als ik hem net heb gestart?
i.v.m. de shocke...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-03-2009 17:11 #762567 door V300 register
Waarschijnlijk hoort dit bericht onder 'Motor en techniek 1400' omdat we het hier over een handgeschakelde auto hebben. Hij staat nu in 'automaat' en dan komen er hele andere oplossingen aan de orde :)

Voer voor de experts: zou het euvel ook in het schakelmechanisme kunnen zitten, in plaats van in de koppeling? Als de koppeling niet goed vrijkomt zou je bij zowat elke schakelbeweging gekraak moeten hebben. Aangezien Merel meldt dat hij moeilijk in (en uit) de II gaat: is het pookmechanisme niet iets 'verzakt' waardoor je de pook niet eens in II kunt prikken, ook al zit je tegen de rand van het H-patroon aan? Heel extreem gedacht: synchromesh kapot?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-03-2009 17:32 #762572 door V300 register
als het g??n CVT is mag zo'n vraag gesteld worden in "motor en aandrijving 1400"

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-03-2009 18:31 #762582 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Tandenknarsen
moeite tijdens het schakelen kan met 3 dingen te maken hebben;

synchromeshes versleten
schakelstang speling
koppeling versleten

koppeling kun je testen zoals erik omschreef, ik geef hier de voorkeur aan:

rijdend 40/50 kmh, zet de auto in z'n 4 en geef plankgas. gaat het motortoerental omhoog, maar de snelheid niet, dan is je koppeling op.

als het schakelen slechts versnellingsgericht is dan zit het waarschijnlijk niet in de schakelstang, als deze niet goed staat, kun je in geenenkele versnelling goed schakelen. daarnaast is de constructie voor een handgeschakelde schakelstang dermatig dat er slechts nihile speling ontwikkeld wordt in het mechanisme, wat het schakelen niet kan verhinderen.

blijft over de synchromeshes, en dat lijkt me de meest logische verklaring gezien het enkel bij 1 naar 2 en 3 naar 2 gebeurt, het lijkt erop dat de synchromeshes voor de 2e versnelling dus op zijn.

ik denk dat op dit moment een andere bak voor jou de makkelijkste oplossing gaat zijn.. is't een 5 bak trouwens?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-03-2009 19:06 #762588 door V300 register
GL Special, dus dat moet een vijfbak zijn.

Een vriend van me heeft een MR2 met hetzelfde euvel: altijd even rev-matchen bij het terugschakelen naar 2 omdat de synchromesh kapot is. Waarschijnlijk is ook deze 340 in een vorig leven nogal mishandeld door een eigenaar die hem bij 70 km in de 2 prikte als hij verderop de zijstraat al zag om hem vervolgens vol op de motor te laten remmen :x

Je kunt de kapotte synchromesh ontzien door al heel vroeg van 1 naar 2 te schakelen (bij 20 km/u ofzo) en bij terugschakelen ook te wachten tot de motor zo min mogelijk toeren maakt. Maar het is beter om even naar een andere bak uit te zien. Misschien een revisieprojectje voor iemand anders?

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-03-2009 19:13 #762593 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Tandenknarsen
mwah, daar hoeft een synchromesh niet al te erg onder te leiden, ze gaan veel sneller verrot als je ala golf-rijder in 0,0000001 seconde van 1 naar 2 probeert te schakelen

in z'n 2 met iets slippende koppeling wegrijden is met een std motor zowieso wel sneller trouwens, ben je die 2 seconden kwijt die je normaal bij schakelen van 1 naar 2 nodig hebt:+

zo'n bak reviseren lijkt me een leuke uitdaging, mits er nog nieuwe synchromeshes te krijgen zijn..

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC