automaat choke open
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
12-02-2009 09:01 #628544
door V300 register
automaat choke open is gemaakt door V300 register
hallo leden.
bij mij is het toch nog een grote vraag.
kan je in de vario 343 rijden met choke open (koude motor), zonder dat je koppelingsplaten sneller slijten?
de koppeling grijpt bij ong. 1500 toeren. choke open is ong. 2500.
of is het zo dat als je remt de onderdruk de koppeling ontkoppelt? en dus inderdaad met open choke meteen kan rijden.
bij mij is het toch nog een grote vraag.
kan je in de vario 343 rijden met choke open (koude motor), zonder dat je koppelingsplaten sneller slijten?
de koppeling grijpt bij ong. 1500 toeren. choke open is ong. 2500.
of is het zo dat als je remt de onderdruk de koppeling ontkoppelt? en dus inderdaad met open choke meteen kan rijden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
12-02-2009 09:39 #755473
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic automaat choke open
Koppeling hoort aan te grijpen bij ongeveer 1150 rpm. Met de choke helemaal uitgetrokken zou 1500 toeren toch wel de max moeten zijn. Je start gewoon met de choke vol open en drukt hem dicht tot 900 rpm en dan schakel je pas in D en gaat rijden. Al rijdend duw je de choke steeds verder dicht. Gebruik hem gewoon zo dat de motor net niet afslaat. Rijden met de choke vol uitgetrokken is onzinnig.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
12-02-2009 09:45 #755479
door V300 register
dus niet rijden met choke open boven het aangrijp toerental? deze word dus niet ontzien doormiddel van onderdruk bij remmen/stilstaan?
ik heb altijd begrepen dat rijdend warm worden beter is dan stilstaan. en met deze kou heeft de 343 wel even een zet nodig met choke. ongeveer 1 tot 2 minuten (afhankelijk van de kou) en dan is de choke overbodig.
ik heb altijd begrepen dat rijdend warm worden beter is dan stilstaan. en met deze kou heeft de 343 wel even een zet nodig met choke. ongeveer 1 tot 2 minuten (afhankelijk van de kou) en dan is de choke overbodig.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
12-02-2009 10:01 #755487
door V300 register
Je kan gewoon rijden met de choke open. Maar de schakelpook bedienen bij een toerental van 2500 rpm is natuurlijk waanzin.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
12-02-2009 10:23 #755493
door V300 register
volgens mij is mijn vraag niet helemaal duidelijk.
ongeacht het aantal toeren, als de motor toeren maakt en je "schakeld" in een handbak ontkoppel je (met het koppelingspendaal) natuurlijk het motorsysteem met het schakelsysteem. dus maakt deze niet meer dat aantal toeren. dus als je optrekt schakel je ook regelmatig bij 2000+ toeren. iig ik wacht nooit met schakelen totdat de motor weer stationair loopt om dan pas schakelen. (in theorie zou je tussen de 3500 en de 3000 toeren moeten kunnen schakelen zonder koppelingspendaal, dan lopen de toeren met de motor gelijk aan die van het schakelsysteem. is een trukje welk je leert in het leger)
nu vraag ik mij af hoe het "ontkoppelen" systeem werkt bij een vario. deze werkt centrufigaal. maw grijpt de koppeling bij een aantal toeren.
maar wordt deze manier van koppelen en ontkoppelen omzeilt dmv onderdruk, welk kan ontstaan bij remmen/stilstaan? en wordt er dan ontkoppelt
voorbeeld: motor maakt meer toeren dan het aantal toeren welk nodig is voor grijpen het centrufigaalmoment. maar je houd je voet op de rem. is het systeem dan gekoppelt of ontkoppelt?
ik hoop dat mijn vraagstelling zo beter geformuleerd is.
ongeacht het aantal toeren, als de motor toeren maakt en je "schakeld" in een handbak ontkoppel je (met het koppelingspendaal) natuurlijk het motorsysteem met het schakelsysteem. dus maakt deze niet meer dat aantal toeren. dus als je optrekt schakel je ook regelmatig bij 2000+ toeren. iig ik wacht nooit met schakelen totdat de motor weer stationair loopt om dan pas schakelen. (in theorie zou je tussen de 3500 en de 3000 toeren moeten kunnen schakelen zonder koppelingspendaal, dan lopen de toeren met de motor gelijk aan die van het schakelsysteem. is een trukje welk je leert in het leger)
nu vraag ik mij af hoe het "ontkoppelen" systeem werkt bij een vario. deze werkt centrufigaal. maw grijpt de koppeling bij een aantal toeren.
maar wordt deze manier van koppelen en ontkoppelen omzeilt dmv onderdruk, welk kan ontstaan bij remmen/stilstaan? en wordt er dan ontkoppelt
voorbeeld: motor maakt meer toeren dan het aantal toeren welk nodig is voor grijpen het centrufigaalmoment. maar je houd je voet op de rem. is het systeem dan gekoppelt of ontkoppelt?
ik hoop dat mijn vraagstelling zo beter geformuleerd is.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
12-02-2009 10:42 #755503
door V300 register
zodra de pook in D staat en je drukt de knop niet in, is het vacuum ontkoppel systeem buiten werking!
dit werkt dus alleen:
- als de pook in N en P staat
- als de pook in D en R staan, ?n je drukt op de knop om naar N of P te schakelen.
Dus met de choke zover uitgetrokken dat de auto gaat rijden zodra je de rem loslaat, vreet gewoon de hele tijd aan de koppeling.
De koppeling ontkoppelt dus in die situaties enkel op toerental.
Overigens is 1500 toeren wel een erg hoog aangrijpingspunt (heb je al ingeschreven voor de variocursus???)
dit werkt dus alleen:
- als de pook in N en P staat
- als de pook in D en R staan, ?n je drukt op de knop om naar N of P te schakelen.
Dus met de choke zover uitgetrokken dat de auto gaat rijden zodra je de rem loslaat, vreet gewoon de hele tijd aan de koppeling.
De koppeling ontkoppelt dus in die situaties enkel op toerental.
Overigens is 1500 toeren wel een erg hoog aangrijpingspunt (heb je al ingeschreven voor de variocursus???)
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
12-02-2009 11:11 #755527
door V300 register
top bedankt voor je duidelijke antwoord.
er zit geen toerenteller op de auto. het is puur "gehoor". ik zou eens een draagbare unit erop bouwen. het zit vast in orde. met de variocursus zit in "helaas" in zwitserland.
gegroet.
er zit geen toerenteller op de auto. het is puur "gehoor". ik zou eens een draagbare unit erop bouwen. het zit vast in orde. met de variocursus zit in "helaas" in zwitserland.
gegroet.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
12-02-2009 11:16 #755530
door V300 register
Neem even een stapeltje boekjes voor ons mee!
jeroni;89568 schreef : ... zit in "helaas" in zwitserland.
Neem even een stapeltje boekjes voor ons mee!

- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
12-02-2009 11:45 #755541
door V300 register
welke waar hoeveel?
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
12-02-2009 19:19 #755619
door V300 register
omgeving van Bern, volgens mij. zie discussie 'het grote volvo 300 boek'
Moderators: Mark Smeets