345 start niet
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
22-01-2009 18:10 #628448
door V300 register
345 start niet is gemaakt door V300 register
Mijn 345 wil niet starten en ik kan het niet vinden.
Wie heeft er een iedee?
De startmotor draait wel, krijgt brandstof.
In Augustus heeft hij een grote beurt gehad en is vervangen:
Verdelerkap,
Rotor,
Bougies,
Kabels,
Filters,
Olie,
Waterpomp,
ik heb vandaag vervangen
Contact puntjes en condensator (was tijdens de beurt niet op voorraad)
maar hij doet niks.
wie kan mij helpen
Wie heeft er een iedee?
De startmotor draait wel, krijgt brandstof.
In Augustus heeft hij een grote beurt gehad en is vervangen:
Verdelerkap,
Rotor,
Bougies,
Kabels,
Filters,
Olie,
Waterpomp,
ik heb vandaag vervangen
Contact puntjes en condensator (was tijdens de beurt niet op voorraad)
maar hij doet niks.
wie kan mij helpen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-01-2009 18:27 #752171
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic 345 start niet
wilde hij voor het vervangen van de contactpuntjes en condensator wel starten?
wat krijgt brandstof? pompt de brandstofpomp brandstof door of zie je echt benzinestraaltjes in de venturi's?
vonken de bougies?
wat krijgt brandstof? pompt de brandstofpomp brandstof door of zie je echt benzinestraaltjes in de venturi's?
vonken de bougies?
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
22-01-2009 19:38 #752178
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 345 start niet
Hoi Martijn, vanuit Eindhoven even een uitgebreid antwoord.
Ik ga er nu vanuit dat de motor er na de contactpunten wissel mee opgehouden is?
Ik zelf loop altijd een checklist na als een motor niet wil lopen. Ik ga er vanuit dat de motor er na contactpunt wissel mee opgehouden is dus dat het probleem zich in het laagspanningsgedeelte van de ontsteking bevindt.
Checklist:
Eerst de lichthoogte van de puntjes checken (ongeveer een nageldikte)
Vervolgens zet ik de krukas op de gewenste voorontsteking en sluit ik een multimeter aan parallel over de contactpunten en meet de weerstand. Vervolgens draai ik de verdelerkap zo ver dat deze precies zo staat dat de punten openen (weestand wordt oneindig groot).
Dit is het moment waarop de bobine een vonk zal geven omdat er een verandering in spanning en dus in magnetisch veld in primaire spoel van de bobine is. Door deze spanningsverandering in de primaire spoel wordt er in de secundaire spoel een vele malen hogere spanning geinduceerd die via de verdelerkap en rotor naar de bougies geleid wordt.
Maak bij nieuwe punten ook altijd even de puntjes schoon met een fijn staalsponsje, hier wil nog wel eens een beschermlaagje op zitten wat de puntjes beschermd tegen roest. Dit laagje voorkomt dan ook dat de puntjes contact maken...
Als de lichthoogte goed is, het tijdstip grofweg goed staat en de primaire spoel van de bobine een 12 volt voedingsspanning krijgt, dan is het laagspanningsgedeelte in principe ok.
Vonken de bougies niet, dan zul je het dus moeten zoeken in de bobinekabel, verdelerkap en rotor, en bougiekabels. Ik vermoed echter dat het in het laagspanningsgedeelte van de ontsteking zit.
Vonken de bougies wel en staat de ontsteking op tijd dan kun je proberen of de motor met behulp van startpilot wel wil starten. Wil hij dan wel starten dan zul je het moeten zoeken in de brandstofaanvoer en de carburateur.
Brandstofaanvoer kun je simpel checken door het luchtfilter van je carburateur te pakken, de gasklep helemaal te openen en tegelijk in de venturi kijken of de acceleratiepomp benzine in de venturi spuit. Zie je geen straaltje benzine, dan zul je de brandstofpomp, het brandstoffilter en de carburateur moeten checken, zie je wel een straaltje benzine, dan zul je de sproeiers schoon moeten maken.
Ik zal het hier even bij laten.
Laat je even weten of het gelukt is?
Veel succes!
Frank van Steene
Ik ga er nu vanuit dat de motor er na de contactpunten wissel mee opgehouden is?
Ik zelf loop altijd een checklist na als een motor niet wil lopen. Ik ga er vanuit dat de motor er na contactpunt wissel mee opgehouden is dus dat het probleem zich in het laagspanningsgedeelte van de ontsteking bevindt.
Checklist:
Eerst de lichthoogte van de puntjes checken (ongeveer een nageldikte)
Vervolgens zet ik de krukas op de gewenste voorontsteking en sluit ik een multimeter aan parallel over de contactpunten en meet de weerstand. Vervolgens draai ik de verdelerkap zo ver dat deze precies zo staat dat de punten openen (weestand wordt oneindig groot).
Dit is het moment waarop de bobine een vonk zal geven omdat er een verandering in spanning en dus in magnetisch veld in primaire spoel van de bobine is. Door deze spanningsverandering in de primaire spoel wordt er in de secundaire spoel een vele malen hogere spanning geinduceerd die via de verdelerkap en rotor naar de bougies geleid wordt.
Maak bij nieuwe punten ook altijd even de puntjes schoon met een fijn staalsponsje, hier wil nog wel eens een beschermlaagje op zitten wat de puntjes beschermd tegen roest. Dit laagje voorkomt dan ook dat de puntjes contact maken...
Als de lichthoogte goed is, het tijdstip grofweg goed staat en de primaire spoel van de bobine een 12 volt voedingsspanning krijgt, dan is het laagspanningsgedeelte in principe ok.
Vonken de bougies niet, dan zul je het dus moeten zoeken in de bobinekabel, verdelerkap en rotor, en bougiekabels. Ik vermoed echter dat het in het laagspanningsgedeelte van de ontsteking zit.
Vonken de bougies wel en staat de ontsteking op tijd dan kun je proberen of de motor met behulp van startpilot wel wil starten. Wil hij dan wel starten dan zul je het moeten zoeken in de brandstofaanvoer en de carburateur.
Brandstofaanvoer kun je simpel checken door het luchtfilter van je carburateur te pakken, de gasklep helemaal te openen en tegelijk in de venturi kijken of de acceleratiepomp benzine in de venturi spuit. Zie je geen straaltje benzine, dan zul je de brandstofpomp, het brandstoffilter en de carburateur moeten checken, zie je wel een straaltje benzine, dan zul je de sproeiers schoon moeten maken.
Ik zal het hier even bij laten.
Laat je even weten of het gelukt is?
Veel succes!
Frank van Steene
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-01-2009 19:43 #752179
door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic 345 start niet
Heb je de contactpuntjes afgesteld? Heb je de grondplaat gedraaid?
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-01-2009 19:45 #752180
door E. van Oostveen
Zit de condensator juist aangesloten? Is er bij de bobine iets niet helemaal fris of contactgestoord?
Een beetje een open deur, maar zijn alle zekeringen goed en het startrelais.
Ploft ie wel? Heb je benzinegeur in carb of uitlaat?
Een beetje een open deur, maar zijn alle zekeringen goed en het startrelais.
Ploft ie wel? Heb je benzinegeur in carb of uitlaat?
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
23-01-2009 01:01 #752235
door V300 register
contactpunten hebben af-fabriek een beschermlaag die je er even met alcohol (of remmenreiniger!!) af moet wassen.
die beschermlaag is inderdaad niet-geleidend dus kan de reden zijn dat de motor niet meer loopt.
eventueel testen door de puntjes bij ingeschakeld contact met de hand open te duwen; de bobinekabel (losnemem bij middenpunt verdelerkap, en in de buurt van metalen deel wegleggen) moet dan een vonk trekken van zo'n 1 a 2 cm.
die beschermlaag is inderdaad niet-geleidend dus kan de reden zijn dat de motor niet meer loopt.
eventueel testen door de puntjes bij ingeschakeld contact met de hand open te duwen; de bobinekabel (losnemem bij middenpunt verdelerkap, en in de buurt van metalen deel wegleggen) moet dan een vonk trekken van zo'n 1 a 2 cm.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
24-01-2009 09:24 #752389
door V300 register
nee hij starte in eens niet meer daarna heb ik de contact puntjes vervangen en vandaag ook maar de bobine, maar hij doet het nog steeds niet
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
24-01-2009 11:23 #752400
door V300 register
na alles gecontroleerd te hebben en nog geen lopende motor had ik het op gegeven effe bakkie koffie en dan maar naar de garage, maar toch nog effe 1 keer proberen en wat denk je lopen als een zonnetje
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
24-01-2009 12:37 #752402
door V300 register
Gefeliciteerd. Verzopen bij de vorige start pogingen en door even te wachten opgelost gok ik zo.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-01-2009 15:09 #752421
door E. van Oostveen
Toch ff co2 afstelling kijken denk ik. Klinkt als ruim afgesteld?
Moderators: Mark Smeets