levensduur waterpomp
- V300 register
- Verbannen
-
Weet iemand hoe het zit met de standaard levensduur. is 80 a 100k km een goede inschatting ervan, of heb ik gewoon wat pech met de kapotte pomp?. Nu zijn die pompen nog te krijgen, dus als de techneuten onder de forumbezoekers dit bevestigend beantwoorden, sla ik er eentje op in reserve.
Wie weet het?
Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
mijn waterpomp overleed bij iets meer als 100k, het hangt volledig van de omstandigheden af wat de levensduur van de waterpomp is en de levensduur hoeft niet perse altijd aan de waterpomp zelf te wijten te zijn.
het gebeurt wel eens dat een v-riempje dat een beetje "op" is nogal gaat piepen. als je voelt aan de snaarspanning dan zal deze een beetje minder zijn, wat men er helaas vaak als oplossing voor nahoud, is het vervolgens opnieuw spannen van de v-riem door de dynamo even te lossen. dit brengt door de veroudering van de v-riem het risico met zich mee dat de waterpomp poelie nu een hele rare belasting krijgt, en niet veel later gaat hij dan ook lekken.
ook het motortoerental is een richtpunt mbt de levensduur van een waterpomp, een auto met veel snelwegkilometers zal sneller het lager van de waterpomp laten slijten als het boodschappenautotje.
over het op voorraad leggen van de waterpomp, gewoon doen. ik heb er hier ook nog een voor een 340, kostte me 25 euro. en voor die 25 euro hoef ik dus niet te tobben als er onverhoopt een lek gaat;)
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
- V300 register
- Verbannen
-
AvdAkker;84702 schreef : Hoi Hans,
........blabla........
ook het motortoerental is een richtpunt mbt de levensduur van een waterpomp, een auto met veel snelwegkilometers zal sneller het lager van de waterpomp laten slijten als het boodschappenautotje.
........blabla.........
Hier wil ik wel even graag op reageren.
In principe kan een waterpomp kapot gaan door 2 dingen:
- lekkage door corrosie
- lagers van de pomp gaan kapot
Bij lekkage door corrosie valt het mij op dat dit meestal een motor betreft..............die GEEN olie lekt :+. Wanneer de motor lekker vettig is, en de waterpomp ook, wordt deze minder door corrosie aangetast. Opmerkelijk, maar een aantal keer gezien.
Vaak lopen ook de lagers van een waterpomp eruit. Dit komt volgens mij altijd doordat de seal in de waterpomp kapot gaat waardoor er koelwater in de lagers komt. Meestal is het dan al heel snel afgelopen.
Even terugkomend op 't stukje van Anjo: hoe meer temperatuurverschil seals te verduren krijgen hoe meer deze slijten. Wanneer je de auto dus als boodschappenwagentje gebruikt wil dat zeggen dat er relatief korte ritten mee worden gereden: veel temperatuurswisselingen dus. Terwijl de snelwegauto's over het algemeen meer kilometers maken op hogere toerentallen. Deze mag je denk ik niet tegen elkaar afstrepen.
Wat denk ik wel van belang is: De koelmedium. Water heeft als nadeel dat de stalen delen van de motor gaan roesten. Die roest is een katalysator voor het verweren van rubbers en plastics. Wanneer de motor dus weleens een tijdje met water heeft gereden krijg je roestvorming welke los kan komen: vandaar de bruine tjap in je koelwater; en dat is er zomaar niet meer uit te krijgen.
Goede koelvloeistof gaat roestvorming tegen en tevens heeft het een smerende werking.
Om een lang verhaal kort te maken: goede koelvloeistof is van groot belang voor onder andere de koelwaterpomp.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
- V300 register
- Verbannen
-
AvdAkker;84714 schreef : het toerental
Het lijkt mij in zijn algemeenheid goed om "voorzichtiger" met de wagen om te gaan.
Zoals gezegd worden veel onderdelen niet meer gemaakt. Deze week stonden er twintig 340 en nul 360 op Marktplaats. Een dieptepunt in onze historie.
Ik kijk naar mijn onderdelen, plan in de toekomt om een sloper te kopen voor onderdelen, weet wat ik in huis heb, heb de klep meer open voor check-up, ben aan het experimenteren met rubbers van ander model (440) of zet er gedeeltes in, in plaats van hele deur rubbers.
Zie mijzelf over een of twee jaar in een andere oude bak naar mijn werk rijden om daarnaast de 360 te behouden voor de toekomst en liefhebberij.
Maar toch, binnen de club rijden best veel modellen van begin '80 terwijl ik de modellen 360 van na '85 rijdt.
De tijd gaat voort!
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
waterpompen gaan nu eenmaal incidenteel kapot!
De kans kun je amper be?nvloeden. Zelfs met veel roeststof in de koelvloeistof, hoge toerentallen, hoge temperaturen, blijven ze meestal gewoon goed werken.
En; ook met rustig rijden, heel voorzichtig en bedeesd; gaan ze net zo goed een keer kapot!
De enige factor die w?l een sterk verhoogde kans op brokken geeft is het monteren van een gebruikte waterpomp. Eigenlijk moet je dat gewoon nooit doen (tenzij je wel heeeel zeker bent dat de keerringen etc nog goed zijn)
Bij wagens waar de poelie van de waterpomp tevens looprol is voor de D-riem, wordt deze standaard vervangen samen met de D-riem. Dat is dus preventief, maar bij veel wagens wel met een interval van 120.000 km!
Preventief vervangen bij een 3-serie is niet nuttig, omdat ze bij alle motortypes goed te bereiken zijn voor vervanging.
- V300 register
- Verbannen
-
Hans