Temperatuurmeter volvo 340 '83 erg laag

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-12-2008 00:11 #628340 door V300 register
Temperatuurmeter volvo 340 '83 erg laag is gemaakt door V300 register
Hallo,
Mijn volvo340 winner van '83 heeft een veel te lage temperatuur, nu ik met 5graden buitentemperatuur rijdt en de kachel aan komt de temperatuur ?cht niet tot in het midden(12uur zegmaar). ik kom hooguit tot de helft van die 12uur (middenstand).
Onlangs heb ik een nieuwe waterpomp gezet omdat de oude lekte.
ik zit te denken aan de thermostaat.
waar zit die eigenlijk?
mijn volvo heeft een mechnische koelventilator die door de motor dus continu wordt aangedreven. in de latere modellen kwam de elektrische uitvoering heb ik begrepen.
zit die thermostaat IN de waterpomp, met andere woorden, zou dit een garantie gevalletje kunnen worden of is het een los onderdeel dat OP de waterpomp zit?
de kachel wordt wel normaal warm maar zeker niet heet.
Wat kost een nieuwe thermostaat eigenlijk? wat zijn normale prijzen?
Kan het zijn dat mijn brandstofverbruik slechter is sinds ik met dit probleem zit.
Ik heb sterk het vermoeden dit het nu slechter is daan voorheen.
Ik heb nu namelijk 300km gereden en de brandstofmeter zit tegen reserve aan zowat.
Terwijl ik een maand geleden ofzo nog 340km kon rijden voordat ik aan de reserve begon.
vriendelijk bedankt alvast
gr.
anthony

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-12-2008 00:48 #744932 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Temperatuurmeter volvo 340 '83 erg laag
Theromstaat kost niet veel en is zo te vervangen bij een 340. Zit in de slang boven de waterpomp. Plaats de nieuwe in dezelfde positie.
Je verhaal klinkt idd. als een thermostaat probleem.

Er zijn wintermatten, om voor de grille te plaatsen, verkrijgbaar. Daar kun je ook iets opzetten, bijvoorbeeld het V3C evenementen jaarprogramma. De eerstvolgende activiteit is op 10 januari bij het DAF-museum.

(de koelvloeistof loopt ook via de carberateur, dat be?nvloed het benzineverbruik)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-12-2008 14:20 #744976 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Temperatuurmeter volvo 340 '83 erg laag
een te koele motor loopt inderdaad onzuiniger, dit heeft niet zozeer met de koelwaterkanalen in de carburateur, maar wel met de temperatuur van de cilinderkop en cilinderwanden te maken.

thermostaat zit in de grote dikke slang die met een bocht bovenop de waterpomp zit. deze slang kun je loshalen als je de onderste slangklem losdraait. Daarna kun je de thermostaat eruit halen door de bovenste slangklem los te maken.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-12-2008 14:22 #744977 door V300 register
de thermostaat moet de hele circulatie afsluiten, dus een plaat voor de radiator zorgt alleen dat er minder koude lucht in de motorruimte waait.

de aandrijving van de fan heeft hier ook niets mee te maken. al heb je 3 fans continu aan staan; met goede thermostaat wordt de motor toch warm.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-12-2008 13:58 #745210 door V300 register
Temperatuurmeter volvo 340 '83 erg laag

Vanmorgen de oude thermostaat eruit gehaald en die stond dicht.
we hadden gehoopt dat die open zou staan......
uiteindelijk toch maar een nieuwe gekocht voor 14euro in de gewone automaterialen handel verkrijgbaar.
En jahoor, het probleem is toch opgelost.
we waren er niet zeker van omdat we de oude thermostaat in een pan water op het gasfornuis hadden bekeken en toen ging die oude pas open tegen kookpunt(89graden).
maar zoals gezegd, nu de nieuwe erin zit gaat de temperatuur echt een stukje hoger dan eerst.
Temperatuur komt nu ietsje v??r de vertikale stand(12uur) als ik gewoon in stad rijdt. zal misschien op de snelweg nog ietsje hoger worden(of niet?).
probleem is dus opgelost dankzij de tips van v300 club.
vriendelijk dank iedereen.
anthony

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-12-2008 14:51 #745216 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Temperatuurmeter volvo 340 '83 erg laag
Er zit nogal eens verschil in hoor. De oude types staan bijvoorbeeld bijna altijd iets voor het midden, de latere types fluctueren ook wel. Zo ongeveer rond het midden is goed:)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-12-2008 18:42 #745340 door V300 register
Dan heeft de oude niet netjes afgesloten, al leek ie zo op het oog dicht. Dat is met deze koude voldoende voor een te lage temperatuur. Aangezien ze goedkoop zijn, 14,= zoals je al meld, kan je ze dan beter vervangen dan gokken.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC