Ratelende motor na vastzetten vlotterdeksel
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
20-11-2008 05:23 #628212
door V300 register
Ratelende motor na vastzetten vlotterdeksel is gemaakt door V300 register
Object: 340 CVT '90. Liep al een tijdje niet geweldig stationair maar reed verder prima. Door sporadisch gebruik en tijdgebrek nog niet naar gekeken. Gisteren wil ik de auto gebruiken voor een boodschap. Starte goed maar viel na een meter of tien stil en was niet meer aan de gang te krijgen i.v.m. lege accu.
Teruggeduwd en startkabels erop. Op wat gebok na niet starten. Begonnen bij de carborateur. Vlotterdeksel bleek lost te zitten (alle schroeven). Na vastzetten start de motor maar loopt beroerd, slaat terug en rateld als een machinegeweer. :wtf: Vandaag de carborateur uit elkaar gehaald, neusje van de acceleratiepomp bleek ook lost te zitten. Alles schoongemaakt, sproeiers doorgeblazen, en gelijk ook maar nieuwe bougies, kabels etc. gemonteerd.
Motortje start nu weer goed, pakt goed op maar loopt niet meer stationair en het (angstwekkende) geratel blijft...
Raaa raaa(tel) wat kan dat zijn.....?
Note: startmotor blijft niet hangen en CVT werkt naar behoren dus dat kan het niet zijn.
Teruggeduwd en startkabels erop. Op wat gebok na niet starten. Begonnen bij de carborateur. Vlotterdeksel bleek lost te zitten (alle schroeven). Na vastzetten start de motor maar loopt beroerd, slaat terug en rateld als een machinegeweer. :wtf: Vandaag de carborateur uit elkaar gehaald, neusje van de acceleratiepomp bleek ook lost te zitten. Alles schoongemaakt, sproeiers doorgeblazen, en gelijk ook maar nieuwe bougies, kabels etc. gemonteerd.
Motortje start nu weer goed, pakt goed op maar loopt niet meer stationair en het (angstwekkende) geratel blijft...
Raaa raaa(tel) wat kan dat zijn.....?
Note: startmotor blijft niet hangen en CVT werkt naar behoren dus dat kan het niet zijn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-11-2008 09:41 #738121
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Ratelende motor na vastzetten vlotterdeksel
dan heb je waarschijnlijk heel bot gezegd in het verleden de carburateur herafgesteld toen hij wat minder liep, "de motor op z'n gebreken goed laten lopen"
herafstellen van de carb zal de oplossing zijn, gezien het feit dat je volgens bovenstaande bericht al goed bezig bent mbt vervangen ontsteking (verdelerkap/rotor ook gedaan?) raad ik je ook nog aan om de stukjes slang van het vacuumsysteem te vervangen ivm luchtlekkages als deze hard worden. het koppelstukje voor de rembekrachtiger op het inlaatspruitstuk rechts van de carb, en het koppelstukje voor de emvk-vacuumvoeding, aansluitpunt op voet van carburateur.
het geratel is waarschijnlijk een lichte speling op het lager van de waterpomp, wat je alleen hoort bij het slecht lopen van de motor (instabiel stationair)
herafstellen van de carb zal de oplossing zijn, gezien het feit dat je volgens bovenstaande bericht al goed bezig bent mbt vervangen ontsteking (verdelerkap/rotor ook gedaan?) raad ik je ook nog aan om de stukjes slang van het vacuumsysteem te vervangen ivm luchtlekkages als deze hard worden. het koppelstukje voor de rembekrachtiger op het inlaatspruitstuk rechts van de carb, en het koppelstukje voor de emvk-vacuumvoeding, aansluitpunt op voet van carburateur.
het geratel is waarschijnlijk een lichte speling op het lager van de waterpomp, wat je alleen hoort bij het slecht lopen van de motor (instabiel stationair)
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
20-11-2008 12:45 #738130
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Ratelende motor na vastzetten vlotterdeksel
Even nadenken?.
Distributie is ketting, motor loopt op vier poten dus kleptiming is (hopelijk) goed.
Ergo, als het geratel niet mechanisch is staat het ontstekingstijdstip waarschijnlijk veel te vroeg? maar hoe en waardoor :S
Ik zal eens beginnen met het nalopen van alle slangen. Als iemand nog suggesties heeft hoor ik het graag
- CO is gesteld bij de laatste APK (vorige eigenaar). Ik ga er van uit dat het deksel toen al los gezeten heeft.
- Pakking tussen luchtfilter en carburateur ontbrak. Heb ik zelf even iets voor gemaakt.
- Alle ontstekingsdelen zijn nieuw, ook de rotor en verdelerkap
- Het ratelen is van kaliber machinegeweer?. je durft bijna niet te starten.
Distributie is ketting, motor loopt op vier poten dus kleptiming is (hopelijk) goed.
Ergo, als het geratel niet mechanisch is staat het ontstekingstijdstip waarschijnlijk veel te vroeg? maar hoe en waardoor :S
Ik zal eens beginnen met het nalopen van alle slangen. Als iemand nog suggesties heeft hoor ik het graag

- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-11-2008 12:49 #738131
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Ratelende motor na vastzetten vlotterdeksel
in dat geval, een voor een de bougies eruit draaien en kijken of die nog heel zijn. ik had een tijdje terug een setje ringetjes in mn motor, wat het einde van het blok betekende. (bougies waren ook verpulverd)
geratel was toen ook kaliber machinegeweer...
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
20-11-2008 13:11 #738134
door V300 register
Dat is mij in een grijs verleden ook eens gebeurd... :f Sindsdien prop ik altijd een doek in de carburateur voor ik iets losschroef.
Maar het is een goed idee. Nog een uurtje werken en dan gaan eerst de bougies er weer uit..
Beantwoord door V300 register in topic Ratelende motor na vastzetten vlotterdeksel
AvdAkker;76470 schreef : ... ik had een tijdje terug een setje ringetjes in mn motor, wat het einde van het blok betekende. (bougies waren ook verpulverd)
Dat is mij in een grijs verleden ook eens gebeurd... :f Sindsdien prop ik altijd een doek in de carburateur voor ik iets losschroef.
Maar het is een goed idee. Nog een uurtje werken en dan gaan eerst de bougies er weer uit..

- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-11-2008 17:19 #738152
door Anjo van den Akker
wat anders ook nog zou kunnen is dat de startmotor loszit, en hierdoor het relais dat de startmotoras naar voren niet goed in de starterkrans duwt, zodat de tanden over elkaar heen schrapen.
wel eens bij een terminal trekker meegemaakt, hadden ze verkeerde spacers gebruikt voor de startmotor. geen prettig geluidje...
wel eens bij een terminal trekker meegemaakt, hadden ze verkeerde spacers gebruikt voor de startmotor. geen prettig geluidje...
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
20-11-2008 17:48 #738154
door V300 register
Wij denken in dezelfde richting 
Bougies was overigens niets aan te zien. Ik heb CO en stationair wat bijgesteld en het motortje loopt als een trein. Slangen lijken in orde maar als ik van dat geratel af kom ga ik toch maar eens preventief vervangen.
Het geratel is moeilijk te lokaliseren (wegens oorverdovend) maar lijkt achter onder uit het blok te komen. Ik ben voordat ik aan de carburateur begon stevig aan het starten geweest wat niet altijd even soepel ging.
Zaterdag eerst maar eens naar die startmotor kijken...

Bougies was overigens niets aan te zien. Ik heb CO en stationair wat bijgesteld en het motortje loopt als een trein. Slangen lijken in orde maar als ik van dat geratel af kom ga ik toch maar eens preventief vervangen.
Het geratel is moeilijk te lokaliseren (wegens oorverdovend) maar lijkt achter onder uit het blok te komen. Ik ben voordat ik aan de carburateur begon stevig aan het starten geweest wat niet altijd even soepel ging.
Zaterdag eerst maar eens naar die startmotor kijken...
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-11-2008 17:55 #738155
door Anjo van den Akker
mocht het probleem de startmotor zijn, en vervangen de enige remedie gaat zijn, ik heb er een te koop (zie advertenties in het hoofdmenu)
Moderators: Mark Smeets