stroomverdeler

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-11-2008 13:28 #628161 door V300 register
stroomverdeler is gemaakt door V300 register
beste lezer,

ik heb vandaag de stroomverdeler een lekkere schoonmaakbeurd gegeven. nu is het zo dat als ik hem terug plaats en ong. weer terug zet hoe hij stond en vast zet de motor start. op het moment dat ik buiten de auto stap om het ontstekings tijdstip aan te passen valt de motor uit en is tot mijn verbazing de stroomverdeler zelf gaan draaien. waardoor de ontsteking dus helemaal niet meer klopt.

kan iemand mij helpen? ik moet om 1600 ergens zijn. en nu krijg ik de auto niet meer van zijn plaats.

ik ben in ede dus mocht je langs willen komen voor hulp is dat welkom.
mvg,
jeroen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-11-2008 13:58 #736388 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic stroomverdeler
Je hebt de hele unit eraf gehaald? wiebelt de unit als je hem start? Dan zit hij verkeerd om! Als hij niet verkeerd om zit, moet hij wss beter vast. Zit de rotor er wel goed op gedrukt?

Succes!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-11-2008 14:10 #736390 door V300 register
als de rotor er verkeer op zit dan zou de motor toch ook niet starten? dit was in het begin wel het geval geloof ik. toen heb ik hem 180 gedraaid en starte de motor. alleen gaat nu dus het huis "lopen" deze is echt zo vast gezet door mij dat ik hem losser moet draaien om hem te verstellen. en toch gaat hij lopen.

de rotor is er inderdaad ook goed opgedrukt geweest. de unit ligt er nu weer even af voor controle.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-11-2008 14:34 #736394 door V300 register
't K?n wel, als je de bougiekabels op de juiste wijze aansluit.

Kijk even goed naar het asje van de unit, daar zit een gleuf op die uit het midden staat. 't Zelfde geld voor het wormwiel in het blok...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-11-2008 14:44 #736396 door V300 register
ja die moeten op elkaar aansluiten toch?

ik heb nog eens gekeken. als het goed is draait de rotor rechts om. nu is het zo dat het verdelershuis links om gaat draaien bij moment van lopen.

ik heb ook nog eens gekeken en de hele unit zit doormiddel van een pakking op het blok toch?

daarnaast zit de hele unit naaldloos op het blok. dus ik neem aan dat alles moet blijven zitten zoals het zit.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-11-2008 15:11 #736402 door V300 register
het is opgelost. het probleem: geen idee. ik heb hem weer los gehaald, helemaal uit elkaar en weer in elkaar. erop gezet en geen probleem meer.

bedankt

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-11-2008 20:43 #736434 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic stroomverdeler
er zit links van de verdelerkap een bout met borgplaat naar het blok toe, om de verdelerkap tov het blok te verdraaien om hiermee het ontstekingstijdstip te veranderen. de verdelerkap zelf kun je gerust een halve slag draaien, het is bij de 1400 een perfecte spiegeling. en ook de rotor kan er maar op 1 manier op

je kan proberen of die bout wel goed vast zit, en evt kun je als die bout los zit je verdelerkap verdraaien tov het blok om het ontstekingstijdstip goed te zetten en hierna de bout weer goed vast te zetten.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-11-2008 00:02 #736858 door V300 register
voor de duidelijkheid; dit verhaal geldt all??n voor ontstekingen met contactpunten.

bij de meeste 1400's is er de RENIX en regelt die het tijdstip.
het is dus aan te raden om altijd het type te vermelden waar je een vraag over hebt; uit dit topic is zonder context niet op te maken om welk type het gaat...

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-11-2008 09:41 #736877 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic stroomverdeler
wouter, ik heb de renix en ik kan de voet van de verdelerkap verdraaien en hiermee het ontstekingstijdstip gewoon aanpassen hoor? zo heb ik hem bij m'n oude blok nog beter af kunnen stellen (stond een graadje te vroeg), bij dit blok nog niet naar gekeken.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-11-2008 10:02 #736879 door V300 register
het enige verschil wat je daarmee maakt is dat de vonk op een iets ander punt van de contacten in de verdelerkap overslaat. Dit k?n een klein verschil maken, maar niet in de daadwerkelijke timing van de ontsteking.

de timing wordt namelijk electronisch bepaald via de sensor bij het vliegwiel, en gecorrigeerd met behulp van het naar de renix toegevoerde vacuum slangetje.

verdraaiing van onderdelen in het vonkcircuit zou dus niets uit mogen maken.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC