temperatuursensor

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-10-2008 10:46 #628074 door V300 register
temperatuursensor is gemaakt door V300 register
kan iemand mij vertellen waarom er 2 contact punten zitten op de temeratuursensor van een 14.1e motor uit een 343 '79. deze werkt niet meer :( en ik vraag me af of ik deze ook zou kunnen vervangen door een "andere" en de 2 draadjes aan elkaar op het zelfde contact aansluiten.

suggesties zijn welkom. en ik zoek er dus eentje die wel weer werkt :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-10-2008 11:00 #734848 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic temperatuursensor
De ene is als ik het goed heb voor het wijzertje, de andere voor het rode lampje. De eerste is een temperatuurgevoelige weerstand (variabel signaal), de tweede een thermowsitch (aan/uit).

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-10-2008 12:41 #734876 door V300 register
De meter bij de waterpomp is een aan / uit regelaar die op de radiator is een variabele weerstand voor de meter. Je kunt de draadjes niet omwisselen. Wel kun je van een willekeurige auto de aan / uit regelaar overzetten (als het schroefdraad maar past), ik denk dat de variabele weerstand ook uitwisselbaar is, maar durf dat niet met zekerheid te zeggen. Je merkt het vanzelf want dan geeft de meter een hele andere temperatuur weer dan je gewend bent.

Jasper

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-10-2008 13:09 #734879 door V300 register
de radiator ventilator is constant bij deze motor. zelfs aangestuurd door de v-snaar. de meter zit tussen het motorblok en de bestuurderd. (bij cilinder 4)

ik geloof ook dat er 1 draadje naar de meter gaat. deze functioneerd ook niet. maar is het niet een beetje raar dat de andere dan naar het "lampje" gaat.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-10-2008 15:10 #734891 door V300 register
O.K. Sorry ik had gedacht dat het bij mij hetzelfde zou zijn, ik heb er een van eind 80, dat si dus niet zo, sorry voor de verwarring

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-10-2008 14:24 #735361 door V300 register

jasper;73098 schreef : O.K. Sorry ik had gedacht dat het bij mij hetzelfde zou zijn, ik heb er een van eind 80, dat si dus niet zo, sorry voor de verwarring

eind 1980 of eind jaren 80? in het eerste geval heb je waarschijnlijk een auto waar eea aan omgebouwd is! want in 1980 was het nog de dubbele sensor achterop de cilinderkop, en g??n sensors in waterpomp en/of radiator.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-10-2008 18:47 #735381 door V300 register
Inderdaad: Bij de temperatuursensoren op het blok met 2 aansluitingen dient is de ene een schakelcontact (welke massa maakt) voor het rode waarschuwingslampje. Deze sensor maakt contact bij om en nabij de 110 graden celcius. De andere is een thermische weerstand. Hoe warmer de motor, hoe lager de weerstand, hoe meer stroom er dus gaat lopen en "warmer" de temperatuurwijzer komt te staan.

De sensor in de radiateur (met elektrische fan), maakt ook een contact. Hierover kan echter veel meer stroom lopen omdat de koelfan nogal een stroomvreter is. Ook hieraan zitten 2 contacten. Op de ene staat voedingsspanning en op de andere sluit je de "+" aan van de koelfan.
De sensor schakeld (naar mijn weten) op de 90 graden celcius.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC