Wie weet wat er aan de hand is?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-09-2008 11:12 #627893 door V300 register
Wie weet wat er aan de hand is? is gemaakt door V300 register
Hallo,

ik zal me eerst even voorstellen, ik ben Martijn van Heerde en heb nu ruim een jaar een Volvo 340 uit 1986. Allereerst gekocht omdat ik snel een goedkope auto nodig had, maar begin steeds meer gehecht te raken aan mijn bakkie.

Mijn probleem is alleen dat ik totaal geen verstand heb van auto's.

Afgelopen vakantie ben ik drie weken weggeweest (in die tijd heeft mijn auto stilgestaan) en sindsdien doet mijn auto het niet als daarvoor. Het grootste probleem is dat hij begint te schokken als ik het gas op een bepaalde snelheid vasthoud (vooral tussen de 50 en 80 kilometer per uur, boven de 100 heb ik er helemaal geen last van...)

Mij werd geadviseerd om de bougies te vervangen en de carbarateur schoon te maken, dat heb ik allebei gedaan, maar het is nog niet over. Weet iemand wat het kan zijn en wat ik er aan kan doen?

(ik wist niet precies waar ik het moest plaatsen, daarom maar een nieuw topic)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-09-2008 12:18 #727369 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Wie weet wat er aan de hand is?
Welkom. Je bent de bougiekabels en de verdeelkap nog vergeten. Misschien is de regen van de laatste dagen de reden dat hij zo schokt, dat zijn de dagen dat je merkt dat bepaalde ontstekingsonderdeeltjes aan vervanging toe zijn. Zeker als je bij constante snelheid voelt dat hij af en toe inhoudt. Supersimpel te vervangen zijn dus de: rotor - verdeelkap - bobine/bougiekabels - bougies. Luchtfilter kun je ook direct meenemen als je aan dit rondje begint. Check ook de zoekfunctie, want er zijn ontzettend veel topics te vinden hierover.

edit: + zit de carburateur nog goed vast? Vier bouten. Is wel ergens een plaatje van te vinden.
Dit alles onder het motto: Laten we niet van het ergste uitgaan en bij het makkelijkste beginnen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-09-2008 12:21 #727370 door V300 register
[mod]verplaatst naar
Motor en Aandrijving (1400) (even vanuitgaande dat het hier gaat om een 1400)[/mod]

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-09-2008 15:42 #727381 door V300 register
Dit probleem heb ik ook gehad. Bleek dat de vlotter stuk was, en dat het spruitstuk warm werd en krom trok en dus valse lucht ging maken, en dat er vuil in de tank zat wat gewoon door het filter heen ging...
Het was een probleem kombinatie geworden.
Er zit nu een 440 carb op, en ik tank alleen nog V-power.Kost een centje meer, maar verbruikt centjes minder, en loopt nu heerlijk.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-09-2008 18:37 #727392 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Wie weet wat er aan de hand is?
ik ben op dit moment bezig met een soort van howto/tutorial,
lijkt een beetje op de emvk & tachorelais test methodes. en gaat op dit moment nog specifiek over de B14.4E, als ik deze af heb heb ik een leiddraad om dit ook voor andere motortypes te gaan doen,

howto bevat simpele dingetjes mbt carburateur & ontsteking, en waar men diverse onderdelen kan vinden (brandstofpomp, stationairsproeier)

en een aantal testmethodes om uit te vogelen wat er aan de hand is, en natuurlijk een flink stel foto's.

het is echter veel meer werk dan ik in eerste instantie gedacht heb, en gezien de bijzonder weinige vrije tijd die ik heb gaat het nog eventjes duren.

wel raad ik iedereen die nog onbekend is op het forum, en denkt dat alle 300 series uit hetzelfde hout gesneden zijn aan om ALTIJD diverse zaken van de auto te vermelden,
- bouwjaar
- motorinhoud en type
- hand 4 of 5 bak / cvt
- eventueel kenteken (dan kunnen forumgebruikers bij de rdw nagaan wat voor motor erin licht, bijv bij de 360 erg handig!)

wat jeroen beschrijft is vaak het lastige, het betreft een combinatie aan problemen en dan zie je vaak door de bomen het bos niet meer. terwijl het eigenlijk vaak vrij simpel is mits je weet waar je moet zoeken.

de meest voorkomende dingen (naar mijn mening) zijn VAAK (lees: niet altijd) problemen met ontsteking en/of carburateur. bij de 1400 kost een compleet setje ontsteking (bougies, bougiekabels, rotor en verdelerkap) een eurotje of 50/60, en dat kan je heeeeel veel ongemak besparen. en voor het goed lopen van je motortje maakt dat toch niet uit om af en toe maar gewoon eens te vervangen? een kennis van m'n pa, al 30 jaar automonteur vertelde dat bij de oudere auto's (zonder ecu en diagnosestekker...) bij motorische problemen dat vervangen werd en dat dan 9 van de 10x de problemen opgelost zijn. als de auto in de motorruimte erg naar benzine stinkt is er bijv sprake van een losse carburateur(deksel)/ losse brandstofpomp(deksel)

en dat soort zaken worden in de tuturial uiteraard ook vermeld:) een dergelijk topic bespaart waarschijnlijk vele nieuwe posts omdat men het zelf al op kan lossen, en eventueel voor extra informatie altijd op het forum aan kan kloppen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-09-2008 22:19 #727417 door V300 register
strak plan anjo!! informatie is er wel maar je moet wel stug doorzoeken.
Tutorial met foto's zou zeer mooi zijn want een plaatje zegt vaak meer dan veel text en niet iedereen weet de correcte benaming voor de diverse ondedelen ! als je bepaalde foto's zoekt er is vast wel iemand die ze heeft of alsnog kan maken

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-09-2008 13:37 #727427 door V300 register
Bedankt voor de snelle reacties! Binnenkort zal ik er weer een keer induiken samen met een vriend die wat vaker aan auto's gesleuteld heeft.

Ik laat nog wel weten hoe het afgelopen is!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-09-2008 15:09 #727433 door V300 register
aangezien ik de pagina's voor de variobesturing gemaakt heb, weet ik hoeveel tijd erin gaat zitten....

als het klaar is, kun je dan de teksten aanleveren met plaatjes (in de tekst aangeven waar ze moeten komen) en de plaatjes meesturen in een attachment?

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-09-2008 16:49 #727455 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Wie weet wat er aan de hand is?
ik maak van het complete ding een rar bestand, tusse de tekst in typ ik foto 1, en uit de bijgevoegde foto map kan dan foto 1 ipv die tekst gezet worden.

het idee wim is dat ik mijn eigen motorruimte gebruik, dus ook gelijk de info die nodig is om bijv het luchtfilterhuis etc te demonteren, waar in het verleden ook diverse mensen niet uit kwamen.

daarna kan ik het evt kopieren voor andere b14 motoren en de 1700.. eerst zien dat deze een beetje af komt.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC