vervangen krukaskeerring
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-08-2008 19:42 #627861
door Anjo van den Akker
vervangen krukaskeerring is gemaakt door Anjo van den Akker
ik had de laatste 2500 km last van een licht olieverlies.
en heel af en toe een licht slippende koppeling (cvt)
250 ml op 500km mocht ik bijgieten om het peil netjes op max te houden.
op de brug had ik daarom maar de hele onderkant van de motor schoongepoetst, om een lekkage op te kunnen sporen.
en nu is mijn conclusie dat het de achterste krukaskeerring is, er zit aan de onderkant van het koppelingshuis een beetje olie en er druipt wat langs de carterpan richting de carterplug het komt dus bij de krukas vandaan.
nu ben ik dus van plan om een nieuwe krukaskeerring te plaatsen en toen ik vrijdag tijdens het eronder bouwen van de sportuitlaat even keek naar hoe ik dat aan moest gaan pakken ontstonden een paar vraagjes,
1 kan ik genoeg demonteren om de keerring te vervangen ZONDER dat de motor eruit moet?, ik denk dan aan aandrijfas, uitlaat, koppelingshuis en vliegwiel?
of mag de motor hiervoor in de motortakel om dan de keerring te vervangen?
2 zijn er specifieke dingen om op te letten bij het verwijderen van het vliegwiel (ik denk dan aan ontstekingstijdstip tbv de renix, en het streepje op het vliegwiel voor het afstellen van de ontsteking)
3 zijn er andere bijzonderheden aan dit klusje, of heb ik alles hierboven al opgesomd?
en heel af en toe een licht slippende koppeling (cvt)
250 ml op 500km mocht ik bijgieten om het peil netjes op max te houden.
op de brug had ik daarom maar de hele onderkant van de motor schoongepoetst, om een lekkage op te kunnen sporen.
en nu is mijn conclusie dat het de achterste krukaskeerring is, er zit aan de onderkant van het koppelingshuis een beetje olie en er druipt wat langs de carterpan richting de carterplug het komt dus bij de krukas vandaan.
nu ben ik dus van plan om een nieuwe krukaskeerring te plaatsen en toen ik vrijdag tijdens het eronder bouwen van de sportuitlaat even keek naar hoe ik dat aan moest gaan pakken ontstonden een paar vraagjes,
1 kan ik genoeg demonteren om de keerring te vervangen ZONDER dat de motor eruit moet?, ik denk dan aan aandrijfas, uitlaat, koppelingshuis en vliegwiel?
of mag de motor hiervoor in de motortakel om dan de keerring te vervangen?
2 zijn er specifieke dingen om op te letten bij het verwijderen van het vliegwiel (ik denk dan aan ontstekingstijdstip tbv de renix, en het streepje op het vliegwiel voor het afstellen van de ontsteking)
3 zijn er andere bijzonderheden aan dit klusje, of heb ik alles hierboven al opgesomd?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
30-08-2008 22:10 #726620
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic vervangen krukaskeerring
1; ja; als de koppeling kunt vervangen kun je ook het vliegwiel eraf schroeven
2; doordat de bouten niet exact gelijk staan, kan het vliegwiel maar op 1 manier teruggezet worden. even kijken welke gaten afwijken van het regelmatige, en die als eerste erin draaien; de rest kun je dan goed monteren.
let er wel op dat de bouten niet opgerekt zijn oid; en doe een beetje loctite eraan voor je ze terugplaatst.
2; doordat de bouten niet exact gelijk staan, kan het vliegwiel maar op 1 manier teruggezet worden. even kijken welke gaten afwijken van het regelmatige, en die als eerste erin draaien; de rest kun je dan goed monteren.
let er wel op dat de bouten niet opgerekt zijn oid; en doe een beetje loctite eraan voor je ze terugplaatst.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-08-2008 22:50 #726625
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic vervangen krukaskeerring
bedankt voor je antwoord wouter.
keerring word morgen besteld.
keerring word morgen besteld.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
31-08-2008 12:16 #726638
door V300 register
Voor de zekerheid kun je altijd even de motor draaien tot het streepje recht naar onder wijst, dan kan je hem altijd goed terugmonteren. Verder is het volgens mij niet eens zo'n grote klus, in een paar uurtjes klaar mits het juiste gereedschap voorhanden is.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
03-09-2008 00:15 #727018
door V300 register
Juiste keerring is een oranje-rode van kleur, de algemenere zwarte hardplastic is te stug om goed af te dichten. Door schade en schande wordt men wijs...
- Robbert Jan Veraa
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-09-2008 21:51 #727051
door Robbert Jan Veraa
Beantwoord door Robbert Jan Veraa in topic vervangen krukaskeerring
Nog een goede les: Altijd de bouten van het vliegwiel vervangen door nieuwe exemplaren.
Ik heb een 343 in de collectie staan waar dat niet is gebeurd en waar het vliegwiel de krukas heeft vernageld. Einde motor op 34000 km...
Ik heb een 343 in de collectie staan waar dat niet is gebeurd en waar het vliegwiel de krukas heeft vernageld. Einde motor op 34000 km...
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-09-2008 22:20 #727053
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic vervangen krukaskeerring
d?t was voor mij inmiddels geen les meer, dat soort dingen leer je wel als je 2 jaar lang assemblage van vrachtwagens doet.
met bouten ben ik al helemaal niet moeilijk, is de boutverbinding kritisch (als het met de eigenschappen van rijgedrag / motor te maken heeft) dan tief ik de bestaande bouten altijd weg en vervang ze voor gloednieuwe correcte exemplaren (in lengte en boutsterkte) en uiteraard met het juiste borgmiddel en op moment (handig die uitgebreide manuals van de site!).
bij mij geld ook dat ALLE borgmiddelen 1x gebruikt worden. ik heb niet voor niets een stuk of 10 moeren liggen om de voorwielnaven te borgen. handig als je een keer je remschijven moet vervangen..
ik ga er een weekendje sleutelen van maken, icm de waterpomp. dan ga ik ook proberen om van beiden een garagescene met fotoreportage te maken.
er zijn op het forum div gevallen geweest voor lekkende krukaskeerringen en hoe een waterpomp te vervangen leert de zoekfunctie mij dus waarom niet!
met bouten ben ik al helemaal niet moeilijk, is de boutverbinding kritisch (als het met de eigenschappen van rijgedrag / motor te maken heeft) dan tief ik de bestaande bouten altijd weg en vervang ze voor gloednieuwe correcte exemplaren (in lengte en boutsterkte) en uiteraard met het juiste borgmiddel en op moment (handig die uitgebreide manuals van de site!).
bij mij geld ook dat ALLE borgmiddelen 1x gebruikt worden. ik heb niet voor niets een stuk of 10 moeren liggen om de voorwielnaven te borgen. handig als je een keer je remschijven moet vervangen..
ik ga er een weekendje sleutelen van maken, icm de waterpomp. dan ga ik ook proberen om van beiden een garagescene met fotoreportage te maken.
er zijn op het forum div gevallen geweest voor lekkende krukaskeerringen en hoe een waterpomp te vervangen leert de zoekfunctie mij dus waarom niet!
Moderators: Mark Smeets