Motor geraakt niet opgewarmd
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
12-07-2008 22:40 #627714
door V300 register
Motor geraakt niet opgewarmd is gemaakt door V300 register
Hallo,
Ik mag nog zover en zolang rijden als ik wil, het metertje blijft steken op een kwart. Ik dacht dat het die kapotte defrosterslang was, waardoor hij geen warme lucht kon trekken, maar die is inmiddels vervangen en hij blijft koud.
Enkel als ik lange tijd stationair draai geraakt het metertje tot in het midden, maar als ik terug begin te rijden zakt dit snel terug naar 1/4.
Ik vroeg me af of dit nadelig is, voor bijvoorbeeld de prestaties en het verbruik. Hoe zou dit komen?
Alvast bedankt!!
Nicholas
Ik mag nog zover en zolang rijden als ik wil, het metertje blijft steken op een kwart. Ik dacht dat het die kapotte defrosterslang was, waardoor hij geen warme lucht kon trekken, maar die is inmiddels vervangen en hij blijft koud.
Enkel als ik lange tijd stationair draai geraakt het metertje tot in het midden, maar als ik terug begin te rijden zakt dit snel terug naar 1/4.
Ik vroeg me af of dit nadelig is, voor bijvoorbeeld de prestaties en het verbruik. Hoe zou dit komen?
Alvast bedankt!!
Nicholas
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-07-2008 22:44 #719631
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Motor geraakt niet opgewarmd
Hoi,
Dat is voor 90% zeker je thermostaat. Goedkoop (ongeveer 20 euro) en makkelijk te vervangen.
De thermostaat zit in een slang die loopt van de radiator naar het blok.
Vanaf de bestuurder gezien loopt er vanaf de linkerbovenhoek van de radiateur een slang naar de motor; hier zit 'ie in. Zet wel even een lekbakje onder de auto bij het vervangen. Haal de slang los aan de radiateurkant, hier zie je hem zitten.
Dat is voor 90% zeker je thermostaat. Goedkoop (ongeveer 20 euro) en makkelijk te vervangen.
De thermostaat zit in een slang die loopt van de radiator naar het blok.
Vanaf de bestuurder gezien loopt er vanaf de linkerbovenhoek van de radiateur een slang naar de motor; hier zit 'ie in. Zet wel even een lekbakje onder de auto bij het vervangen. Haal de slang los aan de radiateurkant, hier zie je hem zitten.
- Doeke Dobma (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-07-2008 23:14 #719636
door Doeke Dobma (GAST)
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic Motor geraakt niet opgewarmd
Het 'metertje van de temperatuur' geeft alleen aan hoe de temperatuur van het koelwater is. In het midden is idd goed, al wil ie bij de 340 nog wel eens een beetje schommelen. Je thermostaat kan idd wel eens stuk zijn en verkeerde waardes aangeven. Dit komt veel voor. Overigens geeft dat metertje alleen een indicatie voor de temperatuur van het koelwater weer. Wanneer ie het midden heeft bereikt is de olie echter nog niet op temperatuur. De auto echt warmrijden kost je toch wel iets van een km of 20.
De defrosterslang zorgt ervoor dat de temperatuur van de aangezogen lucht die door de carburateur loopt niet te laag is. Vandaar ook de naam, tegen een 'bevroren carburateur'. Heeft verder eigenlijk niets met het koelwater te maken.
De defrosterslang zorgt ervoor dat de temperatuur van de aangezogen lucht die door de carburateur loopt niet te laag is. Vandaar ook de naam, tegen een 'bevroren carburateur'. Heeft verder eigenlijk niets met het koelwater te maken.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-07-2008 23:37 #719640
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Motor geraakt niet opgewarmd
het koelwater warmt op door de motor zelf inderdaad. 99% zeker dat idd je thermostaat open blijft staan, niet schadelijk, wel vervelend.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
13-07-2008 00:40 #719643
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Motor geraakt niet opgewarmd
Als je niet aan een passende thermostaat kunt komen, ik heb nog een nieuwe liggen.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
13-07-2008 02:23 #719644
door V300 register
te lage motortemperatuur is ook niet goed voor het rendement en de zelfreinigende werking...
Joost heeft het bij het juiste end, klassiek geval kapotte thermostaat
Joost heeft het bij het juiste end, klassiek geval kapotte thermostaat
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
13-07-2008 11:11 #719656
door V300 register
Alleen zit ie volgens mij juist aan de waterpomp-kant in die dikke slang, en niet aan de radiateur-kant, toch?
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
13-07-2008 11:46 #719661
door V300 register
correct
je moet eerst de onderste slangklem losmaken, dan kun je de slang lostrekken uit de pomp.
je trekt nu meteen de thermostaat mee omhoog, die zit in de slang geklemd met de bovenste slangklem

je trekt nu meteen de thermostaat mee omhoog, die zit in de slang geklemd met de bovenste slangklem
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
13-07-2008 11:52 #719664
door V300 register
Als het goed is wel. Daar zitten ook 2 klemmen om de slang (1 op de pomp en 1 4-5cm verder).
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
13-07-2008 11:53 #719666
door V300 register
Grrr woutert

Moderators: Mark Smeets