Ratelderatel

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-06-2008 16:18 #627646 door V300 register
Ratelderatel is gemaakt door V300 register
Gister op de snelweg viel het me opeens op dat de motor tikte, maar niet heel erg. Toen ik de snelweg afging, afsloeg en weer optrok viel het wel heel erg op. Luid geratel dus. Kwestie van kleppen stellen hoop ik, maar het kwam wel erg plots opzetten. Ik dacht altijd dat het een geleidelijk proces was. Is er misschien meer aan de hand? De 'normale' vibraties in de auto vinden nu ook op een ander toerental plaats. Hij loopt nog wel als een zonnetje, iets onregelmatig bij stationair, maar dat deed ie al, moet de bougies, etc. weer eens vervangen.

edit: oja, de kleppen zijn nog geen 3000 km geleden gesteld.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-06-2008 16:39 #714574 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Ratelderatel
Kan zijn dat er een klepsteel langsgeschoten is. Kleppendeksel ff optillen en dan checken. De kettingspanner is niet zo voor de hand liggend.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-06-2008 17:39 #714576 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Ratelderatel
Hmmm. Het kunnen naar mijn weten zelf nog meerdere dingen zijn. Laatst hoorde ik bijvoorbeeld van Frits dat een klepstoter krom was.
Wat ook nog zou kunnen is een lekke uitlaat(pakking). Lijkt ook een beetje op "getik" maar is het niet :)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-06-2008 13:42 #714613 door V300 register
klepstoter krom gebeurt eigenlijk alleen bij z??r hoge toerentallen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-06-2008 16:24 #714622 door V300 register
:p stoterstang, is net weer iets anders dan een klepstoter. Ik heb hem gewoon met de hamer recht gemept

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-06-2008 16:36 #714624 door V300 register
Nou, nou, nou, wat een getik was dat...pffff, blijkbaar heb ik nog nooit kleppen horen tikken...dat was het dus totaal niet. Ff lopen prutsen onder de motorkap en er zaten wat dingen los. Welke de oorzaak was...geen idee, ik denk het laatste:
Het slangetje van de verdeler naar de carburateur lag er naast (wat is dat eigenlijk?) en twee moeren van het spruitstuk zaten zo los als het maar kan. Dat was al een bekend probleem, moet ik dus toch vaker naar kijken en weer vastdraaien.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-06-2008 16:38 #714625 door V300 register

rwdstudent;59620 schreef : :p stoterstang, is net weer iets anders dan een klepstoter. Ik heb hem gewoon met de hamer recht gemept

Oeps,
Zat een beetje in de war met stoterstang en klepstoter.
Waar jullie klepstoter mee bedoel was bij mij altijd de tuimelaar/rockerarm.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-06-2008 17:11 #714627 door V300 register

punkazz;59622 schreef : Nou, nou, nou, wat een getik was dat...pffff, blijkbaar heb ik nog nooit kleppen horen tikken...dat was het dus totaal niet. Ff lopen prutsen onder de motorkap en er zaten wat dingen los. Welke de oorzaak was...geen idee, ik denk het laatste:
Het slangetje van de verdeler naar de carburateur lag er naast (wat is dat eigenlijk?) en twee moeren van het spruitstuk zaten zo los als het maar kan. Dat was al een bekend probleem, moet ik dus toch vaker naar kijken en weer vastdraaien.

Dat slangetje is voor de ontstekingsvervroeging. Een losse slang kan ook best wat geluid produceren, maar zo'n vacuumslangetje is te klein om veel geluid te maken.

Die bouten van het spruitstuk kunnen goed de oorzaak van het tikkende geluid zijn geweest.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-06-2008 00:08 #714699 door V300 register

Ovlov 3.6L;59623 schreef : Oeps,
Zat een beetje in de war met stoterstang en klepstoter.
Waar jullie klepstoter mee bedoel was bij mij altijd de tuimelaar/rockerarm.

dat bedoel ik dus idd ook niet met klepstoter. maar stoterstang is het betere woord :yeah:

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-06-2008 18:59 #714775 door V300 register
Een aanvulling op het vastdraaien van die bouten: het scheelt ontzettend veel in vibraties en trillingen in de auto. Dus voor diegene die in de toekomst dit topic weer tegenkomt naar aanleiding van het zoekwoord vibraties, tikken, ratelen of trillingen: zeker de moeite waard om te checken!

Gisteren had ik ze blijkbaar nog niet goed genoeg vastgedraaid (sleuteltje 13 ontbrak als enige in het kistje van m'n pa, vandaar, zal ie wel meegenomen hebben op vakantie, kan ie verkeersbordjes met elanden erop jatten ;) ). Dus vandaag met m'n eigen sleutel 13 nog eens die dingen strakker aangedraaid en wat een verschil! Kan nu tenminste weer een beetje doortrekken zonder dat er overal geluiden vandaan komen.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC