Lekkage bij de waterpomp

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-05-2008 19:37 #627476 door V300 register
Lekkage bij de waterpomp is gemaakt door V300 register
Mijn 340 1.4 uit '88, is na een retourtje Belarus (verhaaltje voor in de Volvoice volgt:D) weer veilig teruggekomen met 238K km maar wel een probleempje. Er lekt namelijk koelwater weg. Om precies te zijn langs de waterpomp ergens, ik heb het idee dat het van achter de poelie waarop de V-snaar zit vandaan komt. De situatie is nu zo dat de vloeistof die in het tankje zit weglekt, en iets verder nog, dus net onder minimum, maar niet verder. Het koelend vermogen is nog uitstekend, wat dat betreft geen problemen, maar dit wil ik wel even aanpakken.
Moet er een andere waterpomp op, of kan ik iets (keerringen ofzo) aan de pomp zelf vervangen? Ik heb nog ergens een oude waterpomp uit een partijtje onderdelen liggen, maar kan ik die ook testen? Anders ben ik nog even ver:snif:.
Want als dat inderdaad moet, dan wil ik ook de koelslangen en slangklemmen eens vervangen en het systeem doorspoelen. Als ik toch bezig ben:D

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-05-2008 20:26 #711359 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Lekkage bij de waterpomp
Vul het koelwater eens bij en draai aan de poelie van de waterpomp, met de motor uit. Als je bij een bepaalde stand van de poelie koelvloeistof bij de waterpomp ziet weglopen, dan moet je de waterpomp vervangen. Zoek op marktplaats, dan heb je al een nieuwe voor 30 euro. Geen gebruikte plaatsen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-05-2008 20:33 #711362 door V300 register
als de gebruikte pomp nog redelijk stroef draait (dus niet volledig "vrij" maar ook niet te zwaar) en zonder bijgeluiden, kun je die best monteren.

maar inderdaad; meestal zijn gebruikte waterpompen niet veel soeps meer.

Je kunt de lagers/keerringen niet vervangen zonder hulp van een draaibank.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-05-2008 08:44 #711395 door V300 register
Vaak slijten die pompen door het bijvullen met water in plaats van koelvloeistof. Dat levert roestvorming op, roest komt in het water, roest is hard, waterpomp verslijt. Dus zorg dat, als de waterpomp is vervangen, dat je alijd wat koelvloestof bij hebt, scheelt een hoop.
Bij montage zorgen dat je een nieuwe papieren pakking hebt (zwelt op als hij nat wordt en daardoor dicht hij goed af). deze zijn niet overal meer te koop maar ik weet dat als je op marktplaats kijkt en je koopt die waterpomp uit Eindhoven (van ongeveer 22.00 euro) dan zit er een nieuwe pakking bij.

Jasper

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-06-2008 20:22 #712573 door V300 register
Zo, even de updeet: Nieuwe pomp gekocht, en met assistentie van Erik gemonteerd. Alweer 150 km lekvrij gereden:D

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC