wat heb ik fout gedaan?
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
16-03-2008 17:30 #627189
door V300 register
wat heb ik fout gedaan? is gemaakt door V300 register
Het luchtfilter was losgetrild. Dus....klemmetjes los en het moertje en het deksel eraf. Toen heb ik, behalve de 3 moeren aangedraaid, ook die grote schroef aangedraaid die daar te zien is. Nu start hij moeilijk en hij houdt ook in bij gas geven. Het is trouwens een automaat.
Is dit toeval, of heeft die schroef een andere functie dan de boel vasthouden.
Gaar een reactie, dan kan ik er misschioen nog wat aan doen.
Aad
Is dit toeval, of heeft die schroef een andere functie dan de boel vasthouden.
Gaar een reactie, dan kan ik er misschioen nog wat aan doen.
Aad
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
16-03-2008 18:14 #702926
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic wat heb ik fout gedaan?
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
16-03-2008 18:43 #702929
door V300 register
ja
Volgens mij wel. Ik had het luchtfilterhuis er nog op zitten, dus dan ziet het er iets anders uit. Ik heb trouwens net die schroef weer wat losgedraaid, maar dan kan je het hele huis weer alle kanten op bewegen. Je zou toch denken dat die 3 moertjes het hele boeltje vast zouden moeten houden.
Volgens mij wel. Ik had het luchtfilterhuis er nog op zitten, dus dan ziet het er iets anders uit. Ik heb trouwens net die schroef weer wat losgedraaid, maar dan kan je het hele huis weer alle kanten op bewegen. Je zou toch denken dat die 3 moertjes het hele boeltje vast zouden moeten houden.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
16-03-2008 20:06 #702946
door V300 register
Ik heb de vraagbaken er op nagekeken maar deze schroef is geen schroef om zaken af te stellen. Het zal dus enkel een schroef zijn om de zaak vast te draaien.
Even wachten op de experts alhier inzake carbs.
Is de carb los getrild bij vochtig weer of kan er misschien vocht in zijn gekomen? Er moet iets zijn gebeurd bij het los trillen.
Even wachten op de experts alhier inzake carbs.
Is de carb los getrild bij vochtig weer of kan er misschien vocht in zijn gekomen? Er moet iets zijn gebeurd bij het los trillen.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
16-03-2008 20:09 #702947
door V300 register
Bedankt voor je moeite. Hij is wel eens vaker losgetrild en toen heeft de garage hem vastgezet. Misschien is het toch wel toeval dat hij hapert bij gasgeven. De auto is toe aan een beurtje. Bougies, verdeler etc.
Als iemand nig een suggestie heeft, hoor ik dat graag.
Aad
Als iemand nig een suggestie heeft, hoor ik dat graag.
Aad
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
16-03-2008 21:43 #702955
door V300 register
Er zijn twee schroeven die iets met de afstelling te maken hebben, en die zitten aan de zijkant van de carb. Als je het luchtfilter eraf hebt, zie je een pakkinkje over de buitenrand van de carb zitten. Als je die weghaalt zie je volgens mij 4 boutjes zitten die je aan kunt draaien. Leg de pakking weer terug, en zet dan het luchtfilter er weer stevig op.
Aan de voet van de carb zitten 4 moeren/bouten, maar daar kun je nauwelijks bij om ze aan te draaien. Misschien kun je de carburateur heen en weer wiebelen om te kijken of het nodig is om ze vaster te zetten.
Aan de voet van de carb zitten 4 moeren/bouten, maar daar kun je nauwelijks bij om ze aan te draaien. Misschien kun je de carburateur heen en weer wiebelen om te kijken of het nodig is om ze vaster te zetten.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
16-03-2008 21:50 #702960
door V300 register
Nu je het zegt, met het los trillen zal de carb op zich ook los zijn gaan zitten.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-03-2008 23:39 #702980
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic wat heb ik fout gedaan?
een uurtje werk om de waarschijnlijke oorzaak op te lossen:
demonteer het luchtfilterhuis door deze met de 3 m5 moertjes los te draaien (dopje
, aan het luchtfilterhuis zit een slangetje naar de emvk, los het slangetje naar de bovenzijde van het kleppendeksel en het dunne slangetje dat naar het emvk gaat, hierna kun je de volgende inspectie toepassen:
misschien een overbodige vraag maar toch bij deze: is toevallig de slang naar de rembekrachtiger losgeschoten? (loopt hiertussen nog naar de bovenzijde van het emvk) zonder deze kan de motor geen vacuum opbouwen om te kunnen lopen, dan hierna:
je geeft aan dat je die boutjes hebt aangedraaid,
http://forum.volvo300club.nl/attachment.php?attachmentid=534&stc=1&d=1205687630
bij de 3 kruisjes zitten de tapeinden, bedoeld om het luchtfilterhuis op vast te zetten,
mijn excuus voor de *** kwaliteit van de foto hierboven, maar in wat haast heb ik het maar even zo gedaan, bij de 5 groene stippen zitten de boutjes voor de bevestiging van de carburateurdeksel, (de middelste 2 zitten onder de luchtfilterhuispakking!), je geeft aan dat nadat je de bout bij de rode pijl weer iets loste, je de hele boel weer wat kon bewegen, oftewel al deze bouten zitten los., deze moeten deugdelijk vast zitten,( let op, het is m5 draad, vast is vast!, eventueel 1 voor 1 uitdraaien en monteren met loctite 243.) zitten deze bouten los dan klopt de vlotterkamerafstelling niet meer, met het ronddraaien van de startmotor blijft de brandstofpomp brandstof pompen zonder dat de vlotternaald deze afsluit door de inmiddels boutieve afstelling en kan de benzine vanuit de vlotterkamer zonder door de sproeiers te gaan zo het blok in gutsen op de plek die normaal de bovenste carb. pakking af moet dichten, gevolg: je blok verzuipt en wil niet aanslaan.
waarschijnlijk is na deze controle het probleem opgelost,
demonteer het luchtfilterhuis door deze met de 3 m5 moertjes los te draaien (dopje

misschien een overbodige vraag maar toch bij deze: is toevallig de slang naar de rembekrachtiger losgeschoten? (loopt hiertussen nog naar de bovenzijde van het emvk) zonder deze kan de motor geen vacuum opbouwen om te kunnen lopen, dan hierna:
je geeft aan dat je die boutjes hebt aangedraaid,
http://forum.volvo300club.nl/attachment.php?attachmentid=534&stc=1&d=1205687630
bij de 3 kruisjes zitten de tapeinden, bedoeld om het luchtfilterhuis op vast te zetten,
mijn excuus voor de *** kwaliteit van de foto hierboven, maar in wat haast heb ik het maar even zo gedaan, bij de 5 groene stippen zitten de boutjes voor de bevestiging van de carburateurdeksel, (de middelste 2 zitten onder de luchtfilterhuispakking!), je geeft aan dat nadat je de bout bij de rode pijl weer iets loste, je de hele boel weer wat kon bewegen, oftewel al deze bouten zitten los., deze moeten deugdelijk vast zitten,( let op, het is m5 draad, vast is vast!, eventueel 1 voor 1 uitdraaien en monteren met loctite 243.) zitten deze bouten los dan klopt de vlotterkamerafstelling niet meer, met het ronddraaien van de startmotor blijft de brandstofpomp brandstof pompen zonder dat de vlotternaald deze afsluit door de inmiddels boutieve afstelling en kan de benzine vanuit de vlotterkamer zonder door de sproeiers te gaan zo het blok in gutsen op de plek die normaal de bovenste carb. pakking af moet dichten, gevolg: je blok verzuipt en wil niet aanslaan.
waarschijnlijk is na deze controle het probleem opgelost,
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
17-03-2008 09:16 #702987
door V300 register
dank
Mensen, geweldig bedankt voor de duidelijke uitleg. Ik wilde de dealer al bellen, maar nu moet het zeker lukken. Ik laat weten of het gelukt is.
Aad
Mensen, geweldig bedankt voor de duidelijke uitleg. Ik wilde de dealer al bellen, maar nu moet het zeker lukken. Ik laat weten of het gelukt is.
Aad
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
17-03-2008 20:28 #703021
door V300 register
het werkt
Geweldig !!!
Ik heb jullie adviezen opgevolgd, en het bleek dat er inderdaad geen enkel boutje meer vast zat. Alles netjes aangedraaid, ook die onder de pakking, en de auto loopt weer als een zonnetje. Stationair nog een beetje onregelmatig, maar dat doet hij al lang.
Bedankt, want ik ging me al zorgen maken.
Aad
Geweldig !!!
Ik heb jullie adviezen opgevolgd, en het bleek dat er inderdaad geen enkel boutje meer vast zat. Alles netjes aangedraaid, ook die onder de pakking, en de auto loopt weer als een zonnetje. Stationair nog een beetje onregelmatig, maar dat doet hij al lang.
Bedankt, want ik ging me al zorgen maken.
Aad
Moderators: Mark Smeets