Langdurig starten nodig
- V300 register
- Verbannen
-
betekent de noodzaak steeds langdurig te moeten starten, ook bij goede afstelling, dat de motor haast op is en in de zuigers onvoldoende druk kan opbouwen? Ik vermoed dat, omdat het slecht starten voor een dieselmotor de doodsklok is.
Wie weet hier het fijne van?
JohanFred
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Misschien heb ik het wel weer helemaal bij het verkeerde eind, maar mijn ervaring bij langdurig starten is dat het mengsel niet goed is. Daarom gebruik ik voor het starten weinig choke (ongeveer 1/4 uit) en trap ik, als de motor op contact staat, afhankelijk van de temperatuur een of twee keer het gas in.
Vervolgens starten, zonder gas, dan slaat hij veel en veel sneller aan dan met gas. Dit in tegenstelling tot in de 'echte' winter, dan heeft hij wel de choke helemaal nodig.
Verder zou ik geen oorzaak weten, dit is slechts als tip bedoeld omdat ik mijn 343 afgelopen zaterdag ook pas na lang starten aan het lopen kreeg, wat dus lag aan een verkeerd mengsel.
Joost
- V300 register
- Verbannen
-
Hans denkt het omdat de symptomen die hij beschrijft bij een diesel het einde betekenen, en hij wil weten of hij dit 1 op 1 kan overnemen op de 1400.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Dutchie;49680 schreef : Moet er voorgegloeid worden? Zou het niet aan de gloeibougies kunnen liggen?
Als het wel een diesel is kan ik dit verder onderbouwen; onze Avensis diesel moet ook voorgegloeid worden, als dit niet of te kort gebeurd kun je proberen wat je wilt maar dan doet 'ie het niet.
Edit; kijk aan, Diede was me al voor. Dan kan deze post als nutteloos beschouwd worden.
- V300 register
- Verbannen
-
setsunakaede;49682 schreef : Eeh. Harry? Sinds wanneer zijn er diesel variomaten?
Hans denkt het omdat de symptomen die hij beschrijft bij een diesel het einde betekenen, en hij wil weten of hij dit 1 op 1 kan overnemen op de 1400.
Misschien moet ik weer leren 'begrijpend lezen' :f
Duidelijk, in ieder geval. Een compressietest is nooit weg natuurlijk, maar het zou ook zo kunnen zijn dat de motor valse lucht trekt, of dat de vlotterkamer van de carburateur leegloopt. Volgens mij heb ik namelijk hetzelfde probleem

- V300 register
- Verbannen
-
mogelijk lekkage van de benzine uit de vlotterkamer; hierdoor moet de benzinepomp eerst benzine oppompen uit de tank voordat de motor aan gang wil gaan.
een andere mogelijkheid is dat de electrode afstand van de bougies te groot geworden is, of dat er een verkeerd type bougies in zit.
Een inspectiebeurt van de motor (met de monteur's ogen goed open) kan geen kwaad denk ik.
een 1400 heeft zo'n hoge compressie dat deze waarschijnlijk juist beter gaat starten als ie wat vermoeid raakt. Een diesel heeft zn compressie echt nodig om de brandstof ontstoken te krijgen, benzine brandt al bij -30....
Groetjes Wouter
- V300 register
- Verbannen
-
antiekeradio;49724 schreef :
een 1400 heeft zo'n hoge compressie dat deze waarschijnlijk juist beter gaat starten als ie wat vermoeid raakt.
Wacht even... Mijn 340 1.4 uit '88 met 232K start als een zonnetje... Betekent dat nou dat het einde nabij is?

- V300 register
- Verbannen
-
Hans
- V300 register
- Verbannen
-
[edit] zo'n setje dus