Langdurig starten nodig

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-03-2008 16:31 #627174 door V300 register
Langdurig starten nodig is gemaakt door V300 register
Mijn 340 variomatic 1987 moet steeds langdurig gestart worden.Ik heb de volgende vraag daarover aan technisch meer onderlegden:
betekent de noodzaak steeds langdurig te moeten starten, ook bij goede afstelling, dat de motor haast op is en in de zuigers onvoldoende druk kan opbouwen? Ik vermoed dat, omdat het slecht starten voor een dieselmotor de doodsklok is.
Wie weet hier het fijne van?

JohanFred

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-03-2008 16:52 #702644 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Langdurig starten nodig
Moet er voorgegloeid worden? Zou het niet aan de gloeibougies kunnen liggen?

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-03-2008 16:54 #702645 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Langdurig starten nodig
Ik neem aan dat het om een benzinemotor gaat, aangezien het een variomatic is?

Misschien heb ik het wel weer helemaal bij het verkeerde eind, maar mijn ervaring bij langdurig starten is dat het mengsel niet goed is. Daarom gebruik ik voor het starten weinig choke (ongeveer 1/4 uit) en trap ik, als de motor op contact staat, afhankelijk van de temperatuur een of twee keer het gas in.
Vervolgens starten, zonder gas, dan slaat hij veel en veel sneller aan dan met gas. Dit in tegenstelling tot in de 'echte' winter, dan heeft hij wel de choke helemaal nodig.

Verder zou ik geen oorzaak weten, dit is slechts als tip bedoeld omdat ik mijn 343 afgelopen zaterdag ook pas na lang starten aan het lopen kreeg, wat dus lag aan een verkeerd mengsel.

Joost

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-03-2008 16:55 #702646 door V300 register
Eeh. Harry? Sinds wanneer zijn er diesel variomaten?
Hans denkt het omdat de symptomen die hij beschrijft bij een diesel het einde betekenen, en hij wil weten of hij dit 1 op 1 kan overnemen op de 1400.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-03-2008 16:55 #702647 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Langdurig starten nodig

Dutchie;49680 schreef : Moet er voorgegloeid worden? Zou het niet aan de gloeibougies kunnen liggen?

Als het wel een diesel is kan ik dit verder onderbouwen; onze Avensis diesel moet ook voorgegloeid worden, als dit niet of te kort gebeurd kun je proberen wat je wilt maar dan doet 'ie het niet.

Edit; kijk aan, Diede was me al voor. Dan kan deze post als nutteloos beschouwd worden.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-03-2008 16:58 #702648 door V300 register

setsunakaede;49682 schreef : Eeh. Harry? Sinds wanneer zijn er diesel variomaten?
Hans denkt het omdat de symptomen die hij beschrijft bij een diesel het einde betekenen, en hij wil weten of hij dit 1 op 1 kan overnemen op de 1400.

Misschien moet ik weer leren 'begrijpend lezen' :f

Duidelijk, in ieder geval. Een compressietest is nooit weg natuurlijk, maar het zou ook zo kunnen zijn dat de motor valse lucht trekt, of dat de vlotterkamer van de carburateur leegloopt. Volgens mij heb ik namelijk hetzelfde probleem :sad:

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-03-2008 23:20 #702685 door V300 register
Hoi Hans,

mogelijk lekkage van de benzine uit de vlotterkamer; hierdoor moet de benzinepomp eerst benzine oppompen uit de tank voordat de motor aan gang wil gaan.

een andere mogelijkheid is dat de electrode afstand van de bougies te groot geworden is, of dat er een verkeerd type bougies in zit.

Een inspectiebeurt van de motor (met de monteur's ogen goed open) kan geen kwaad denk ik.

een 1400 heeft zo'n hoge compressie dat deze waarschijnlijk juist beter gaat starten als ie wat vermoeid raakt. Een diesel heeft zn compressie echt nodig om de brandstof ontstoken te krijgen, benzine brandt al bij -30....

Groetjes Wouter

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-03-2008 09:45 #702697 door V300 register

antiekeradio;49724 schreef :
een 1400 heeft zo'n hoge compressie dat deze waarschijnlijk juist beter gaat starten als ie wat vermoeid raakt.

Wacht even... Mijn 340 1.4 uit '88 met 232K start als een zonnetje... Betekent dat nou dat het einde nabij is?:D

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-03-2008 14:54 #702726 door V300 register
Heren dank, ik ga de verschillende suggesties proberen. Wat betreft de compressiedruk heb ik een probleem. Mijn verschrikkelijk goede Volvo garage is ook heel erg eigenzinnig. Ik was in latijns-Amerika gewend aan controle van de compressie als een soort routine controle, hier in Den Haag moet ik ongeveer op mijn knie?n voor een compressie-test (tegen betaling). Garagehouder vindt dat onzin.
Hans

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-03-2008 14:59 #702727 door V300 register
Daar zijn volgens mij ook redelijk betaalbare doe-het-zelf setjes voor te koop. Bougie er uit, setje er in, starten, aflezen. Setje er uit, bougie er terug in. En dat dan 4x.

[edit] zo'n setje dus

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC