Wat slurpt daar?
- V300 register
- Verbannen
-
Kan volgens mij alleen als deellast verijkingssysteem overenthousiast is.
Bij 80 km heb je toch aanzienlijk minder luchtweerstand dan bij 120 km
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Rijdt hij nu in een te hoge versnelling dan heeft hij niet de kracht om op een lekker tempo rond te draaien en krijgt hij last van verzuring. ook dat is erg vermoeiend.
Als de fietser dus zijn energie goed wil benutten dan moet hij een versnelling kiezen waar bij genoeg kracht (koppel) voor heeft om lekker op toeren rond te draaien, en waarbij hij niet teveel energie over heeft. Dan kan hij met de minste energie de langste afstand rijden. (het laagste verbruik)
Bij een orginele auto hebben de makers de hoogste versnelling tegenwoordig zo gekozen dat het koppel van de auto groot genoeg is om op redelijke toeren zond te rijden. Dus als je in de hoogste versnelling rijdt kun je het gunstigste rijden, wij schakelen niet zelf maar dat doet de cvt. Bij hogere snelheden (ongeveer 90km/h) staat hij in de hoogste versnelling bij constant e snelheid.
Tussen de 90 en 120 ligt bij een moderne auto ongeveer de piek in zuinigheid. Bij deze snelhied (90 tot 120) blijft het verbruik meestal nagenoeg gelijk. Dat komt door een afgevlakt koppel over een breder toerengebied en door de invloed van de rol en lucht weerstand.
hopelijk duidelijk
Jasper
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Dit zie je bijvoorbeeld z??r duidelijk op de "huidige verbruik" aanduiding die de moderne Volvo boardcomputers hebben. beide snelheden cruisecontrol op vlakke weg.
(mijn voorbeeld is een S80 met D5 motor, 5 tr automaat)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
(Moet ook wel want per 1 mei met een andere baan moet ik weer in mijn karretje naar mijn werk. Over een weg ? 18 km lang van 80 km per uur)
Het lijkt er op dat ik bij optrekken even kan blijven hangen bij de 50 km per uur, of te wel gas iets terugnemen, om zo naar de 80 te gaan.
Het is net of je de vario even zij werk laat doen.
Als ik in 1 keer doorjaag naar de 80 heeft hij veel meer toeren.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Ik heb t idee dat mn handbak toch echt t zuinigst is bij 80 a 100 in zn 5. Laatste 3x tanken: 1:13,4 - 1:12,5 en 1:10,7 .. laatste keeer heb ik een heel stuk 170 gereden dus valt nog mee.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
slb_340;50560 schreef : Grappig.
Ik heb t idee dat mn handbak toch echt t zuinigst is bij 80 a 100 in zn 5. Laatste 3x tanken: 1:13,4 - 1:12,5 en 1:10,7 .. laatste keeer heb ik een heel stuk 170 gereden dus valt nog mee.
Het is bekend dat die 5e versnelling veel uitmaakt. En lekker in zijn lage toeren rijden en optrekken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
:humor::humor:slb_340;50560 schreef : laatste keeer heb ik een heel stuk 170 gereden dus valt nog mee.
Maar Frans, je bent er dus achter. Lekker rustig rijden dus!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
@ Frans: wel mooi dat je daar zo bent achter gekomen, heb je nu al meetbaar verschil gemerkt?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
slb_340;50608 schreef : @ Joost: had erg haast...
@ Frans: wel mooi dat je daar zo bent achter gekomen, heb je nu al meetbaar verschil gemerkt?
Ik rijdt nog steeds zo weinig...
Morgen even naar Veenendaal en zal van de week.....
Ik heb hem zo afgetankt dat ik rond de 100 KM moet kunnen rijden voordat lichtje gaat branden. Is het meer dan 100 dan, enz.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.