ouwe 1.4 (79) vervangen door nieuwere

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-02-2008 14:57 #627131 door V300 register
ouwe 1.4 (79) vervangen door nieuwere is gemaakt door V300 register
Hallo vrienden,

Wegens een aantal redenen heb ik de behoefte aan een nieuwer type 1.4 in mijn ouwe trouwe dikke daf77.

-verdeler/vervroeging blijft rot doen ondanks helemaal uitmekaar en gangbaar maken, vacuumdoosje provisorisch gerepareerd, geen nieuwe te krijgen (bleek ook lek!)
-ontstekingstijdstip niet goed af te stellen zelfs met stroboscoop zie je hem heen en weer waggelen
-ding loopt 1 op 10 op zijn best en schiet dan nog niet op, ik reed proef met een uit 1990 en die doet 1 op 14, is superflitsend en fluisterstil in vergelijking...

Koets wil ik om voor de hand liggende redenen geen afstand van doen. Dus hierbij de vraag naar ervaringsfeiten: kan een modernere (renix) 1.4 zonder meer in die ouwe koets of moeten dan cardan en primaire vario ook mee wegens afwijkende splines ofzo. Ik zag al dat er geen plek is voor de elektrieke koelfan in de oude neus, dat wordt dus gewoon weer een vast waaiertje.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-02-2008 15:01 #701716 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic ouwe 1.4 (79) vervangen door nieuwere
geen probleeem qua uitwisseling.

door stroomlijn verschil zul je dat lagere verbruik nooit helemaal waarmaken.
kleine dingetjes als zo'n koelfan en een decelleratie-afsluiter helpen op het totaal ook goed mee. Een achter de radiator gemonteerde fan moet wel mogelijk zijn, dacht ik.

de vario kan trouwens ook slecht zijn (lagers, riemen) waardoor je meer lawaai en minder rendement hebt. wat al veel scheelt is de ophangrubbers vervangen door groen gemarkeerde (handbak) rubbers; die zijn een stuk soepeler en geven dus minder geluid door.

de latere versies hadden die soepele rubbers ook bij vario-modellen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-02-2008 16:10 #701730 door V300 register
Ha de kenner, bedankt voor de snelle reactie.

De ouwe radiator is een stuk dikker en zit bovendien op het plaatwerk terwijl zo'n moderne gedeeltelijk in de neus verzonken zit. Dan heb je plek voor die lange koelmotor... ik zou hooguit zo'n hele dunne fan (kenlowe bv) kunnen monteren.

Ik kan de bijbehorende vario ook krijgen, zitten er misschien zwaardere gewichten of andere tandwielen in later type, die nieuwe 340s (twee geprobeerd) schakelen veel vlotter op. Ik weet zeker dat de mijne wat vacregeling betreft OK is, ik heb een permanente opschakel vacmeter voor mijn neus zitten dus kan continu (variabel :humor:) zien wat er loos is.

Deze auto heeft afgelopen 9 jaar (toen net nieuwe riemen) nooit beter gelopen dan 1 op 10, ook in de dafclub is dat als vanouds de bekende waarde voor het model. Als je hoort hoeveel toeren het ding nog maakt tussen 50 en 80 weet je genoeg.
Vraag me af of bij snelheden van max 80 die verbeterde stroomlijn zoveel doet. En verder rijd ik als een natte krant, met hoog vacuum en uiterst anticiperend dat leer je wel in 25 jaar dafrijden, rij altijd min. 10% zuiniger dan een ander met wat voor auto dan ook. ''Et neie riedn'' is dus niks nieuws :D.

Oja we zitten op 132000 km ondertussen, mijn daf 66 staat op 2 ton en die doet het nog helemaal perfect ook de vario. Dus het moet nog wel even verder kunnen.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-02-2008 16:17 #701732 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic ouwe 1.4 (79) vervangen door nieuwere
Nou ja, eigenlijk moet ik zeggen dat een motor niet zo mooi en zuinig loopt als een 11 jaar nieuwer type... rammeltjes, piepjes en kraakjes horen er nu eenmaal bij. Heeft de mijne ook. Net als het toerental bij 80.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-02-2008 16:28 #701735 door V300 register
Inderdaad dat is de basis achter mijn snode plan. Erg handig dat OVLOV de dikke daf nog zo lang heeft doorgebouwd.

Overigens heeft de motoraanbieder (uw vice penningmeester, een ouwe daf maat van vroegah) ook nog een heel nieuw model 1.4 liggen met 4 dikke stalen leidingen vanaf de cylinderkop naar een paar onduidelijke stalen potjes onder het blok. Wat is dat dan voor zooi? Heeft dat zin in mijn geval?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-02-2008 17:01 #701737 door V300 register

gromsound;48702 schreef : ... een heel nieuw model 1.4 liggen met 4 dikke stalen leidingen vanaf de cylinderkop naar een paar onduidelijke stalen potjes onder het blok. Wat is dat dan voor zooi? Heeft dat zin in mijn geval?

Nee, tenzij het milieu je erg aan het hart ligt. Dat is dat EGR systeem, dat vroeg of laat voor problemen gaat zorgen en daarom door de meesten wordt afgedopt.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-02-2008 17:26 #701743 door V300 register

volvofiel;48699 schreef : Nou ja, eigenlijk moet ik zeggen dat een motor niet zo mooi en zuinig loopt als een 11 jaar nieuwer type... rammeltjes, piepjes en kraakjes horen er nu eenmaal bij. Heeft de mijne ook. Net als het toerental bij 80.

deze mag weer op de (groeiende) hoop gelabeld "onzin"

• Alex (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-02-2008 19:13 #701756 door Alex (GAST)
Beantwoord door Alex (GAST) in topic ouwe 1.4 (79) vervangen door nieuwere

antiekeradio;48710 schreef : deze mag weer op de (groeiende) hoop gelabeld "onzin"

volvofiel;48699 schreef : Nou ja, eigenlijk moet ik zeggen dat een motor niet zo mooi en zuinig loopt als een 11 jaar nieuwer type... rammeltjes, piepjes en kraakjes horen er nu eenmaal bij. Heeft de mijne ook. Net als het toerental bij 80.

"alles wat rammelt heb je nog", niet wouter? :crazy1: :) :p

grapje...

ff serieus, de fan in de oude neus.

kan je geen blower maken in het gedeelte achter de grille maar net voor de koeler?
volgens mij zit er bij die oude modellen daar nog een kompleet lege-ongebruikte ruimte, toch?

succes en de groeten Alex.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-03-2008 00:51 #701800 door V300 register

Ik krijg toch stilaan zin om wedstrijdjes zuinig rijden te gaan organiseren. Mijns inziens, en ik ben echt een leek op technisch gebied, maakt het zo ontzettend veel uit hoe je rijdt voor het verbruik. Wie topt mij 1 op 13 gemiddeld met een 360 carburateur????

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-03-2008 10:34 #701813 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic ouwe 1.4 (79) vervangen door nieuwere
Het maakt wel uit hoe je rijdt ja. Vroeg opschakelen = brandstof besparen. Verder moet je 't rustig aan doen [/offtopic]

Wat betreft Alex: dan wordt het wel een klein ventilatortje, want de grille is niet zo hoog. Of je zet de radiator iets verder richting blok.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC