Scherp trillend geluid bij bepaald toerental
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
06-01-2008 10:39 #626891
door V300 register
Scherp trillend geluid bij bepaald toerental is gemaakt door V300 register
Als ik met mij volvo 340 dl '87 een bepaald toerental rij komt er een scherp trillend geluid onder de motorkap vandaan. Net of er iets meetrilt.
Het is alleen te horen bij een bepaald toerental. Voor als ik 50 rij en een net iets verhoogd toerental aanhou. Dan is het duidelijk te horen.
Was zelf aan't denken aan de wieltjes van de motorkap die resoneren, of het choke klepje/mechanisme dat resoneert bij een bepaald toerental??
Iemand bekend met dit geluid?
Het is alleen te horen bij een bepaald toerental. Voor als ik 50 rij en een net iets verhoogd toerental aanhou. Dan is het duidelijk te horen.
Was zelf aan't denken aan de wieltjes van de motorkap die resoneren, of het choke klepje/mechanisme dat resoneert bij een bepaald toerental??
Iemand bekend met dit geluid?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
06-01-2008 10:51 #694647
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Scherp trillend geluid bij bepaald toerental
K zou is beginnen te kijken of de carburateur wel goed vast zit, als die erg los zit zou het daaraan kunnen liggen.
Dat de wieltjes van de motorkap resoneren lijkt me erg sterk.
Dat de wieltjes van de motorkap resoneren lijkt me erg sterk.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
06-01-2008 11:32 #694650
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Scherp trillend geluid bij bepaald toerental
Carburateur zit goed vast, gelukkig 
Wat me wel op voel is dat het chokemechanisme vrij veel speling heeft. Maar of dit zo'n geluid kan veroorzaken....
Maar jullie zijn niet bekend met zo'n soort geluid?

Wat me wel op voel is dat het chokemechanisme vrij veel speling heeft. Maar of dit zo'n geluid kan veroorzaken....
Maar jullie zijn niet bekend met zo'n soort geluid?
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
06-01-2008 12:37 #694652
door V300 register
mijn 340 heeft hier ook last van ,alleen bij mij trilt er niks
volgens mij is er een keer een topic geweest dat dit aan de rotor zou kunnen liggen
ben zelf ook wel benieuwd,ik wil het ook opgelost hebben
bij mijis het alleen als tie koud is en bij de eerste 100meter rijdeen daarna is het weer weg
volgens mij is er een keer een topic geweest dat dit aan de rotor zou kunnen liggen
ben zelf ook wel benieuwd,ik wil het ook opgelost hebben
bij mijis het alleen als tie koud is en bij de eerste 100meter rijdeen daarna is het weer weg
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-01-2008 13:03 #694662
door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Scherp trillend geluid bij bepaald toerental
Trillingen zoek ik altijd meer bij de uitlaat (daar is ook een hitteschiltje) of de aandrijfing. Het kan ook zo zijn dat de motor (koud en minder regelmatig lopen) wat meer speling op de rubbers heeft waardoor er net contact met iets ontstaat. Logisherwijs zou het trillen dus na verloop van tijd moeten toenemen.
Voor de zekerheid check; bevestigingsplaatje accu, bouten luchtfilter, luchtaanvoerpijp van luchtfilter, hitteschiltje uitlaat, bevestiging moeren startmotor.
Ik gebruik meestal een lang dun stuk hout met de nerf in de lengterichting om het geluid enigszins te traceren. Dit werkt als een soort stethoscoop. Bij draaiende motor op waterpomp motor en andere delen doen en bij je oor houden.
Voor de zekerheid check; bevestigingsplaatje accu, bouten luchtfilter, luchtaanvoerpijp van luchtfilter, hitteschiltje uitlaat, bevestiging moeren startmotor.
Ik gebruik meestal een lang dun stuk hout met de nerf in de lengterichting om het geluid enigszins te traceren. Dit werkt als een soort stethoscoop. Bij draaiende motor op waterpomp motor en andere delen doen en bij je oor houden.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
06-01-2008 13:32 #694667
door V300 register
Ben net weer even een rondje gereden. Het geluid is nauwelijks hoorbij met koude motor. Bij warme motor wordt het wel duidelijk hoorbaar. Het is het beste hoorbij bij 50 km/h en bepaald toerental. Als ik in de auto zit klinkt het alsof het onder de motorkap vandaan komt, maar luister ik uit het raam dan klinkt het idd richting de autolaat. (is ook zo'n kenmerkend geluid).
Nu je het over een hittenschild hebt, dat zou het idd kunnen zijn! eens even voelen of dat was los zit
nog andere idee?n?
Nu je het over een hittenschild hebt, dat zou het idd kunnen zijn! eens even voelen of dat was los zit

nog andere idee?n?
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
06-01-2008 13:58 #694673
door V300 register
Nou, succes onder de auto! Al wat wijzer geworden?
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
06-01-2008 14:06 #694674
door V300 register
Mijn uitlaatdeel (bij de inlaat als ik het goed begrepen heb) wordt elke keer als de auto gekeurd wordt weer even vastgezet, trilt standaard ietsie los. Ik heb dan rond de 50 en 100 km/h last van trillingen, ook het gaspedaal kietelt m'n voet dan. Ik geloof dat ik het moet accepteren ofzo, want de (oud-)monteur draait het telkens aan, zonder een echte oplossing te bieden.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
06-01-2008 15:23 #694682
door V300 register
ben net even onder de auto gaan liggen, maar zag op het oog niet veel. Als het goed is kan ik volgende week even met de auto op "de brug" en dan kan ik hem beter bekijken vanonder.
Bij mij zat ??n schroef helemaal rechts van het inlaatspruitstuk los, maar deze heb ik al een tijd geleden aangedraaid. en die zit nog steeds goed vast.
Kan alleen de startenmotor en bijbehoorde schroeven niet ontdekken...waar kan ik de vinden?
Bij mij zat ??n schroef helemaal rechts van het inlaatspruitstuk los, maar deze heb ik al een tijd geleden aangedraaid. en die zit nog steeds goed vast.
Kan alleen de startenmotor en bijbehoorde schroeven niet ontdekken...waar kan ik de vinden?
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
06-01-2008 15:26 #694684
door V300 register
De startmotor kun je n?t zien als je aan de bijrijderskant de motorruimte inkijkt. Helemaal onderaan/achteraan aan de achterkant bij het koppelingshuis. Maar als je hem volgende week toch op een brug neerzet, kun je 'm veel makkelijker zien ?n controleren.
Moderators: Mark Smeets