motorproblemen.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-01-2008 17:52 #626878
door Anjo van den Akker
motorproblemen. is gemaakt door Anjo van den Akker
vorige week kreeg ik problemen met mijn 340 tijdens het rijden, na warmdraaien tijdens het rijden de choke uitgeschakeld, ging de motor gelijk inhouden, tenzij vol gas bij te geven. oplossing voor het euvel was de choke iets uitgetrokken laten staan, ca een cm op je handle naast het stuur.
na inspectie had ik geconstateerd dat er een scheurtje in een pakking zat van mijn carburateur dit was de pakking die de vlotterkamer afsluit zeg maar. btw het betreft hier trouwens een 1400 b14.4e variomatic uit 1989 met een weber 32 dir carb. ook zag ik dat de luchtvoorverwarmer, dat stukje stalen flexibele buis vanaf het uitlaatspruitstukrooster tot voor het luchtfilter, een fikse scheur in de breedte had maar dit kan in mijn ogen niet dramatisch van invloed zijn op het lopen zonder gebruik van de choke.
hierop volgend heb ik gisteren de carburateur gedemonteerd tot ik een open vlotterkamer had, hiervoor de choke er dus afgehaald door middel van het veertje in te drukken aan de kant zonder choke klepje en aan de andere kant door middel van het demonteren van de borgclip. toen voor de zekerheid ??n voor ??n de sproeiers in de vlotterkamer, 2 st in totaal losgeschroefd en schoongeblazen, en de vlotterkamer schoongemaakt. hierna als noodoplossing op de plek van het scheurtje vloeibare pakking ertussengesmeerd en dit dus tot ca 15 minuten geleden laten harden.
nou ging ik net starten en ik moest om hem aan te krijgen vol choke en vol gas gebruiken. de motor bokt en bij gas los laten, ondanks choke open valt gelijk uit. ook viel mij op dat nadat ik van vol gas iets minder gaf het choke lampje in mijn dash gelijk uitsprong ookal stond de handle nog steeds aan. ook het vorige euvel was nog steeds aanwezig, tijdens het gas houden de choke uitzetten resulteerd ook in het uitvallen van de motor. na demontage van het luchtfilter werkte de choke wel, hij gaat goed open, sluit goed en tijdens het sluiten trekt hij mechanisch ook netjes het gas iets open. aan de instellingen voor het co, stationair toerental etc heb ik niets veranderd en toch heeft ie nou ineens zo'n rare bui.
zou er iemand mij kunnen verklaren waarom het chokecontrolelampje uitgaat bij mijn handelingen, en eventueel ook waarom hij voor geen meter loopt?. bougies heb ik overigens ook nagekeken, speling was goed (0.6 mm) en netjes koffiebruin. bougiebekabeling was nog uitmuntend op de contacten en na het demonteren van de verdeelkap kon ik daar ook geen vuiligheid ontdekken, rotortje zag er ook nog goed uit.
ik zit nou te denken aan het op tijd staan van de ontsteking, maar daar heb ik niets aan veranderd dus dat lijkt me stug,
na inspectie had ik geconstateerd dat er een scheurtje in een pakking zat van mijn carburateur dit was de pakking die de vlotterkamer afsluit zeg maar. btw het betreft hier trouwens een 1400 b14.4e variomatic uit 1989 met een weber 32 dir carb. ook zag ik dat de luchtvoorverwarmer, dat stukje stalen flexibele buis vanaf het uitlaatspruitstukrooster tot voor het luchtfilter, een fikse scheur in de breedte had maar dit kan in mijn ogen niet dramatisch van invloed zijn op het lopen zonder gebruik van de choke.
hierop volgend heb ik gisteren de carburateur gedemonteerd tot ik een open vlotterkamer had, hiervoor de choke er dus afgehaald door middel van het veertje in te drukken aan de kant zonder choke klepje en aan de andere kant door middel van het demonteren van de borgclip. toen voor de zekerheid ??n voor ??n de sproeiers in de vlotterkamer, 2 st in totaal losgeschroefd en schoongeblazen, en de vlotterkamer schoongemaakt. hierna als noodoplossing op de plek van het scheurtje vloeibare pakking ertussengesmeerd en dit dus tot ca 15 minuten geleden laten harden.
nou ging ik net starten en ik moest om hem aan te krijgen vol choke en vol gas gebruiken. de motor bokt en bij gas los laten, ondanks choke open valt gelijk uit. ook viel mij op dat nadat ik van vol gas iets minder gaf het choke lampje in mijn dash gelijk uitsprong ookal stond de handle nog steeds aan. ook het vorige euvel was nog steeds aanwezig, tijdens het gas houden de choke uitzetten resulteerd ook in het uitvallen van de motor. na demontage van het luchtfilter werkte de choke wel, hij gaat goed open, sluit goed en tijdens het sluiten trekt hij mechanisch ook netjes het gas iets open. aan de instellingen voor het co, stationair toerental etc heb ik niets veranderd en toch heeft ie nou ineens zo'n rare bui.
zou er iemand mij kunnen verklaren waarom het chokecontrolelampje uitgaat bij mijn handelingen, en eventueel ook waarom hij voor geen meter loopt?. bougies heb ik overigens ook nagekeken, speling was goed (0.6 mm) en netjes koffiebruin. bougiebekabeling was nog uitmuntend op de contacten en na het demonteren van de verdeelkap kon ik daar ook geen vuiligheid ontdekken, rotortje zag er ook nog goed uit.
ik zit nou te denken aan het op tijd staan van de ontsteking, maar daar heb ik niets aan veranderd dus dat lijkt me stug,
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
03-01-2008 18:46 #694478
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic motorproblemen.
Ontsteking hoef je niet af te stellen, is een Renix contactpuntloos systeem.
Je elektrische stationairsproeier, blijft die niet dichtzitten? Dan loopt ie ook niet stationair.
Je elektrische stationairsproeier, blijft die niet dichtzitten? Dan loopt ie ook niet stationair.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-01-2008 18:53 #694481
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic motorproblemen.
waar zit die ergens dan? en hoe controleer ik of hij dan dichtzit, zijn hier trouwens foto's van oid een foto spreekt bij mij boekdelen.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-01-2008 18:59 #694483
door Anjo van den Akker
ik lees trouwens ook net in het topic "lastig werken" dat een missend stofkapje onder je verdeelkap ook corrosie/vocht veroorzaakt in je verdeelkap, deze mis ik ook hij lag in 10000 stukken, ik weet wel dat het onder de verdeelkap nog allemaal droog was, enkel op de 4 puntjes zat een vleugje groene kopererosie. en op het asje onder het rotortje zat w?l roest. alleen aanslaan doet hij wel, alleen goed lopen niet en enkel bij vol gas. zou dit het euvel kunnen zijn?. een zwakke vonk of iets in die richting? ik ben in ieder geval al onderweg naar t rooie monster met een schuurpapiertje en een polijstschijfje op een minidremel ( binnenkant van rotortje )
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-01-2008 21:20 #694494
door Anjo van den Akker
JHEEEEEEEEEEEEEHOEEEEEEEEEEEEEEWWWWWWWWWWWW wat een geluk dat dit forum bestaat zeg!!! na ca 5 min schoonmaakwerk en een pietsie geduld, ca 2 sec met de sleutel in start stand, VRRRRRRRROEEEEEEWM. motor liep keurig netjes, zonder bokken en schokken en bij de uitlaat een constante pluim eruit, ipv een ploffende stoomtrein. tijdens een tocht van 136 km deed ik na ca 7 km de choke weer uit en er werd door het blok weer normaal op gereageerd en hij reed gelijk weer super. andere kleine kwaaltjes bleken ook gelijk verholpen.
ik heb het item verdeelkap ook gelijk maar op het maandelijkse onderhoudslijstje gezet!! wel vreemd eigenlijk, hij zit er pas 2 maanden op geschroefd incl. nieuw rotor. zal wel imitatiereut zijn.
morgenmiddag zal ik nog eventjes een set foto's maken van mijn 340 voor de showroom. mede forum bezoekers hebben mijn volvo nog niet gezien namelijk, William de Groot inmiddels al wel een keertje.
ik heb het item verdeelkap ook gelijk maar op het maandelijkse onderhoudslijstje gezet!! wel vreemd eigenlijk, hij zit er pas 2 maanden op geschroefd incl. nieuw rotor. zal wel imitatiereut zijn.
morgenmiddag zal ik nog eventjes een set foto's maken van mijn 340 voor de showroom. mede forum bezoekers hebben mijn volvo nog niet gezien namelijk, William de Groot inmiddels al wel een keertje.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
03-01-2008 22:19 #694499
door V300 register
heeft niets met immitatie te maken 
d'r hoort een soort stofkapje tussen te zitten die niet meer te krijgen is.
en die weert ook gelijk vocht af

d'r hoort een soort stofkapje tussen te zitten die niet meer te krijgen is.
en die weert ook gelijk vocht af

- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
05-01-2008 20:42 #694625
door V300 register
Goed op de sloop rondkijken?
Moderators: Mark Smeets