Aandrijfassen

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-12-2007 22:50 #626841 door V300 register
Aandrijfassen is gemaakt door V300 register
Ik vroeg mij af of bij de volvo 340 aandrijfassen (1.4 schakel/vario/1.7) welke lengte en vertanding zij hebben?
Ik had namelijk het plan opgevat een 66 om te bouwen naar de aandrijflijn van een 340 5-bak, maar de 340 is een stuk langer waardoor de aandrijfas ingekort moet worden. Ik kon me wel iets herinneren (via zoekfunctie) dat de vario-assen een andere lengte hadden dan de schakelversies, maar dan moet dus de vertanding wel kloppen.
Ik weet een 66 te rijden met een handbak, en daarvan ziet de aandrijfas er redelijk origineel uit.
Wie weet het, (en eventueel de aandrijfsaslengte van een 66)?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-12-2007 23:00 #693689 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Aandrijfassen
Een vario-as scheelt niet superveel kwa lengte. Hoe lang mag ie maximaal zijn??

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-12-2007 23:03 #693690 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Aandrijfassen
de schakel assen zijn langer. 1.4/1.7 zijn verder gelijk.

de as van een daf/v66 kun je niet gebruiken ivm vertanding.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-12-2007 18:35 #693722 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Aandrijfassen
Hebben de vario-assen dezelfde vertanding als een schakel as?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-12-2007 21:22 #693734 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Aandrijfassen
Hmm, enige doorbraak, ik weet nu dat een 340 vario as 90 mm langer is dan een 66 vario as.
Dus als een 340 handgeschakelde as 90mm langer is dan een 340 vario as ben ik in principe uit de brand. Ik heb al rondgevraagd voor een 340 as inkorten, dat lijkt zo rond de 150-200 euro te kosten. Is dus de moeite waard om het met standaard onderdelen te proberen dus...
Wie weet het?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-01-2008 21:59 #695551 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Aandrijfassen

Mkickert;42905 schreef : Hmm, enige doorbraak, ik weet nu dat een 340 vario as 90 mm langer is dan een 66 vario as.
Dus als een 340 handgeschakelde as 90mm langer is dan een 340 vario as ben ik in principe uit de brand. Ik heb al rondgevraagd voor een 340 as inkorten, dat lijkt zo rond de 150-200 euro te kosten. Is dus de moeite waard om het met standaard onderdelen te proberen dus...
Wie weet het?


zal nog een aardige klus worden om die aandrijfas in te korten,. ok het inkorten is een peulenschil maar houd er wel rekening mee met het toerental die die as straks gaat draaien, dit is gewoon nog het toerental van de motor. hoogstwaarschijnlijk moet die as daarna ook weer gebalanceerd worden. de makkelijkste manier om hem in te korten is waarschijnlijk een stuk uit het midden te zagen en hier vervolgens een buis in of omheen te schuiven en hierna tig lassen, wordt nog een aardige opgave aangezien die las ook nog het koppel goed over moet zien te brengen. hoe je het balanceren voor elkaar gaat krijgen ben ik overigens ook wel aardig benieuwd naar.:D

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-01-2008 22:02 #695553 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Aandrijfassen

AvdAkker;44829 schreef : zal nog een aardige klus worden om die aandrijfas in te korten,. ok het inkorten is een peulenschil maar houd er wel rekening mee met het toerental die die as straks gaat draaien, dit is gewoon nog het toerental van de motor. hoogstwaarschijnlijk moet die as daarna ook weer gebalanceerd worden. de makkelijkste manier om hem in te korten is waarschijnlijk een stuk uit het midden te zagen en hier vervolgens een buis in of omheen te schuiven en hierna tig lassen, wordt nog een aardige opgave aangezien die las ook nog het koppel goed over moet zien te brengen. hoe je het balanceren voor elkaar gaat krijgen ben ik overigens ook wel aardig benieuwd naar.:D


Er zijn bedrijven die assen kunnen inkorten ?n balanceren. M'n vader heeft via een bedrijf in Malden een aantal assen van 340's en Daf 66's samen laten voegen vanwege die vertanding. Ziet er keurig uit, netjes gelast en netjes gebalanceerd!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-01-2008 22:50 #695568 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Aandrijfassen
Dat is fijn om te weten. Staat deze info ook ergens in de ledeninfo?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-01-2008 00:21 #695582 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Aandrijfassen
nope, maar daar zijn 'we' iets op aan het verzinnen :)

ik zal een PBtje sturen, dan kun je mee verzinnen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD