Aandrijfassen
- V300 register
- Verbannen
-
Ik had namelijk het plan opgevat een 66 om te bouwen naar de aandrijflijn van een 340 5-bak, maar de 340 is een stuk langer waardoor de aandrijfas ingekort moet worden. Ik kon me wel iets herinneren (via zoekfunctie) dat de vario-assen een andere lengte hadden dan de schakelversies, maar dan moet dus de vertanding wel kloppen.
Ik weet een 66 te rijden met een handbak, en daarvan ziet de aandrijfas er redelijk origineel uit.
Wie weet het, (en eventueel de aandrijfsaslengte van een 66)?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
- V300 register
- Verbannen
-
de as van een daf/v66 kun je niet gebruiken ivm vertanding.
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
Dus als een 340 handgeschakelde as 90mm langer is dan een 340 vario as ben ik in principe uit de brand. Ik heb al rondgevraagd voor een 340 as inkorten, dat lijkt zo rond de 150-200 euro te kosten. Is dus de moeite waard om het met standaard onderdelen te proberen dus...
Wie weet het?
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Mkickert;42905 schreef : Hmm, enige doorbraak, ik weet nu dat een 340 vario as 90 mm langer is dan een 66 vario as.
Dus als een 340 handgeschakelde as 90mm langer is dan een 340 vario as ben ik in principe uit de brand. Ik heb al rondgevraagd voor een 340 as inkorten, dat lijkt zo rond de 150-200 euro te kosten. Is dus de moeite waard om het met standaard onderdelen te proberen dus...
Wie weet het?
zal nog een aardige klus worden om die aandrijfas in te korten,. ok het inkorten is een peulenschil maar houd er wel rekening mee met het toerental die die as straks gaat draaien, dit is gewoon nog het toerental van de motor. hoogstwaarschijnlijk moet die as daarna ook weer gebalanceerd worden. de makkelijkste manier om hem in te korten is waarschijnlijk een stuk uit het midden te zagen en hier vervolgens een buis in of omheen te schuiven en hierna tig lassen, wordt nog een aardige opgave aangezien die las ook nog het koppel goed over moet zien te brengen. hoe je het balanceren voor elkaar gaat krijgen ben ik overigens ook wel aardig benieuwd naar.

- V300 register
- Verbannen
-
AvdAkker;44829 schreef : zal nog een aardige klus worden om die aandrijfas in te korten,. ok het inkorten is een peulenschil maar houd er wel rekening mee met het toerental die die as straks gaat draaien, dit is gewoon nog het toerental van de motor. hoogstwaarschijnlijk moet die as daarna ook weer gebalanceerd worden. de makkelijkste manier om hem in te korten is waarschijnlijk een stuk uit het midden te zagen en hier vervolgens een buis in of omheen te schuiven en hierna tig lassen, wordt nog een aardige opgave aangezien die las ook nog het koppel goed over moet zien te brengen. hoe je het balanceren voor elkaar gaat krijgen ben ik overigens ook wel aardig benieuwd naar.
Er zijn bedrijven die assen kunnen inkorten ?n balanceren. M'n vader heeft via een bedrijf in Malden een aantal assen van 340's en Daf 66's samen laten voegen vanwege die vertanding. Ziet er keurig uit, netjes gelast en netjes gebalanceerd!
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
- V300 register
- Verbannen
-

ik zal een PBtje sturen, dan kun je mee verzinnen.