Vraagje voor kleppen stellen
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
05-12-2007 23:27 #626791
door V300 register
Vraagje voor kleppen stellen is gemaakt door V300 register
Ik ben nu bezig met mijn kleppen te stellen van mijn 1400 blok. Heb dit al meerdere malen gedaan en alhoewel het op zich een koud kunstje (juiste maat voelers, losdraaien borgboutje en verstellen van de tuimelaar) is vraag ik me toch ineens iets af.
In het WPB staat dat je de krukas zover verdraait totdat de uitlaatklep van de 1e cilinder geheel open staat en stel dan blabla etc.
Hoe moet ik nu het geheel open staan van de klep intepreteren ? Zoals ik me nu bedenk houdt dit in dat deze klep geheel naar beneden staat. Mijn gedacht is nu om de krukas zo te verdraaien dat ik zie dat de veer van de klep ingeduwd wordt. Op het moment dat dit induwen stopt en de veer de neiging heeft om weer naar boven te komen lijkt het me dat de klep volledig open staat. Is dit correct ?
Ik vraag dit ook omdat in het verleden ik de kleppen stelde op het moment dat de uitlaatklep naar de inlaatklep tuimelde. Oftewel op het punt dat de uitlaatklep geheel boven staat (de veer is dus niet ingeduwd) en de inlaatklep juist begint ingedrukt te worden.
Ik ben nu even het pad kwijt, wie zet me meer in het jusite spoor ?
Gr, Erik
In het WPB staat dat je de krukas zover verdraait totdat de uitlaatklep van de 1e cilinder geheel open staat en stel dan blabla etc.
Hoe moet ik nu het geheel open staan van de klep intepreteren ? Zoals ik me nu bedenk houdt dit in dat deze klep geheel naar beneden staat. Mijn gedacht is nu om de krukas zo te verdraaien dat ik zie dat de veer van de klep ingeduwd wordt. Op het moment dat dit induwen stopt en de veer de neiging heeft om weer naar boven te komen lijkt het me dat de klep volledig open staat. Is dit correct ?
Ik vraag dit ook omdat in het verleden ik de kleppen stelde op het moment dat de uitlaatklep naar de inlaatklep tuimelde. Oftewel op het punt dat de uitlaatklep geheel boven staat (de veer is dus niet ingeduwd) en de inlaatklep juist begint ingedrukt te worden.
Ik ben nu even het pad kwijt, wie zet me meer in het jusite spoor ?
Gr, Erik
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
06-12-2007 00:45 #690142
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vraagje voor kleppen stellen
Beste voornaamgenoot,
Soms wordt er inderdaad je de klep van een cilinder moet stellen wanneer een andere maximaal open staat.
Bij een andere motorvoertuig moeten de kleppen van een bepaalde cilinder tuimelen (overgang tussen het dichtgaan van de uitlaatklep en opengaan van de inlaatklep) wanneer je de kleppen van een andere cilinder wilt gaan stellen.
Anders gezegd: Moet je 1 klep maximaal open zetten dan kun je maar 1 andere klep stellen. Moet je "1 cilinder op tuimelen zetten" dan kun je 2 andere kleppen stellen.
Beide methodes worden gebruikt. Het ligt echter aan de vorm van de nokkenas. Wanneer een nokkenas (bijvoorbeeld bij de B14-motortjes) aan de ene helft de nok hebben en de andere kant precies rond is dan maakt het niet zoveel uit of je 1 klep maximaal open zet (en dus 1 klep stelt) of dat je 1 cilinder op tuimelen zet (en 2 kleppen stelt).
Bij sommige motoren is de "niet-nok"-helft van de nokkenas niet helemaal precies rond. Dan wordt er vaak aangeraden om de motor klep-voor-klep te stellen (dus: een klep op maximaal open zetten en 1 andere klep stellen).
Wanneer je deze methode gebruikt ben je altijd goed/nauwkeurig bezig.
De methode waarbij je 2 kleppen tegelijk stelt (dus: de andere cilinder op tuimelen zet) is in principe verzonnen om tijd te besparen: je hoeft minder vaak de krukas te verdraaien.
Soms wordt er inderdaad je de klep van een cilinder moet stellen wanneer een andere maximaal open staat.
Bij een andere motorvoertuig moeten de kleppen van een bepaalde cilinder tuimelen (overgang tussen het dichtgaan van de uitlaatklep en opengaan van de inlaatklep) wanneer je de kleppen van een andere cilinder wilt gaan stellen.
Anders gezegd: Moet je 1 klep maximaal open zetten dan kun je maar 1 andere klep stellen. Moet je "1 cilinder op tuimelen zetten" dan kun je 2 andere kleppen stellen.
Beide methodes worden gebruikt. Het ligt echter aan de vorm van de nokkenas. Wanneer een nokkenas (bijvoorbeeld bij de B14-motortjes) aan de ene helft de nok hebben en de andere kant precies rond is dan maakt het niet zoveel uit of je 1 klep maximaal open zet (en dus 1 klep stelt) of dat je 1 cilinder op tuimelen zet (en 2 kleppen stelt).
Bij sommige motoren is de "niet-nok"-helft van de nokkenas niet helemaal precies rond. Dan wordt er vaak aangeraden om de motor klep-voor-klep te stellen (dus: een klep op maximaal open zetten en 1 andere klep stellen).
Wanneer je deze methode gebruikt ben je altijd goed/nauwkeurig bezig.
De methode waarbij je 2 kleppen tegelijk stelt (dus: de andere cilinder op tuimelen zet) is in principe verzonnen om tijd te besparen: je hoeft minder vaak de krukas te verdraaien.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
06-12-2007 02:18 #690147
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vraagje voor kleppen stellen
en bij de renault en volvo motoren die wij tegenkomen is er geen verschil met de klep-voor-klep methode.
je kunt dus inderdaad n?g sneller klaar zijn met dit klusje door ze per cilinder te stellen.
je kunt dus inderdaad n?g sneller klaar zijn met dit klusje door ze per cilinder te stellen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
06-12-2007 13:24 #690153
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vraagje voor kleppen stellen
Merci voor dit op zich duidelijke verhaal.
Nu echter toch nog een vraagje hierover. In het WPB staat uitlaatklep van cilinder 1 max openen en dan stellen van uitlaatklep cilinder 3 en inlaatklep cilinder 4 (ik noem nu even 2 willekeurige cilinders als voorbeeld, weet niet de juiste volgorde exact uit mijn hoofd).
Volgens de 1e methode die Erik (de andere naamgenoot dus !) Quote: Anders gezegd: Moet je 1 klep maximaal open zetten dan kun je maar 1 andere klep stellen noemt zou ik dus maar 1 klep kunnne stellen. Volgens het WPB moet ik dan echter 2 kleppen stellen. Als ik mijn blok bekijk dan zie ik dat dit ook precies kan. De juiste kleppen openen zich ook. Bij controle van die 2 kleppen stonden de kleppen redelijk goed, ik moest vaak maar een 0.05 tot 0.10 bijstellen.
Mag ik er nu vanuit gaan dat het toch goed is ?
Gr, Erik
Nu echter toch nog een vraagje hierover. In het WPB staat uitlaatklep van cilinder 1 max openen en dan stellen van uitlaatklep cilinder 3 en inlaatklep cilinder 4 (ik noem nu even 2 willekeurige cilinders als voorbeeld, weet niet de juiste volgorde exact uit mijn hoofd).
Volgens de 1e methode die Erik (de andere naamgenoot dus !) Quote: Anders gezegd: Moet je 1 klep maximaal open zetten dan kun je maar 1 andere klep stellen noemt zou ik dus maar 1 klep kunnne stellen. Volgens het WPB moet ik dan echter 2 kleppen stellen. Als ik mijn blok bekijk dan zie ik dat dit ook precies kan. De juiste kleppen openen zich ook. Bij controle van die 2 kleppen stonden de kleppen redelijk goed, ik moest vaak maar een 0.05 tot 0.10 bijstellen.
Mag ik er nu vanuit gaan dat het toch goed is ?
Gr, Erik
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets