ontsteking later zetten
- Tim Schoutrop
- Nieuw lid
-
Voor als je op euro 95 wil rijden. Weet iemand welke draad dit is.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
TimTim;38378 schreef : Ik heb ergens gelezen dat de je ontsteking 3 graden later kon zetten door een draad van de ontsteking aan massa te leggen. Ik weet alleen niet welke.
Voor als je op euro 95 wil rijden. Weet iemand welke draad dit is.
Ik neem aan dat er in je gebruikershandleiding staat dat je officieel gelode benzine of ongelode benzine met loodvervanger moet gebruiken. Dit omdat er toen die tijd nog "zacht" materiaal voor de klepzittingen werden gebruikt.
Bij de latere modellen is de loodvervanger niet meer nodig.
Schijnbaar probeert de schrijver, van het door jouw gelezen artikel, de verbrandingstemperatuur naar beneden te helpen door latere ontsteking toe te passen. Inderdaad gaat de verbrandingstemperatuur omlaag, maar de kans is weer groter dat de uitlaatkleppen verbranden.
Misschien bedoelt de schrijver dat door het late ontstekingstijdstip pingelen wordt voorkomen. Naar mijn inzien is dit kul, volgens mij mag je zelfs tot een octaangehalte van 92 tanken. Met euro 95 moet je dus zeker geen pingelproblemen krijgen lijkt me.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Dus ik betwijfel of je er wat aan kan doen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Alex (GAST)
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
-
alex;38464 schreef : je kun de unit toch draaien? (clockwise of c.c.w.) of heb ik dat mis?
Nee, niet mogelijk, had ik ook willen doen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
door 1 of 2 draden van connector "C" (bij de meeste; ongebruikte connector) aan massa te leggen kun je de ontsteking naar wens 3 of 6 graden later zetten.
je vindt deze schakeling o.a. op wagens met katalysator, S-versie, etc. weet niet precies wat en hoe maar daar heeft het mee te maken in ieder geval.
welke van de 3 draden je moet hebben weet ik ook niet uit t hoofd, maar dat staat wel in de systeembeschrijving (werkplaatsliteratuur, ledenmenu).
Heb je toch wel een renix ontsteking? bij een puntjes ontsteking is het namelijk inderdaad een kwestie van verdraaien...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
- Berichten: 7
(ik ben morgen op de Volvo-beurs)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Ovlov 3.6L;38397 schreef : Misschien bedoelt de schrijver dat door het late ontstekingstijdstip pingelen wordt voorkomen. Naar mijn inzien is dit kul, volgens mij mag je zelfs tot een octaangehalte van 92 tanken. Met euro 95 moet je dus zeker geen pingelproblemen krijgen lijkt me.
Ik tank zelfs regelmatig ron 91, zonder merkbaren gevolgen (anders dan mijn portemonaie) :y:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Erik;38685 schreef : Is het verplaatsen van die sensor ook enigszins meetbaar in graden? Hoeveel verplaatsing is hoeveel graden?
(ik ben morgen op de Volvo-beurs)
Even rekenen met de omtrek

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.