ontsteking later zetten

  • Tim Schoutrop
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-10-2007 22:10 #626633 door Tim Schoutrop
ontsteking later zetten is gemaakt door Tim Schoutrop
Ik heb ergens gelezen dat de je ontsteking 3 graden later kon zetten door een draad van de ontsteking aan massa te leggen. Ik weet alleen niet welke.
Voor als je op euro 95 wil rijden. Weet iemand welke draad dit is.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-10-2007 16:02 #686942 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic ontsteking later zetten

TimTim;38378 schreef : Ik heb ergens gelezen dat de je ontsteking 3 graden later kon zetten door een draad van de ontsteking aan massa te leggen. Ik weet alleen niet welke.
Voor als je op euro 95 wil rijden. Weet iemand welke draad dit is.


Ik neem aan dat er in je gebruikershandleiding staat dat je officieel gelode benzine of ongelode benzine met loodvervanger moet gebruiken. Dit omdat er toen die tijd nog "zacht" materiaal voor de klepzittingen werden gebruikt.
Bij de latere modellen is de loodvervanger niet meer nodig.

Schijnbaar probeert de schrijver, van het door jouw gelezen artikel, de verbrandingstemperatuur naar beneden te helpen door latere ontsteking toe te passen. Inderdaad gaat de verbrandingstemperatuur omlaag, maar de kans is weer groter dat de uitlaatkleppen verbranden.

Misschien bedoelt de schrijver dat door het late ontstekingstijdstip pingelen wordt voorkomen. Naar mijn inzien is dit kul, volgens mij mag je zelfs tot een octaangehalte van 92 tanken. Met euro 95 moet je dus zeker geen pingelproblemen krijgen lijkt me.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-10-2007 18:04 #687000 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic ontsteking later zetten
Is het ontstekingstijdstip wel aan te passen? Immers op mijn 300 zit een elektronische ontstekings unit. En die doet het op die doet het niet. Er valt niets af te stellen. Ik heb geen contactpuntjes enzo...
Dus ik betwijfel of je er wat aan kan doen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Alex (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-10-2007 18:17 #687005 door Alex (GAST)
Beantwoord door Alex (GAST) in topic ontsteking later zetten
je kun de unit toch draaien? (clockwise of c.c.w.) of heb ik dat mis?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-10-2007 21:56 #687042 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic ontsteking later zetten

alex;38464 schreef : je kun de unit toch draaien? (clockwise of c.c.w.) of heb ik dat mis?


Nee, niet mogelijk, had ik ook willen doen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-10-2007 23:43 #687054 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic ontsteking later zetten
de topicstarter heeft het goed gelezen, het gaat wel degelijk over RENIX ontstekingen dit verhaal....

door 1 of 2 draden van connector "C" (bij de meeste; ongebruikte connector) aan massa te leggen kun je de ontsteking naar wens 3 of 6 graden later zetten.

je vindt deze schakeling o.a. op wagens met katalysator, S-versie, etc. weet niet precies wat en hoe maar daar heeft het mee te maken in ieder geval.

welke van de 3 draden je moet hebben weet ik ook niet uit t hoofd, maar dat staat wel in de systeembeschrijving (werkplaatsliteratuur, ledenmenu).

Heb je toch wel een renix ontsteking? bij een puntjes ontsteking is het namelijk inderdaad een kwestie van verdraaien...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-10-2007 23:44 #687055 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic ontsteking later zetten
een andere manier om het tijdstip te veranderen is om de sensor op het koppelingshuis op een andere plaats op de beugel te monteren.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-10-2007 08:41 #687220 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic ontsteking later zetten
Is het verplaatsen van die sensor ook enigszins meetbaar in graden? Hoeveel verplaatsing is hoeveel graden?
(ik ben morgen op de Volvo-beurs)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-10-2007 16:26 #687248 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic ontsteking later zetten

Ovlov 3.6L;38397 schreef : Misschien bedoelt de schrijver dat door het late ontstekingstijdstip pingelen wordt voorkomen. Naar mijn inzien is dit kul, volgens mij mag je zelfs tot een octaangehalte van 92 tanken. Met euro 95 moet je dus zeker geen pingelproblemen krijgen lijkt me.


Ik tank zelfs regelmatig ron 91, zonder merkbaren gevolgen (anders dan mijn portemonaie) :y:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-10-2007 16:45 #687251 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic ontsteking later zetten

Erik;38685 schreef : Is het verplaatsen van die sensor ook enigszins meetbaar in graden? Hoeveel verplaatsing is hoeveel graden?
(ik ben morgen op de Volvo-beurs)


Even rekenen met de omtrek ;) Kun je iig een schatting maken die erg dicht in de buurt komt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD