Moertje in motor
- Ted Bogers
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-10-2007 17:31 #626622
door Ted Bogers
Moertje in motor is gemaakt door Ted Bogers
Even ter waarschuwing voor allen. Afgelopen weekend reed ik met mijn Volvo 340 automatic in de ardennen (160 km heuvel af) toen hij opeens begon te bokken.
Ik dacht eens even kijken of mijn carbarateur weer eens losgetrild was.
Bij inspectie bleek een draadeind van de carbarateur, waaraan het luchtfilter vast zit, compleet los te liggen. Op zich niet zo erg ware het niet dat het moertje nergens meer te vinden was en voor 99,99 % in het gat van de carburateur was verdwenen.
Ik kon met de kar nog redelijk rijden alhoewel ik naar mijn gevoel op 3 poten reed.
Na nog eens 350 km naar huis te hebben afgelegd heb ik thuis mijn bougies gecontroleerd en bleek er een niet meer zo jofel te zijn.
Van de middenelectrode was een stukje steen afgebroken en een elektrode was tegen de middenelektrode aangeslagen waardoor er volgens mij geen vonk overdracht mogelijk was. Het zijn bougies met 4 puntjes ipv 1.
De bougies waren hooguit een maand oud.
Mijn vermoeden en vraag is of het moertje (6mm draad) in de cylinder terecht kan zijn gekomen en deze schade aan de bougie heeft veroorzaakt.
Ik heb nog in het bougiegat geroerd met een magneetje en er later nog de stofzuiger opgezet om het een en ander te verwijderen , maar ik heb niets gevonden.
Weet iemand of het in theorie mogelijk is dat deze moer via de inlaatklep in de cylinder terecht is gekomen en of deze eventueel via de uitlaatklep weer is verdwenen?
Na het monteren van een nieuwe bougie loopt de moter voorlopig weer naar behoren.
Groeten,
Ted Bogers
Dordrecht
Ik dacht eens even kijken of mijn carbarateur weer eens losgetrild was.
Bij inspectie bleek een draadeind van de carbarateur, waaraan het luchtfilter vast zit, compleet los te liggen. Op zich niet zo erg ware het niet dat het moertje nergens meer te vinden was en voor 99,99 % in het gat van de carburateur was verdwenen.
Ik kon met de kar nog redelijk rijden alhoewel ik naar mijn gevoel op 3 poten reed.
Na nog eens 350 km naar huis te hebben afgelegd heb ik thuis mijn bougies gecontroleerd en bleek er een niet meer zo jofel te zijn.
Van de middenelectrode was een stukje steen afgebroken en een elektrode was tegen de middenelektrode aangeslagen waardoor er volgens mij geen vonk overdracht mogelijk was. Het zijn bougies met 4 puntjes ipv 1.
De bougies waren hooguit een maand oud.
Mijn vermoeden en vraag is of het moertje (6mm draad) in de cylinder terecht kan zijn gekomen en deze schade aan de bougie heeft veroorzaakt.
Ik heb nog in het bougiegat geroerd met een magneetje en er later nog de stofzuiger opgezet om het een en ander te verwijderen , maar ik heb niets gevonden.
Weet iemand of het in theorie mogelijk is dat deze moer via de inlaatklep in de cylinder terecht is gekomen en of deze eventueel via de uitlaatklep weer is verdwenen?
Na het monteren van een nieuwe bougie loopt de moter voorlopig weer naar behoren.
Groeten,
Ted Bogers
Dordrecht
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
17-10-2007 17:54 #686730
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Moertje in motor
nou naar mijn weten zou een moertje dat zelf al zeker 5 mm hoog is, nooit in de cilinder kunnen komen, aangezien de kleppen zelf zeker geen 5 mm opengaan.
maar het is wel vreemd.
maar het is wel vreemd.
- J. Ruiter
- Verbannen
-
Minder
Meer
17-10-2007 19:04 #686736
door J. Ruiter
Beantwoord door J. Ruiter in topic Moertje in motor
dan zou je het meteen moeten horen of er rare geluiden zitten met het rijden van met de auto,en hoe groot was dat stuk wat afgebroken is van de bougies?
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
17-10-2007 20:30 #686746
door V300 register
Ik heb even de topic-titel aangepast, het is motor i.p.v. moter

- J. Ruiter
- Verbannen
-
Minder
Meer
17-10-2007 22:37 #686753
door J. Ruiter
Beantwoord door J. Ruiter in topic Moertje in motor
:y::y::y::y::y:
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
17-10-2007 23:05 #686760
door V300 register
vermoedelijk is die bougie dan slecht geweest waar de keramieken kern afgebrokkeld was, aangezien als er niets in de motor zat en hij enkel valse lucht aanzoog er niets tegenaan kan komen, nu hoop ik wel dat dat stukje eruit is of bij een slag zo vergruist is door de druk dat het door de uitlaat is gegaan, en niet in de olie zit, want dan werkt het als schuurpapier in je motor, en dat is iets waar je niet vrolijk van wordt!
maar dat de elektrode verbogen is vind ik erg vreemd en appart.
maar dat de elektrode verbogen is vind ik erg vreemd en appart.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
18-10-2007 10:54 #686769
door V300 register
waarschijnlijk zit het restant van het moertje in de bovenkant van de zuiger geplakt. aluminium is vrij zacht, zeker als het goed heet is. als alles weer goed loopt zonder bijgeluiden moet je maar hopen dat de brokjes ofwel afgevoerd zijn via uitlaat, ofwel goed vast zitten bovenop de zuiger...
- Ted Bogers
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-10-2007 14:15 #686773
door Ted Bogers
Beantwoord door Ted Bogers in topic Moertje in motor
Ik heb nog even bij de motor van mijn gestripte Volvo gekeken (altijd handig zo'n voorbeeld ).
De kleppen gaan volgens mij ver genoeg open, ongeveer 6 mm, om het desbetreffende moertje door te laten.
Kijkend naar de kapotte bougie moet het moertje wel in deze kop terecht zijn gekomen.
Inderdaad is het te hopen dat hij ook op een redelijke manier is verdwenen via de uitlaatklep, tesamen met het stukje porselein.
Ik kan zo op het eerste gezicht niets meer in de cylinderkop ontdekken.
Binnenkort zal ik de compressie eens meten.
groeten,
ted bogers
De kleppen gaan volgens mij ver genoeg open, ongeveer 6 mm, om het desbetreffende moertje door te laten.
Kijkend naar de kapotte bougie moet het moertje wel in deze kop terecht zijn gekomen.
Inderdaad is het te hopen dat hij ook op een redelijke manier is verdwenen via de uitlaatklep, tesamen met het stukje porselein.
Ik kan zo op het eerste gezicht niets meer in de cylinderkop ontdekken.
Binnenkort zal ik de compressie eens meten.
groeten,
ted bogers
- Frank de Boer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-10-2007 17:35 #686784
door Frank de Boer
Beantwoord door Frank de Boer in topic Moertje in motor
Toevallig geen endoscoop bij de hand.
Daar kan je de cilinder goed mee bekijken.
Daar kan je de cilinder goed mee bekijken.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
18-10-2007 18:33 #686793
door V300 register
haha anaal onderzoek van de auto doen :woops:
maarja t is wel een goeie optie, licht erin, en kijken maar.
maarja t is wel een goeie optie, licht erin, en kijken maar.
Moderators: Mark Smeets