Doorstarten.... olie....

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-06-2007 09:13 #626154 door V300 register
Doorstarten.... olie.... is gemaakt door V300 register
Hoi,

Ik heb hier een 340 staan op stalling voor 5 maanden. Ik moest er vanaf want ik heb de ruimte er niet voor. Om een kortverhaal lang te maken had ik voor dat ik hem wegzette, 100 ml olie in de cylinders gedaan met een cardanspuit.

(100ml totaal per cylinder dus iets van 25ml)

Nu dacht ik even bougies eraf halen en doorstarten. Hij maakt geen raar geluid ofzo, zoals je zou verwachten. Maar er komt geen drupppel olie uitgespoten!

Ik heb toen 4 bougies er heel licht ingedraaid. 2 3 rondjes erin dus. Ik draaide de sleutel om en binnen 1 seconde vlogen er al 2 bougies uit als kogels zo snel en hard. Knal knal. (ook een manier om je compressie te meten haha) Ik ben toen gestopt en heb niet gekeken of binnen een paar seconde die andere er ook uit vlogen ik geloof het wel...

Maar goed, er staat dus compressie op en toch komt die olie er niet uit. Wat ik wel ruik is een benzine lucht, wat hij verneveld heeft.... Athans zo ruikt het wel, het ruikt zo maar lichtere geur als echte benzine.

Hoe lang moet ik doorstarten voorzoiets, en kan dat kwaad?

Of is 25ml per cylinder zo weinig (100ml totaal dus) dat ik dat er niet eens uit ga krijgen op die manier? En dus gewoon moet starten met bougies????

Niet dat dadelijk die auto niks meer doet omdat die olie zit te verbranden!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-06-2007 10:57 #673470 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Doorstarten.... olie....
Hahahahaha, da's wel lache ja........die bougies. Goed dat er niet iemand boven heeft staan te kijken.

Ik denk echter wel dat de draad in de bougiegaten er niet zo mee eens waren.
Als ik jouw was zou ik gewoon wat wasbenzine in de cilinders mikken, de bougies er (goed) in draaien. En eens proberen te starten.
Wanneer hij niets doet; eventjes de bougies schoonmaken en opnieuw proberen. Natuurlijk wel een beetje gasgeven want hij zal niet makkelijk aanslaan.
Ben alleen benieuwd of de drijfstanglagers niet op hun klote krijgen......
Wacht dus nog even voordat je reactie van andere forumgebruikers hebt gekregen.

Persoonlijk had ik nooit zoveel olie in de cilinders gegooid. Meestal die ik er zo'n 1 of 2 spuitjes in met het oliekannetje. En daarna even de boel rond laten gaan (zonder bougiedoppen op de bougies).

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-06-2007 10:58 #673471 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Doorstarten.... olie....
De olie zal waarschijnlijk via de schraapveren en de uitlaat wel verdwenen zijn. Maak de bougies schoon alvorens ze terug te monteren. Als je jezelf echt zeker wilt stellen, doe je even door een bougiegat even een wit tieripje (die je als pijlstokje gebruikt) en dan kun je zien of en hoeveel olie e.d. er nog in zit.

Succes.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-06-2007 12:51 #673481 door V300 register
even rondstarten zonder bougies erin, totdat het olielampje uitgaat, eventueel nog iets langer door laten draaien.

met een beetje geluk kun je daarna de bougies er volledig indraaien (zo halverwege is een slecht idee ivm de schroefdraad!!! maar dat heb je al gemerkt), choke erop en zal die meteen starten.

alles wat er niet via het bougiegat uitgeblubberd komt kan via de uitlaat afgevoerd worden. 25 ml per cilinder is aardig wat maar zal inderdaad via de zuigerveren in het carter gelopen zijn. de olie heeft zn werk gedaan!

groetjes Wouter

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-06-2007 13:03 #673485 door V300 register
Ja klopt ik heb even moeten proberen om die 2 bougies er weer in te krijgen, maar dat lukte wel hoor!

Maar goed die olie heb ik er dus maanden geleden in gedaan. Volgens jullie is die er dus inmiddels uit?

Tja het was wel van die magnetic olie die zich als een magneet aan je moterblok vastplakt haha zo letterlijk zal het ook wel niet zijn haha!

15w40 gewoon. Die verkopen ze nu niet meer van dat spul is nu minstens 10w 40.

Ik wist niet dat dat kon, dat dat gewoon in de carter kon lopen! Maar das ook de bedoeling dan? haha en ik nog denken dat het weinig was 25ml...

Maar goed, als het er niet uitkomt met doorstarten zal er ook wel weinig inzitten!

Ik heb volgens mij geen wit tyrip wel een zwarte zal dadelijk eens kijken

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-06-2007 13:41 #673488 door V300 register
De tyrip erin gedaan, 3 aanelkaar iets van 20 er in gepropt geen olie te bekenenen. Waren nog witte ook!

Toen gestart, met nieuwe bougies. Sloeg in 1 keer aan! (wellicht een beetje valsgespeeld met dat starten zonder bougies)

By the way ik heb 30 seconde vanmorgen aan ene liggen starten zonder bougies, kon dat erg veel kwaad? Of was dat niet zo schadelijk?

Toen ik hem starten kwam er een blauw walmpje uit. Let op, niet dat je denkt krijg nauw wat wel dat je normaal gesproken zou denken, hmm volgens mij is er iets aan de hand...

Maar goed wat dat was wist ik en daarna werd de rook wit dus bleef niet blauw.

Na hem shok te hebben staan heb ik hem daar afgezet binnen 10 seconde, en sloeg daarna binnen 10 seconde af. Ik hoorde dat ik er mee moest gaan rijden, dat kon niet stond een andere 340 achter.

Het motergeluid was niet echt abnormaal,(meer zo jij hebt lang stil gestaan zeg!) wel erg hard en het kon en mocht zeker minder. Maar ik denk dat dat na een 6 maanden starten ook niet echt abnormaal is. toen de shoke eraf was was die een stuk stiller maar begon te trillen en af te slaan. Wat ik al zei, in zon situatie moet je gaan rijden, en niet 5 minuten stationeer laten lopen weet uit ervaring dat ze daar op een of andere manier niet van houden!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-06-2007 16:51 #673501 door V300 register
In zo'n geval even versneld stationair warm laten draaien, dus met de choke ver open of gaspedaal een beetje ingetrapt. Dan wordt de motor sneller warm.
En even olie peilen eerst ;)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-06-2007 13:45 #673537 door V300 register
Hij rijd als een trein! Dus alles is goed

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-06-2007 16:43 #673547 door V300 register
Fantastisch! :groovy:

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC