Slecht lopen en backfire
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
21-05-2007 13:04 #625934
door V300 register
Slecht lopen en backfire is gemaakt door V300 register
Hallo allemaal,
Ik heb sinds enkele weken een "onregelmatig" lopende motor. Bij het starten van de auto loopt hij erg slecht als ik gas wil geven (sputteren en geen vermogen). Bij het eenmaal rijden hort en stoot 'ie.
Tijdens het rijden (bij warme motor) heb ik het idee dat hij wat inhoudt, en na het afdraaien op een rotonde (dus peut gas) zakt ie wat in om op te pakken. Dit doet hij bij zowel benzine als LPG.
Laatst ook een kleine backfire gehad.
Wie kan mij helpen dit probleem op te lossen? Hier houdt mijn technische sleutelkennis op, of heeft zin om dit project aan te pakken?
Groeten,
Bart
Ik heb sinds enkele weken een "onregelmatig" lopende motor. Bij het starten van de auto loopt hij erg slecht als ik gas wil geven (sputteren en geen vermogen). Bij het eenmaal rijden hort en stoot 'ie.
Tijdens het rijden (bij warme motor) heb ik het idee dat hij wat inhoudt, en na het afdraaien op een rotonde (dus peut gas) zakt ie wat in om op te pakken. Dit doet hij bij zowel benzine als LPG.
Laatst ook een kleine backfire gehad.
Wie kan mij helpen dit probleem op te lossen? Hier houdt mijn technische sleutelkennis op, of heeft zin om dit project aan te pakken?
Groeten,
Bart
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
21-05-2007 19:02 #669828
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Slecht lopen en backfire
Het is niet te geloven... de anwb fixte dit binnen 2 minuten....
schaam me kapot...
<schaam modus aan>
Het euvel? de ovale ring van het luchtfilter was losgeschoten (zie je niet goed) en hij trok valse lucht aan..
</schaam modus uit>
schaam me kapot...
<schaam modus aan>
Het euvel? de ovale ring van het luchtfilter was losgeschoten (zie je niet goed) en hij trok valse lucht aan..
</schaam modus uit>
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
21-05-2007 19:42 #669837
door V300 register
Ik zou dat ook niet 1,2,3 weten. Dus schamen is niet van toepassing.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
21-05-2007 20:05 #669839
door V300 register
tja, waar begin je bij zoiets ?berhaupt met zoeken?
oh wacht, in de vraagbaak bij 'storingen aan benzinemotoren' en 'motor start maar loopt niet goed' en 'motor loopt stotend en/of slaat over' staat bij punt 4 wel motor zuigt valse lucht aan...
vreemd, want voordat je daar bent, laten ze je bij punt 1 de vlotternaald en -niveau controleren, dan bij punt 2 de kleppen stellen en bij punt 3 de vlotterkamer en je sproeiers schoonmaken ?! hadden ze dat niet op volgorde van wat makkelijk te doen is kunnen zetten ?!
Awel, ik heb er bij deze een aantekening in het boek bij gezet.
oh wacht, in de vraagbaak bij 'storingen aan benzinemotoren' en 'motor start maar loopt niet goed' en 'motor loopt stotend en/of slaat over' staat bij punt 4 wel motor zuigt valse lucht aan...

vreemd, want voordat je daar bent, laten ze je bij punt 1 de vlotternaald en -niveau controleren, dan bij punt 2 de kleppen stellen en bij punt 3 de vlotterkamer en je sproeiers schoonmaken ?! hadden ze dat niet op volgorde van wat makkelijk te doen is kunnen zetten ?!
Awel, ik heb er bij deze een aantekening in het boek bij gezet.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
21-05-2007 20:52 #669854
door V300 register
Ik heb het nooit zo gezien dat je punt 1 eerst moet doen en dan punt 2.
Het zijn een aantal punten waar het in kan zitten. Toch?
Het zijn een aantal punten waar het in kan zitten. Toch?
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
21-05-2007 23:22 #669887
door V300 register
valse lucht heeft niet zoveel met het luchtfilter te maken, dat speelt zich eigenlijk pas af 'achter' de gasklep, dus het gedeelte waar bij stationair een hoog vacuum zit.
blijkbaar heeft bij de motor van Bart het luchtfilter nogal veel invloed. is dat al vervangen?
blijkbaar heeft bij de motor van Bart het luchtfilter nogal veel invloed. is dat al vervangen?
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
22-05-2007 01:09 #669904
door V300 register
Het luchtfilter is al vervangen maar....
Een kwartier later begon het opnieuw, slecht lopen e.d.
Bleken het de contactpuntjes te zijn die ingesleten zijn... volgens de wegenwacht. Hij heeft ze wat opgeschuurd, en nu loopt ie stukken beter...
Wie heeft dit ooit zelf vervangen? Ik durf er niet aan te beginnen, weet niets van BDP, merktekens, graden en verstellen... de eerste keer wil ik dit graag zien van iemand...
Een kwartier later begon het opnieuw, slecht lopen e.d.
Bleken het de contactpuntjes te zijn die ingesleten zijn... volgens de wegenwacht. Hij heeft ze wat opgeschuurd, en nu loopt ie stukken beter...
Wie heeft dit ooit zelf vervangen? Ik durf er niet aan te beginnen, weet niets van BDP, merktekens, graden en verstellen... de eerste keer wil ik dit graag zien van iemand...
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
22-05-2007 09:27 #669919
door V300 register
Staat er niks over in een of ander werkplaatshandboek ofzo?
- Doeke Dobma (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-05-2007 10:23 #669922
door Doeke Dobma (GAST)
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic Slecht lopen en backfire
Welke contactpuntjes? Van de verdelerkap? Er wordt wel vaker gesproken over contactpuntjes waar men liever niet aan begint, maar welke contactpuntjes wordn dan bedoeld?
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
22-05-2007 10:33 #669926
door V300 register
de 340 en 360 hebben een sensor op het vliegwiel, die precies 'ziet' wanneer de zuigers in het bovenste dode punt staan.
de RENIX ontstekingsunit berekent aan de hand van het toerental en het vacuum het ideale ontstekingstijdstip en geeft op precies dat punt bij de volgende slag een vonk.
Bij de oudere motoren is die RENIX nog niet aanwezig en wordt de 'timing' van de ontsteking bepaald door contactpunten, die open gedrukt worden door nokjes op een as. hierop is ook een invloed van het toerental (via centrifugaalgewichtjes) en vacuum (via een balgje) maar het is wel een mechanische schakelaar, en de puntjes verslijten dus op den duur.
volgens mij is het weer tijd om Ad eens lastig te gaan vallen Bart
de RENIX ontstekingsunit berekent aan de hand van het toerental en het vacuum het ideale ontstekingstijdstip en geeft op precies dat punt bij de volgende slag een vonk.
Bij de oudere motoren is die RENIX nog niet aanwezig en wordt de 'timing' van de ontsteking bepaald door contactpunten, die open gedrukt worden door nokjes op een as. hierop is ook een invloed van het toerental (via centrifugaalgewichtjes) en vacuum (via een balgje) maar het is wel een mechanische schakelaar, en de puntjes verslijten dus op den duur.
volgens mij is het weer tijd om Ad eens lastig te gaan vallen Bart

Moderators: Mark Smeets