Koolborstels Startmotor
- Ted Bogers
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-05-2007 21:13 #625881
door Ted Bogers
Koolborstels Startmotor is gemaakt door Ted Bogers
Ik heb momenteel drie startmotors uit elkaar liggen, waarvan er 2 aan nieuwe koolborstels toe zijn.
Weet iemand of deze te koop zijn, en waar.
Is er een manier om deze aan het koperdraad vanuit de magneten te bevestigen. Misschien doorknippen en de nieuwe er aan solderen?
Graag tips.
Groeten,
Ted Bogers
Dordrecht
Weet iemand of deze te koop zijn, en waar.
Is er een manier om deze aan het koperdraad vanuit de magneten te bevestigen. Misschien doorknippen en de nieuwe er aan solderen?
Graag tips.
Groeten,
Ted Bogers
Dordrecht
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
09-05-2007 21:44 #668766
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Koolborstels Startmotor
Hoi Ted,
Koolborstels zijn te koop bij een revisiebedrijf voor dynamo's en startmotoren en kosten meestal 15 euro voor twee borstels. Het is mogelijk de borstels aan de platte koperen in draad de starmotor te monteren, maar dan moet je wel een beetje van het koperen vlechtdraad van de versleten borstel laten zitten i.v.m een betere hechting. Je kunt de borstel met een soldeerbout van minimaal 180 watt insolderen, heel goed schoonmaken en met s39 insolderen. Dit moet je in een keer vlot doen,want anders loopt het vlechtdraad van de nieuwe borsel vol en dan kun je het vlechtdraad niet meer buigenvol en is het moeilijker afmonteren. Je kunt om dit vollopen ook voorkomen door een tangetje/klemmetje op het vlechtdraad zetten achter de plek waar je gaat solderen. Succes.
Koolborstels zijn te koop bij een revisiebedrijf voor dynamo's en startmotoren en kosten meestal 15 euro voor twee borstels. Het is mogelijk de borstels aan de platte koperen in draad de starmotor te monteren, maar dan moet je wel een beetje van het koperen vlechtdraad van de versleten borstel laten zitten i.v.m een betere hechting. Je kunt de borstel met een soldeerbout van minimaal 180 watt insolderen, heel goed schoonmaken en met s39 insolderen. Dit moet je in een keer vlot doen,want anders loopt het vlechtdraad van de nieuwe borsel vol en dan kun je het vlechtdraad niet meer buigenvol en is het moeilijker afmonteren. Je kunt om dit vollopen ook voorkomen door een tangetje/klemmetje op het vlechtdraad zetten achter de plek waar je gaat solderen. Succes.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
09-05-2007 22:19 #668775
door V300 register
wel zuurvrije (moderne) S39 gebruiken, want het ouderwetse spul bevat zuren en dat wil je niet gebruiken bij gevlochten koperkabel!
je kunt overigens ook gewoon soldeervet of harskernsoldeer gebruiken
je kunt overigens ook gewoon soldeervet of harskernsoldeer gebruiken

- Ted Bogers
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-05-2007 21:58 #668881
door Ted Bogers
Beantwoord door Ted Bogers in topic Koolborstels Startmotor
Ik heb inmiddels in een week tijd 4x een andere startmoter gemonteerd.
Van de Sloop had ik er nog een liggen die ik ipv mijn oude gierende startmotor had gemonteerd.
Deze moter gierde echter nog erger.Zodat ik de oude gesmeerd heb en opnieuw gemonteerd. Deze hield er echter na een dag helemaal mee op.
Daarna de tweede motor maar weer gemonteerd, maar deze vertrouwde ik niet helemaal.
Bij de sloop nog twee motors gehaald waarvan er een goede koolborstels had.
Deze heb ik compleet schoon gemaakt en gevet.
De achterste schroef op de as is overigens moeilijk vast te zetten omdat de as de andere kant op slecht is vast te houden.
Ik hoop maar dat dit niet teveel kwaad kan. Hij wordt waarschijnlijk door de draairichting en het borgringetje op zijn plaats gehouden.
Inmiddels doe ik een startmotor met mijn ogen dicht in en uitbouwen in ongeveer 20 minuten met m,n ogen dicht!
Bedankt voor alle tips,
P.S. Heeft er nog iemand een afdekplaat voor de variomatic te koop?
Ted Bogers
Van de Sloop had ik er nog een liggen die ik ipv mijn oude gierende startmotor had gemonteerd.
Deze moter gierde echter nog erger.Zodat ik de oude gesmeerd heb en opnieuw gemonteerd. Deze hield er echter na een dag helemaal mee op.
Daarna de tweede motor maar weer gemonteerd, maar deze vertrouwde ik niet helemaal.
Bij de sloop nog twee motors gehaald waarvan er een goede koolborstels had.
Deze heb ik compleet schoon gemaakt en gevet.
De achterste schroef op de as is overigens moeilijk vast te zetten omdat de as de andere kant op slecht is vast te houden.
Ik hoop maar dat dit niet teveel kwaad kan. Hij wordt waarschijnlijk door de draairichting en het borgringetje op zijn plaats gehouden.
Inmiddels doe ik een startmotor met mijn ogen dicht in en uitbouwen in ongeveer 20 minuten met m,n ogen dicht!
Bedankt voor alle tips,
P.S. Heeft er nog iemand een afdekplaat voor de variomatic te koop?
Ted Bogers
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
10-05-2007 22:03 #668882
door V300 register
Voor 130 euro (incl. 30 euro statiegeld) heb je een nieuwe startmotor, en hoef je je de komende jaren daar geen zorgen meer over te maken

Moderators: Mark Smeets