Aandrijfas
- V300 register
- Verbannen
-

Mooie stad, Sittard, echter voor mij net iets te ver. Bij Weert (in de file) een gerammel/ratel en toen de kant in.
WW gebeld, stukje weggespleept, mannetje er onder en jawel diagnose gesteld.

Mannetje belt andere mannetjes, maar niemand in de buurt die deze as (zonder klemmen!) op voorraad had.
Vervolgens een ander mannetje gekomen met een grote auto, Volvootje er op en weer teruggebracht naar Dordt.
En nu?:confused:
Mijn sleutelmannetjes weten niet zo gauw zo'n as te vinden en de Volvomannetjes beweren dat het niet meer leverbaar is!!?!!
Weten jullie misschien ergens zo'n aandrijfas te vinden? Sloopmannetjes bij mij in de buurt niet.
Het gaat om een V340Vario uit 1986
HELP!!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-


In ieder geval iedereen bedankt voor hun reacties.
Overigens heb ik het idee dat ook ik belazerd ben geweest met de koop van deze auto, van inderdaad een oud vrouwtje.
Zo hard slijt een aandrijfas toch niet? (90.000 km):confused:
Maar goed, ik heb weer wat te doen morgen!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
de slijtage is niet of nauwelijks aanwezig, totdat er eenmaal een klein beetje speling op komt. dan gaat het steeds sneller.
vreemd genoeg is trouwens meestal alleen de vertanding op de verwisselbare as kapot. de vaste assen (in koppeling, en in variomatic) zijn van een heel harde staalsoort en dus slijtvaster.
je moet overigens bij zo'n aandrijfas ook goed opletten op de conditie van het rubber. hier mogen geen scheurtjes in zitten.
weet je nog welke kant bij de motor heeft gezeten? een gebruikte as andersom monteren is bijna 100% garantie voor snel weer aan de kant staan wegens kapotte rubbers. (aandrijving valt weg, geur van verbrand rubber)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
origineel voorgeschreven was Shell Retinax F of "high tack grease"
olie of lagervet werkt niet.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Ik zal morgen ruim de tijd nemen met het monteren. Zoals ik de boel uitelkaar heb gehaald heb ik het ook weggelegd (ervaring met oude Benzen).
Bedankt voor de tips. En... Bij twijfel, is er geen twijfel! Checken dan maar weer.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Alleen bij het achteruit rijden (draairichting motor en vario andersom) worden de andere vlakken van de spiebanen belast.
Ter visualisatie kun je een willekeurig staafje nemen:
- Teken met een stift de rijrichting op het staafje
- Draai nu het staafje aan de motorkant linksom en zet een pijl aan het uiteinde van de as die naar de draairichting wijst
- Draai het staafje 180 garden (variokant naar koppelingkant en andersom); de pijl moet nu tegen de rijrichting inwijzen
- Draai nu het staafje aan de motorkant weer linksom en zet weer een pijl aan het uiteinde van de as die naar de draairichting wijst
- Blokkeer het staafje door het uiteinde aan de variokant stevig vast te pakken
- Probeer nu met de andere hand het staafje aan de andere rechtsom te draaien (= draairichting motor)
- Zoals je nu ziet werkt de aandrijfkracht tegen de pijlen van de draairichting in (aktie = -reaktie) en niet geheel verrassend geldt hetzelfde als je de as 180 garden draait
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
door continue belasting in de oorspronkelijke draairichting wijzigt er schijnbaar iets in de structuur van het rubber, minuscule scheurtjes oid.
als je daarna de as andersom monteert komen de krachtlijnen in het rubber 90graden gedraaid te liggen ten opzichte van de eerder gevormde structuur.
voor de metalen bussen maakt het inderdaad geen ene biet uit

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
door continue belasting in de oorspronkelijke draairichting wijzigt er schijnbaar iets in de structuur van het rubber, minuscule scheurtjes oid.
als je daarna de as andersom monteert komen de krachtlijnen in het rubber 90graden gedraaid te liggen ten opzichte van de eerder gevormde structuur.
leg eens uit...vooral hoe de krachtlijnen 90 graden kunnen draaien?
Er wordt toch niet getrokken/geduwd aan de as tijdens het roteren. Alleen als er meerdere krachten tegelijk op werken kun je een vectoriaalkracht krijgen die van richting kan wisselen naar gelang een van beide krachten van richting verandert maar die extra krcht is er naar mijn mening helemaal niet aanwezig (of zie ik iets over het hoofd)...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
zal bij gelegenheid nog wel eens in de schuur kijken naar assen die ik heb staan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.