afstellen van de carb?
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
28-03-2007 17:36 #625742
door V300 register
afstellen van de carb? is gemaakt door V300 register
ik heb het idee dat mijn 340 wat veel verbruikt,
hier heb ik al veel over gelezen op het forum,
maar nog niet echt oplossingen ofzo...
Dus mijn vraag;
Ik ben na het vervangen van de koppaking aan het rotzooien geweest met
het afstellen van het stationaire toerental, dit echt zonder suc6 de enige schroef die ik kon vinden... Was de co schroef? (correct me if wrong)
Is hier een standaard afstelling voor? helemaal in en 3 slagen terug ofzo (vb)?
Verder kan het ook komen omdat het inlaat spruitstuk lek als een mandje is
maar ik denk dat dat niet zo gek veel uitmaakt.
Alvast bedankt...
ps: meer carb tips zijn altijd welkom, er staat nu 93 dkm op de klok,
mischien tijd om hem eens open te schroeven en schoon te maken?
(graag met enige uitleg
)
hier heb ik al veel over gelezen op het forum,
maar nog niet echt oplossingen ofzo...
Dus mijn vraag;
Ik ben na het vervangen van de koppaking aan het rotzooien geweest met
het afstellen van het stationaire toerental, dit echt zonder suc6 de enige schroef die ik kon vinden... Was de co schroef? (correct me if wrong)
Is hier een standaard afstelling voor? helemaal in en 3 slagen terug ofzo (vb)?
Verder kan het ook komen omdat het inlaat spruitstuk lek als een mandje is

maar ik denk dat dat niet zo gek veel uitmaakt.
Alvast bedankt...
ps: meer carb tips zijn altijd welkom, er staat nu 93 dkm op de klok,
mischien tijd om hem eens open te schroeven en schoon te maken?
(graag met enige uitleg

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
28-03-2007 18:32 #662204
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic afstellen van de carb?
proberen de carburateur af te stellen terwijl je lekkage hebt heeft geen enkele zin.
je krijgt hem dan namelijk gewoon niet goed, hoe ver je de schroef ook in-of uit draait.
met ver indraaien moet je trouwens erg voorzichtig zijn.
je krijgt hem dan namelijk gewoon niet goed, hoe ver je de schroef ook in-of uit draait.
met ver indraaien moet je trouwens erg voorzichtig zijn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
28-03-2007 19:22 #662209
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic afstellen van de carb?
nee dat snp ik ook nog wel 
maar morgen ofzo van de week...
steek ik de nieuwe inlaat pakking er tussen.
En wil ik de 340 gewoon helemaal zuiver en prefecto laten lopen!
(hij is nu stationair afgesteld met de gaskabel... zo wil ik het dus niet hebben!)
maar het klopt dus dat er maar 1 schroef zit?
kun je me nu wel uitleggen hoe ik het blok zo goed, zuiver en zuinig mogelijk kan laten lopen?

maar morgen ofzo van de week...
steek ik de nieuwe inlaat pakking er tussen.
En wil ik de 340 gewoon helemaal zuiver en prefecto laten lopen!
(hij is nu stationair afgesteld met de gaskabel... zo wil ik het dus niet hebben!)
maar het klopt dus dat er maar 1 schroef zit?
kun je me nu wel uitleggen hoe ik het blok zo goed, zuiver en zuinig mogelijk kan laten lopen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
29-03-2007 09:32 #662247
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic afstellen van de carb?
als je hem echt zuiver wil laten lopen... of helemaal uit elkaar halen, of een ander blok (een 2.0 ofzo
) erin.
1400 is altijd een beetje een schudblok. niets tegen te doen.
enja 1 schroef voor de co, maar dat vraagt wel enige subtiliteit

1400 is altijd een beetje een schudblok. niets tegen te doen.
enja 1 schroef voor de co, maar dat vraagt wel enige subtiliteit

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
29-03-2007 11:07 #662257
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic afstellen van de carb?
Arjen, in het h??l kort komt het hierop neer;
- eerst zorgen dat er geen lekkages van lucht of brandstof zijn
- de vlotterhoogte correct afstellen
- werking van de brandstof afsluiter checken
- de motor moet afgesteld worden tussen het moment dat de thermostaat open gaat en het moment dat de electrische koelfan aanslaat (volgens werkplaatshandboek; binnen 3 minuten na het warm worden van de bovenste radiatorslang)
afstelprocedure:
- met de stelbout voor het stationair toerental het toerental steeds terugregelen naar 850 toeren
- de CO schroef draaien naar de richting waarin een hoger toerental verkregen wordt.
een test om te kijken of het mengsel al veel te arm of veel te rijk is, is het in/uitschakelen van de bergrem, herhaaldelijk op de rem trappen etc.
gaat de motor bokken, moet je beginnen met meer rijker mengsel te geven (linksom), gaat de motor meer toeren maken, beginnen met minder mengsel dus rechtsom.
je zult merken dat bij ver indraaien het toerental vrij snel gaat dalen, motor begint te haperen en slaat soms af.
bij het uitdraaien is de daling van het toerental minder scherp, wel gaat de motor op gegeven moment 'overslaan'
je krijgt een soort curve, met van links naar rechts de mengselrijkheid, en van boven naar onder het toerental. Dit geeft een soort 'bult' met het hoogste punt ergens in het midden.
de bovenkant van die bult is ongeveer vlak.
het ideale punt voor de afstelling is aan de 'arme' kant van het vlakke stuk.
bij het draaien aan de schroef moet je dus vanuit het punt met hoogste toerental, de schroef voorzichtig indraaien, tot n?t voordat het toerental begint terug te lopen.
als het goed is geeft inschakelen van de bergrem of intrappen van de rem nu hoogstens een iets ander geluid van de motor, geen duidelijke stijging of daling van het toerental.
Let wel, van defecten, lekkage, verstoppingen of een foute vlotterhoogte kun je NIET winnen met het CO schroefje.
- eerst zorgen dat er geen lekkages van lucht of brandstof zijn
- de vlotterhoogte correct afstellen
- werking van de brandstof afsluiter checken
- de motor moet afgesteld worden tussen het moment dat de thermostaat open gaat en het moment dat de electrische koelfan aanslaat (volgens werkplaatshandboek; binnen 3 minuten na het warm worden van de bovenste radiatorslang)
afstelprocedure:
- met de stelbout voor het stationair toerental het toerental steeds terugregelen naar 850 toeren
- de CO schroef draaien naar de richting waarin een hoger toerental verkregen wordt.
een test om te kijken of het mengsel al veel te arm of veel te rijk is, is het in/uitschakelen van de bergrem, herhaaldelijk op de rem trappen etc.
gaat de motor bokken, moet je beginnen met meer rijker mengsel te geven (linksom), gaat de motor meer toeren maken, beginnen met minder mengsel dus rechtsom.
je zult merken dat bij ver indraaien het toerental vrij snel gaat dalen, motor begint te haperen en slaat soms af.
bij het uitdraaien is de daling van het toerental minder scherp, wel gaat de motor op gegeven moment 'overslaan'
je krijgt een soort curve, met van links naar rechts de mengselrijkheid, en van boven naar onder het toerental. Dit geeft een soort 'bult' met het hoogste punt ergens in het midden.
de bovenkant van die bult is ongeveer vlak.
het ideale punt voor de afstelling is aan de 'arme' kant van het vlakke stuk.
bij het draaien aan de schroef moet je dus vanuit het punt met hoogste toerental, de schroef voorzichtig indraaien, tot n?t voordat het toerental begint terug te lopen.
als het goed is geeft inschakelen van de bergrem of intrappen van de rem nu hoogstens een iets ander geluid van de motor, geen duidelijke stijging of daling van het toerental.
Let wel, van defecten, lekkage, verstoppingen of een foute vlotterhoogte kun je NIET winnen met het CO schroefje.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
29-03-2007 11:21 #662264
door V300 register
Dan heb je de mijne nooit horen lopen
Beantwoord door V300 register in topic afstellen van de carb?
KonradW;20396 schreef : 1400 is altijd een beetje een schudblok. niets tegen te doen.
Dan heb je de mijne nooit horen lopen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
29-03-2007 11:24 #662266
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic afstellen van de carb?
binnenkort als ik weer eens niets te doen heb op school

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
29-03-2007 12:18 #662288
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic afstellen van de carb?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
29-03-2007 15:40 #662298
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic afstellen van de carb?
kijk daar kunnen we wat mee 
het is mij bijna helemaal duidelijk...
Ik doe veel in brommers dus een carburateur is voor mij niets nieuws..
Dan heb ik het niet over 12 mm met 1 schroef..
maar een 26... met 3 soorten sproeiers en meerdere afstel mogelijkheden.
Een paar puntjes die me nog niet geheel duidelijk zijn,
ik heb alleen de c0 schroef nog maar gevonden...
De stelbout voor stationair waar vind ik die?
En hoe stel ik de juiste hoogte van de vlotter af?

het is mij bijna helemaal duidelijk...
Ik doe veel in brommers dus een carburateur is voor mij niets nieuws..
Dan heb ik het niet over 12 mm met 1 schroef..
maar een 26... met 3 soorten sproeiers en meerdere afstel mogelijkheden.
Een paar puntjes die me nog niet geheel duidelijk zijn,
ik heb alleen de c0 schroef nog maar gevonden...
De stelbout voor stationair waar vind ik die?
En hoe stel ik de juiste hoogte van de vlotter af?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
29-03-2007 19:01 #662324
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic afstellen van de carb?
errr ik kan je helaas niet naar t ledenmenu verwijzen, want je bent nog geen lid... 
maar dat zou wel makkelijk zijn want daar staat ALLES wat je maar wilt weten.
complete vraagbaak, werkplaatshandboek, etc.
stelboutje van het stationair toerental, dat is tevens de aanslag van de gasklep bediening. bij sommige types zit er een plastic blokje met elektrisch contact bij.

maar dat zou wel makkelijk zijn want daar staat ALLES wat je maar wilt weten.
complete vraagbaak, werkplaatshandboek, etc.
stelboutje van het stationair toerental, dat is tevens de aanslag van de gasklep bediening. bij sommige types zit er een plastic blokje met elektrisch contact bij.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets