Motor verwijderen van een 76-er 343

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-02-2007 23:25 #625676 door V300 register
Motor verwijderen van een 76-er 343 is gemaakt door V300 register
www.mijnalbum.nl/Album=4PKFOCRL

Zie foto's.

De B14.0E motor van onze 343 DL is kapotgelopen, overigens zo gekocht, hoor.
De drijfstang van cilinder no.1 (die aan de distributiezijde) is door het motorblok geslagen en heeft een groot gat achtergelaten precies onder het oliefilter.
Aangezien het carter al eens verwijderd was, deze zat nog maar met 2 boutjes vast, heeft iemand de zaak al eens geinspecteerd.
Ook is de drijfstang toen verwijderd. Het carter was gevuld met allerlei gietijzeren brokstukken en lagerschaalfragmenten.
Ondanks de lage km-stand van maar 59000 km toch kapotgelopen dus, wellicht een te laag oliepeil? De motor liet zich toch nog wel rondtornen.
Een reserveblokje ligt al klaar en komt erin na het repareren van allerlei roestschade.
Detail- het stempel op het luchtfilterhuis, nl. AVRIL 1976, dus april 1976! Een wel heel vroege 3-serie...

Groeten, Freerk

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-02-2007 18:30 #661290 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Motor verwijderen van een 76-er 343
Freerk,

je chassisnr zal je vertellen hoe vroeg de wagen is.
Uit ervaring kan ik je vertellen dat die gedateerde luchtfilter huizen ook wel eens durven te zitten op 343's uit 1977. Ik heb er al verschillende maanden op zien staan (avril, juin, octobre,...)

Als je je motor vervangt, doe jezelf een plezier en leg er een B14 3E in want daar past al het originele spul op en die kan perfekt ongelood 98 aan.

Ik heb ondertussen ook ff de foto's bekeken, mooi hoor !!
Blij trouwens te zien dat een kapotte motor geen excuus is voor de sloop.
Mijn 76-er gaat als ik alles gevonden heb als het goed is de 2e helft van dit jaar onder het mes.

Hoe is je wagen voor de rest?

Robbert Jan Veraa

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-02-2007 23:31 #661298 door V300 register
Halllo Robbert Jan,

Wij hebben vorige jaar op het lustrumfeest ook al gesproken over 343's met de korte bumpers.
Ook de leeftijd van onze 343s hebben we uitgebreid besproken.
Het chassisnummer eindigt op 1518; ik meen dat jouw 76-er ergens in de 3800 was.
Deze auto stond in April 2006 te koop in Noord Holland, alvorens we gingen kijken/kopen waren Walter Saris en Wiliam de Groot al wezen kijken en op basis van hun gedetaileerde foto's zijn we er op af gegaan.
Vlgs een medewerker van Volvo Nederland is dit de oudste nog op kenteken staande 3-serie, alhoewel dat ie officieel dit soort informatie niet mocht vrijgeven.

Ik heb een B14.3E in gedachten, kopmende uit mijn 83-er Winner, ik zet dan wel zo veel delen van de B14.0E over (ontsteking, carburateur, kleppendeksel, een bijbehorende nieuwe waterpomp, koppelingshuis)

Zou ik de carterpan ook over moeten zetten?

Ik heb vanavond de motor verder ontmanteld, mij viel op dat de distributiewielen ook niet meer juist tegen overelkaar stonden.
Zou dat de gebroken drijfstang veroorzaakt hebben, of is het de oorzaak dat de drijfstang brak?
Ik zal de foto's van het proces nog weer even in mijnalbum zetten.

De overige conditie van de auto: geen laswerk aan dorpels of carrosserie.
Voorschermen niet te redden, motorkap/achterklep/frontje ook niet, daarvoor heb ik al vervanging. Ik zoek nog wel 2 voorschermen, liefst de originele Volvodelen, is daar nog aan te komen?

Voor meer foto's van de auto kun je op fredspies.nl kijken, daar heb ik ook het ??n en ander geplaatst.

Groeten, Freerk

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-02-2007 23:50 #661299 door V300 register

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-02-2007 19:46 #661313 door V300 register
Freerk,

Inderdaad kan ik het me nog herinneren en zat ik qua chassisnr er slechts 1 cijfertje naast. Ik kan geloven dat de jouwe de ooudste zal zijn die nog op de weg komt. De mijne is iets jonger met chassisnr 3800 (yep je hebt gelijk).

Ik kan me nog herinneren dat deze te koop stond, het was niet zo lang nadat ik de mijne had gevonden en naar Belgi? had gesleept.
De mijne heeft op zich ook niet veel nodig maar mijn ervaring met Cibylle heeft me geleerd de dames eerst volledig te strippen en ze dan weer op te bouwen om latere ongeukken te vermijden. Concreet zal dat voor 3800 betekenen dat de dorpels en flanken eraf komen voor een grondige inspectie (de interne structuren durven te verdwijnen zonder dat je het ziet), nieuwe rubbers in het onderstel, nieuwe vleugels (een dojo had er pinkers opgezet), nieuw interieur,....
kortom zodat ze er weer tegen kan.

Als ik je foto's bekijk is de mijne toch een ietsje beter qua gezondheid. We hebben trouwens bijna dezelfde km stand!!

Een setje vleugels weet ik nog wel nieuw liggen bij de Volvo (spreek me er even over aan op de alv of mail me direct) welliswaar aan de officiele prijs maar wat wil je (er is bijna niets meer te krijgen voor de 300, ben ik blij dat ik al jaren geleden gehamsterd heb). Andere delen weet ik waarschijnlijk ook nog wel....

Met de 143E doe je een goede keus, als je klaar bent is het niet van origineel te herkennen. Haal wel het originele plaatje van je 0E en hou het bij als souvenir (kwestie van historie). Volgens mij kun je de carterpan zo laten en die van de 3E gebruiken.

Waarschijnlijk is het verspringen van de tandwielen de oorzaak geweest van al je ellende.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-03-2007 12:00 #661417 door V300 register
www.mijnalbum.nl/Album=6RWSDAYT

Hoi Robbert Jan,

Zie het bovenstaande linkje voor de nieuwste foto's.

De motorruimte is aardig leeggeruimd; zo wordt het wel mooi overzichtelijk en kan alles mooi meegespoten worden.

Ook zie je hoe de zuiger van de 1e (of 4e in Renault-taal) rond de piston-pen is gescheurd. Naast het gat in het blok heeft de drijfstang ook een gat in de carterpan geslagen, die is dus ook onbruikbaar.

Nu ga ik de kachel en zekeringkast verwijderen, daarvoor moet het dashboard er uit, op zich geen probleem.
Nou is het wel zo dat de kunststof delen van de console en het kachelpaneel hier en daar beschadigd zijn: is daar nog aan te komen?
Gelukkig is stoelbekleding goed, d??r is vlgs mij moeilijk aan te komen.

Wat betreft de voorschermen, ik zal je een mail sturen.

Om de auto weer origineler te maken, wil ik ook het oude model blauwe kentekenplaat weer gebruiken gaan (op de foto's is een dummy te zien)
Wie weet waar je die oude (lichtblauwe, het kleine model) nog kopen kunt? Tegenwoordig zie je alleen maar de donkerblauwe kleine platen.

Groeten, Freerk

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-03-2007 22:45 #661434 door V300 register
Freerk,

Ik zou echt graag eens de auto zien als ik eens in de buurt kom. Waar woon je ergens? De ledenlijst gaf niet echt uitsluitsel.
De foto's geven me al een goed idee maar in het echt is het toch altijd weer ff anders.
Ik kan waarschijnlijk nog een hoop opsteken van je groene voor mijn gele.

Volgens mij kun je langs onder achter het dashboard komen om de schroeven te lossen voor de zekeringkast en kachel. Het zou wel eens kunnen dat als je alleen het stuk van de kachel in de motorruimte wilt verwijderen dat je dit ook vanin de motorruimte kunt doen. Ik meen me zo iets te herinneren van de laatste 343 die ik heb gedisecteerd en bij Cybille (1979) heb ik op die manier de correcte schroeven weer vastgezet.

De motor is echt om gort, het verbaasd me als ik em zo zie dat ie nog zo lang heeft gedraaid.

Wat betreft de plastic spullen kan ik je vertellen dat ze moeilijk te vinden zijn, goede bekleding is makkelijker (maar ja in het rijk der blinden is een kwart oog ook nog altijd beter....) te vinden. Nee effe serieus, voor die oudjes zijn de specifieke detail zaken schier onmogelijk want iedereen die er zo eentje heeft (1976-1978) is telkens naar die zaken op zoek (roostertjes voor en bovenop, een goed passende asbak, een aansteker, lichtknoppen, handles aan het stuur, een bruin stuurtje, ongebleekte (zij)bekleding.....om maar wat te noemen) Blijven zoeken zou ik zeggen. Zo zoek ik o.a. nog de eerste versie van de ruitewissertank met het slangetje boven door de dop.

Waar je evt het zou kunnen treffen is in het magazijn van DCN of enkele andere plekken die ik je tzt wel op mail zal zetten.

Daar ik in Belgi? woon kan ik je niet helpen met de kentekenplaten of ze moeten wit-rood zijn.

Hoe zijn je rubbers van het onderstel? Snel bekijken want die zijn er ook al zo goed als niet meer.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC