slecht startende 340
- V300 register
- Verbannen
-
Ik heb net een week een volvo 340 (1.4, handgeschakeld) uit '86 voor een zeer schappelijk prijsje op de kop getikt. Nou is deze bedoeld als tijdelijke auto totdat ik wat anders kan aanschaffen.
Nou is de APK bijna afgelopen (nog een maandje), en die wil ik op zich nog wel een jaartje verlengen. Maar ik ben bang dat 'ie in zijn huidige motorische staat niet door de keuring komt.
Het probleem is dat de motor slecht start, en waarschijnlijk ook een behoorlijk slokje lust. Als ik choke geef, blijft de motor absoluut niet draaien. Het bokt en stoot dan als een dolle. Zonde choke krijg ik hem wel gestart als ik, zodra de motor probeert rond te lopen, het gaspedaal indruk. Dit lukt vrijwel altijd bij de 2e startpoging. Als ik dan ca. een halve minuut het gas een beetje ingedrukt houdt, dan blijft de motor daarna ook zonder gas geven draaien.
Ik heb de motor al eens bekeken, en de bougies + verdeelkap/rotor vervangen. Daarnaast zag ik dat de (weber) carburateur was losgetrild; de bovenkant zat nog maar met 2 bouten op de onderkant (andere is afgebroken!), en die zaten nog los ook. Deze twee weer vastgedraaid, en een derde erbij gedraaid (provisorisch, is eigenlijk te dun). Daarnaast heb ik het stationaire toerental wat opgeschroefd, en het stelschroefje links daarvan (CO???) ook wat aan gedraaid. Nu start 'ie al beter maar met choke is het nog steeds hetzelfde verhaal. Bovendien zuipt 'ie volgens mij nog (nog niet zo heel veel mee gereden).
Met warme motor rijdt het best aardig. Af en toe hapert de motor even bij het stevig indrukken van het gaspedaal, maar verder geen problemen.
Nou ben ik dus bang dat die in deze staat niet door de APK komt omdat de emissienorm ongetwijfeld niet gehaald wordt. Daarnaast lijkt het me wel leuk om te proberen het probleem op te lossen, zonder diep in de buidel te tasten uiteraard. Dat laatste is vooral ook omdat ik geen goed beeld heb van de staat van de auto. Misschien zijn er wel andere punten waarop hij afgekeurd wordt.. roest aan de onderkant valt i.i.g. reuze mee, uitlaat is ook nog goed, en de banden ook. Wel zitten er twee redelijk doorgeroeste plekken onder de onderhoeken van de voorruit. Nog niet helemaal doorgerot, maar wel bijna gok ik zo.
Lang verhaal (sorry!), maar ik ben dus op zoek naar tips wat ik zou kunnen proberen. Ik heb geen (auto)sleutelervaring verder, maar ben niet te beroerd wat op te steken

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
Lucluc schreef : Je moet goed kijken of de carburateur vast zit. Ook even de pakking die tussen luchtfilter en carb zit optillen, want daaronder zitten ook nog drie schroeven die goed vast moeten zitten. En controleer of alle slangen die met het motorvacuum te maken hebben goed zijn en goed vast zitten. Er zit er bijvoorbeeld onderaan de carb ook eentje die ik al eens stuk heb gehad. Toen daar eenmaal een andere opzat, liep de auto weer als een zonnetje. Met een beetje aandacht komt het vast goed met jouw auto. Succes!
Nou, ik heb de stoute schoenen aangetrokken en ben begonnen met de carburateur te inspecteren. Ik kwam hierbij 1 aansluiting tegen waarvan de rubber mof (heet dat zo?) op de aansluiting versleten is. Bij het eraf draaien scheurde het. Het gaat om deze aansluiting (rode pijl) :
En bedankt voor de tip om even onder de pakking onder het luchtfilter te kijken! Hier vond ik inderdaad nog 2 schroeven die volledig los zaten. In 1 van de 3 kon ik nog een andere bout erin vast draaien. Een andere had ik al vervangen door een bout+moer. Maarr...er zit er nog 1 waar de bout niet meer in vast wil draaien! Zo te zien is de oude bout losgetrild, of is de schroefdraad van het gat versleten.. Ik weet niet hoe diep de bout daar in hoort te kunnen, maar de oude bout gaat er 2cm in (langer is 'ie niet, afgebroken?). Ik heb een rood circeltje om het bewuste gat getekend:
Valt dit nog te fixen??
Tevens wat vraagjes over het inschroefgeval in het midden (met de rode pijl erop). Deze zat wat losjes, dus vastgedraaid. Wat is dit? Het ziet eruit als iets met een membraantje oid. En de andere koperkleurige schroefjes? Is dat waar de benzine uit gezogen wordt?
Het ding met de blauwe pijl erbij kan ik ook niet plaatsen. Ik gok een overloopventiel. Het kan omhoog gedrukt worden, en veert vanzelf weer terug. Maar er zit geen mechanisme aan vast wat dit zou kunnen bedienen.
Heeft het nog zin om verder te demonteren, of kan ik hiermee voorlopig vooruit? Oh ja, de pakking tussen het losgeschroefde deel en wat nu nog op de motor zit is ook versleten. Waar kan ik zoiets nog krijgen?
- V300 register
- Verbannen
-
dit wil zeggen dat je het beschadigde draad eruit boort en een iets grotere schroefdraad erin tapt. in deze schroefdraad kun je daarna met een speciaal gereedschapje een soort opgewikkelde 'vierkante draad' draaien (de Helicoil) waardoor je daar binnenin je originele boutje weer netjes vast kunt zetten.
de pakking waar je het over hebt, tussen de 2 delen van de carburateur, mag niet gescheurd zijn. ik weet niet of het zo makkelijk zal zijn om een vervanger te vinden!!
het 'ding' waar je de rode pijl naartoe getekend hebt is de sproeier van de acceleratiepomp. als het goed is komt hier een dun straaltje benzine uit als je gas geeft.
de andere koperen schroefjes zijn de luchtsproeiers van de 1e en 2e trap. de benzinesproeiers zitten onderin de vlotterkamer (ook te zien op jouw fotos)
Als ik je een tip mag geven; afblijven !

het rubber klepje waar je met blauw een pijl naar hebt staan is de ontluchting van de vlotterkamer. deze wordt bediend vanaf de onderkant, zodra je iets gas geeft wordt de vlotterkamer afgesloten van de buitenlucht. Dit is voor een juiste mengselverhouding te kunnen krijgen onder een breed scala van omstandigheden.
- V300 register
- Verbannen
-
antiekeradio schreef : de schroefdraad gaten waar de bijbehorende boutjes geen vat meer op krijgen, kun je het beste met een zogenaamde 'helicoil' set repareren.
dit wil zeggen dat je het beschadigde draad eruit boort en een iets grotere schroefdraad erin tapt. in deze schroefdraad kun je daarna met een speciaal gereedschapje een soort opgewikkelde 'vierkante draad' draaien (de Helicoil) waardoor je daar binnenin je originele boutje weer netjes vast kunt zetten.
Okay, even opgezocht, ziet er inderdaad aardig uit. Ik heb nu de boel weer in elkaar gezet maar nu met wel 4 van de 5 schroeven goed vast. Maakt maar weinig verschil helaas.
de pakking waar je het over hebt, tussen de 2 delen van de carburateur, mag niet gescheurd zijn. ik weet niet of het zo makkelijk zal zijn om een vervanger te vinden!!
Er zit 1 scheur aan be buitenkant, bij een schroefgat van de vlotterruimte. Andere beschadigingen zijn niet aan de buitenrand.
het 'ding' waar je de rode pijl naartoe getekend hebt is de sproeier van de acceleratiepomp. als het goed is komt hier een dun straaltje benzine uit als je gas geeft.
de andere koperen schroefjes zijn de luchtsproeiers van de 1e en 2e trap. de benzinesproeiers zitten onderin de vlotterkamer (ook te zien op jouw fotos)
Als ik je een tip mag geven; afblijven !
Ok, duidelijk

het rubber klepje waar je met blauw een pijl naar hebt staan is de ontluchting van de vlotterkamer. deze wordt bediend vanaf de onderkant, zodra je iets gas geeft wordt de vlotterkamer afgesloten van de buitenlucht. Dit is voor een juiste mengselverhouding te kunnen krijgen onder een breed scala van omstandigheden.
Moet dat klepje ook omhoog gaan, in deze toestand (motor uit en carb opengeschroefd) als je het mechanisme eronder omhoog en omlaag duwt? Dat deed het nl. niet.. de enige manier waarop ik het klepje omhoog kon krijgen, was simpelweg door het met de hand omhoog te trekken.
- V300 register
- Verbannen
-
Welke slang is de vacuumslang? Of zijn het er meer? Op de foto hierboven, is het de slang waar de rode pijl naar wjist? (Zo nee, wat doet deze?) Of die links ervan (lijkt logischer, zit nl onder de luchtsluis van de carb..)
En deze?
En dan nog een vraagje:
Wat doet de stelschroef in het midden op deze foto?
- V300 register
- Verbannen
-

de koperen schroef die je midden op de foto ziet is de stationaire sproeier van de 2e trap. deze is niet instelbaar. de functie is om te zorgen voor een vloeiend verloop als de 2e trap van de carburateur ingeschakeld wordt.
het mechanisme wat het klepje hoort te bedienen is trouwens op deze foto goed te zien. als je stationaire toerental te hoog staat afgesteld komt dit mechaniek denk ik niet in werking?
- V300 register
- Verbannen
-
antiekeradio schreef : hee bekende foto
Ja, hulde aan google cache! Zo kon ik nog een hoop interessante discussies terugvinden van het oude forum, en de plaatjes doen het (met knip&plak) gelukkig allemaal nog

de koperen schroef die je midden op de foto ziet is de stationaire sproeier van de 2e trap. deze is niet instelbaar. de functie is om te zorgen voor een vloeiend verloop als de 2e trap van de carburateur ingeschakeld wordt.
het mechanisme wat het klepje hoort te bedienen is trouwens op deze foto goed te zien. als je stationaire toerental te hoog staat afgesteld komt dit mechaniek denk ik niet in werking?
Stationair toerental staat inderdaad vrij hoog ingesteld (1500 toeren, gokje).
Ik ga eens kijken wat de APK-keurmeester van de emissie-normen vindt. De CO-schroef heb ik flink teruggedraaid, dat scheelt vast een slok op de borrel.
Ik denk dat ik de vacuumslang ook gevonden heb. Het is een dunne slang met een dikke aansluiting (van zachter rubber) die naar een rond plastic apparaat dichtbij het dashboard loopt (rembekrachtiger?). Als ik hier aan morrel tijdens het stationair draaien, dan hoor je de motor erop reageren. Komt ook omdat ik de aansluiting op het blok met ductape provisorisch heb opgelapt, omdat die gescheurd was. Het is mij overigens een raadsel hoe je zo'n slang nou moet vervangen, want die aansluiting ziet eruit alsof die versmolten is met de (veel dunnere) slang. Binnenin de aansluiting zit een soort kippengaas voor de versteviging.. Niet gewoon met zo'n schroefklemmetje dus.. is dit normaal?
- V300 register
- Verbannen
-
Ik ben naar de onderdelenboer gereden, om eens te kijken wat voor slangetjes ze daar hadden. De slang die verbonden is met het T-stukje (zie boven) wou ik eraf halen om te laten zien wat ik wilde hebben. Nou, die brak dus gelijk af bij de aansluiting! Duidelijk potrot dus.. ik een nieuwe slang gehaald, en dat korte stukje + langere stuk naar de nokkenas v/h blok vervangen. En wat denk je? Succes!
Nou ja, succes.. de motor wou spontaan niet meer stationair lopen. Maar dat betekende dat er wel iets significants veranderd was! Nu blijkt de choke opeens ook te doen wat je verwacht, nl. de motor beter laten draaien. Zodoende voornl. de CO-schroef flink bij moeten stellen (diverse slagen tegen de klok in, toch zeker 5) om hem ook zonder choke nog te laten draaien. Stationair toerental kon nu wel een aardig stuk omlaag!
De auto rijdt nu ook anders. Bij het laten uitrollen op de motor (gas los) bokt 'ie een beetje. Niet heel erg, maar een regelmatig kort hikje. Maar bij vol gas geven stottert 'ie niet en houdt 'ie niet in, dat deed 'ie daarvoor wel.
Wat 'ie met koude motor doet weet ik nog niet, ik ben reuze benieuwd. Ik denk dat ik nu niet meer wegkom zonder te choken.
Wat ik me dus nog afvraag: Wat is een normale stand van die CO-stelschroef? Ik heb 'm vanaf de beginstand toch zeker 5 keer tegen de klok in rondgedraaid, misschien nog wel een aantal keren meer.
Wat valt er tegen het bokken te doen?
- V300 register
- Verbannen
-
bram schreef : UPDATE!
Ik ben naar de onderdelenboer gereden, om eens te kijken wat voor slangetjes ze daar hadden. De slang die verbonden is met het T-stukje (zie boven) wou ik eraf halen om te laten zien wat ik wilde hebben. Nou, die brak dus gelijk af bij de aansluiting! Duidelijk potrot dus.. ik een nieuwe slang gehaald, en dat korte stukje + langere stuk naar de nokkenas v/h blok vervangen. En wat denk je? Succes!
Nou ja.. hij loopt nou eigenlijk een stuk beroerder

Met koude motor wil het nu wel erg lastig starten. De motor blijft alleen draaien bij veel gasgeven (stap 1 v/d carb werkt niet dan??). Bij gas half induwen valt het vermogen na een paar seconden weg en slaat de motor af.
Die ellendige slang naar de rembekrachtiger krijg ik niet los. Er zit een of ander doosje in gemonteerd. Daar de aansluitingen loshalen lukt me niet. Bij de rembekrachtiger zelf zit 'ie ook muurvast. Kan dat ding wel zomaar los? Ik ben bang dat ik het stuktrek als ik nog meer kracht ga zetten. Now what?