Dan wel dan niet starten

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-01-2005 22:48 #624914 door V300 register
Dan wel dan niet starten is gemaakt door V300 register
Mijn 1.4 CVT heeft rare kuren. Gisterochtend wou de auto niet meer starten. In welke positie ik de keuzehendel ook zette de startmotor sloeg niet aan. Normaal in D en R mag dat ook niet, alleen in P en N. Vanmiddag nog een poging gedaan zonder aan de hendel te zitten. Deze stond trouwens in P. EUREKA de startmotor kreeg wel stroom en de motor lieg gewoon. Stukje gereden, vooruit/achteruit, alles lukte. De auto stil gezet, de hendel in P gezet en de motor afgezet. Vanavond wou ik weer gaan rijden, maar helaas NOPPES. Weer geen enkele reactie van de startmotor in welke positie de hendel dan ook stond. Alle draaden zit nog vast. De EMVk klikt als ik de hendel in P zet.

Wie o wie heeft een idee wat hier mis mee is ?

Toevoeging: Ik lees net bij de technieck 1.9 en 2.0 het volgende:

Nog een tip voor iedereen (340/360) vanaf modeljaar '84: achter het dashboardkastje rechtsvoor zitten twee kabelbomen met grote stekkers op de zekeringkast geprikt. Deze stekkers kunnen voor veel onverklaarbare storingen zorgen, net zoals die van Thomas: je komt even aan een zekering, de storing lijkt te verdwijnen en je schrijft het aan oxidatie toe. In werkelijkheid heb je aan de zekeringkast gerammeld, dus ook aan de twee stekkers. De storing zal weer terugkomen. Voorbeeld uit huize buurvrouw: GLT had wel licht, radio, klaxon, maar geen ventilator, en de wagen startte niet. 12 volt-circuit naar contactslot is dan dood. ANWB zoekt onder het dashboard, komt aan de kabelbomen en Hoezee, wagen Okee... tot 's anderendaags de boel weer stilstaat. Echte remedie: dashboardkastje even eruit wippen voor goede bereikbaarheid. Stekkers een voor een los en voorzien van contactspray. Een paar keer opklikken voor het polijsten van de oxidatie en niets aan de ANWB verklappen (moeten ze maar lid worden !!) Deze tip komt van een ex-zekeringkast-bevoorrader bij Volvo/Nedcar en is mij al goed van pas gekomen.

Kan dit het ook zijn ? Ik zal dit zeker van het weekend eens controleren !

(Bericht gewijzigd door hengel op 05 januari 2005)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Thomas de Wit (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-01-2005 23:19 #646836 door Thomas de Wit (GAST)
Beantwoord door Thomas de Wit (GAST) in topic Dan wel dan niet starten
Ik zou het zeker eens proberen en nachecken. Kijk voor de zekerheid al je zekeringen na, beweeg ze allemaal even in hun houdertje. Het lijkt best wel op een vochtprobleempje, vooral in deze tijd. Ik denk niet dat de keuzehendel van de vario er iets mee te maken heeft.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-01-2005 13:41 #646837 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Dan wel dan niet starten
Erik,

mocht het niet aan de contacten onder de pook liggen (beetje WD40...);

het kan zijn dat de bekrachtiging van de startmotor blijft hangen. je zou in dat geval met een tikje op de starter het zaakje in beweging kunnen zetten.

overigens heb ik bij de 343 de startblokkering opgeheven; dit kun je eenvoudig doen door een draadbrug in plaats van het startrelais te steken.

Groetjes Wouter

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-01-2005 21:06 #646838 door V300 register
10 tegen 1, je startmotor 1 tegen 10 je schakelpook......

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-07-2005 18:53 #646839 door V300 register
Zekeringkast, het is een magisch doosje. Ik had bij de 343GL (HV80ZJ, Jack kent hem nog) ook de handleiding afgegeven: Niet starten, rammel dan aan de kabelboom naar de drie stekkers onder het dashboardkastje. Dat heeft drie weken geholpen, elke dag van Elsloo (bij Geleen) naar Rotterdam en terug. Knap !! Maar toen ik de auto daarna zelf nodig had kon ik rammelen tot ik een ons woog. Geen reactie. Zekeringkast uitgebouwd (klote schroefkes) en opengepeuterd. Het zijn vijf lagen met koperen stripjes en aluminium pennekens die in de koper zijn gefelst. Uiteraard in de onderste laag is er dan zo'n pen afgebroken, door het bewegen van de kabelboom maak je af en toe contact. Simpel te solderen, maar een pokkenwerk om uit- en in te bouwen. Succes, en proficiat als je reserve-zekeringkastjes hebt liggen.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC